کد خبر: ۲۳۰۲۹
تعداد نظرات: ۵ نظر

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان گفت: طبق آزمایش‌های به عمل آمده توسط کارشناسان آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی استان کردستان مشخص گردید که شیرخام تولید استان فاقد هرگونه تقلب و عوامل بیماری‌زا از جمله «آفلاتوکسین» است.

«دکتر کامران زیبا کردار» در گفتگوی اختصاصی با «نوای آبیدر» در خصوص این خبر اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزهای صورت گرفته در دو مقطع زمانی شش ماهه شیر خام تولیدی در گاوداری‌های صنعتی و سنتی، مراکز جمع‌آوری شیر و کارخانجات شیر استان از نظر میزان بار میکروبی، تقلبات شیر، آفلاتوکسین و باقیمانده آنتی‌بیوتیک‌ها مورد پایش قرار می‌گیرند.

وی افزود: در راستای نیل به این هدف 81 نمونه توسط 24 اکیپ نمونه‌برداری از 50 واحد گاوداری صنعتی و سنتی، 25 مرکز جمع‌آوری شیر و شش کارخانه شیر استان جمع آوری شد.

زیبا کردار با اعلام اینکه اخذ نمونه گیری‌ها در شرایط مناسب و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به آزمایشگاه مرکز تشیخص اداره کل انتقال داده شده است، بیان کرد: در مجموع دو هزار و 211 مورد آزمایش بر روی نمونه‌های شیر که شامل 24 آزمایش بر روی هر نمونه بود، صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه نتایج حاصل شده به سازمان دامپزشکی کشور و مراجع ذیربط استانی ارائه شد، ادامه داد: با توجه به اقدامات آموزشی و نظارتی که از سوی اداره کل در طی سال‌های اخیر صورت گرفت، میزان بارمیکروبی شیر کاهش چشمگیری داشته است.

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان با ذکر این نکته که قریب 60 درصد نمونه‌های اخذ شده از لحاظ بار میکروبی در حد استاندارد بوده‌اند، تصریح کرد: هیچیک از نمونه‌های شیر استان بار میکروبی بیش از میانگین کشوری نداشته‌اند که این موارد نشان از نظارت کامل این اداره بر شیر تولیدی این استان است.

وی از نکات قابل توجه نتایج آزمایشات به عدم انجام تقلبات در شیر اشاره کرد و گفت: تقلبات شیر از جمله افزودنی‌های غیرمجاز شامل آب پنیر، آب، اوره، شکر، چربی، نشاسته، آب اکسیژنه، فرمالین، سدیم بی کربنات، نمک، هیپوکلریت و شیر خشک می باشد که در هیچیک از نمونه های شیر استان به جز یک مورد نمک افزونی‌های غیرمجاز دیگری مشاهده نشده است.

زیبا کردار با بیان اینکه از لحاظ بررسی آنتی بیوتیک نیز 96 درصد نمونه ها کاملاً پاک بوده اند، خاطرنشان کرد: از نظر افلاتوکسین که یکی از شاخص‌های بسیار مهم در ارزیابی سلامت شیر است نیز 100% درصد نمونه‌های استان پاک و عاری از این ماده سمی بوده‌اند.

در پایان لازم به ذکر است، آفلاتوکسین گروهی از متابولیت‌های سمی قارچ‌ها تحت عنوان مایکوتوکسین‌ها هستند که توسط کپکی به نام آسپارژیلوس که بر روی برخی از مواد غذایی رشد می‌کند تولید می‌شود. افلاتوکسین یک ماده بسیار سمی است که موجب بروز مسمومیت حاد و مزمن انسان و حیوانات می‌شود.

 

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
یک دوست
|
-
|
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
0
0
استغفرالله!!!!! پس باید بگیم کمیته ملی شیر ایالات متحده بیاد در استان کردستان دوره ببیند که بتواند به این رکورد دست یابد.
ناشناس
|
-
|
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
0
0
روش آزمایشات درست بوده ؟ کدام sopرا استفاده کرده اید؟
ناشناس
|
-
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
0
0
جالب است .مقالات زیادی از آن می شود استخراج کرد؟
ناشناس
|
-
|
۰۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
0
0
نتایج همه تست های سازمان 100 درصد است؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
-
|
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
0
0
مشابه تخم مرغ ها یی که دراین چند سال ادارات کل استان ها آزمایش کرده اندکه آمار بسیار بالایی هم دارد. وهیچ گزارشی مبنی بر آلودگی به سالمونلا درنیاورده اند آقا روش های کار اشتباه است ونیاز به اصلاح وبازنگری کارشناسان زبده دارد.
نظر شما
ادامه