کد خبر: ۲۳۱۳۲

خبرگزاری فارس: تولید سالانه 3 تن آرتمیا در رفسنجان

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان رفسنجان گفت: با افتتاح طرح پرورش آرتمیا در فاز اول سالانه سه تن آرتمیا در جوادیه فلاح رفسنجان تولید می‌شود.

«محمود مقامی» امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رفسنجان اظهار داشت: با افتتاح طرح پرورش آرتمیا در فاز اول سالانه سه تن آرتمیا در جوادیه فلاح رفسنجان تولید می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان رفسنجان گفت: آرتمیا سخت پوستی فیلترکننده غیرانتخابی که از همه ذرات کمتر از 50 میکرون تغذیه و در آب‌های شور زندگی می‌کند.

وی عنوان کرد: آرتمیا در ایران و در دریاچه‌های ارومیه، مهارلو، طشک، نخبگان و آبگیرهای نظیر نوق رفسنجان و کال شور، گناباد و حوض سلطان قم وجود دارند و به مصرف میگو و ماهی‌های زینتی می‌رسند و در حال حاضر به دلیل تغییر شرایط و اکولوژی تنها مرکز پرورش فعال طرح جوادیه فلاح نوق رفسنجان است.

مقامی افزود: این جاندار تک سلولی هم می‌تواند زنده‌زایی و هم تخمگذاری کند، البته در شرایطی که استرس محیطی نباشد، زنده‌زایی می‌کند و علاوه بر اینکه یک منبع غذایی و با ارزش است، دارای خصوصیات و ویژگی‌های فراوان است.

وی عنوان کرد: یکی از مواردی که بر تولید و تولید مثل آرتمیا تأثیر منفی می‌گذارد، افزایش بیش از حد شوری است به گونه‌ای که هم اکنون بر اثر این شرایط دریاچه ارومیه که غلظت نمک آن به بالای 340 گرم بر لیتر رسیده‌است، تعداد آرتمیا‌های آن از 20 تا 22 عدد تخم و توده زنده در هر لیتر به یک تا دو عدد در هر لیتر رسیده‌است.

واکسیناسیون 185 قلاده سگ بر علیه بیماری هاری در شهرستان انار

همچنین «سیداحسان منصوری‌نژاد» مسئول شبکه دامپزشکی شهرستان انار به خبرنگار فارس گفت: هاری یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان است که معمولاً به دنبال گاز گرفتگی توسط حیوانات هار و یا تماس زخم، خراش‌های پوستی و مخاط‌ها با بزاق آلوده، به انسان یا حیوانات منتقل می‌شود.

وی اظهار داشت: این بیماری در حیوانات اهلی و وحشی با علائم مختلفی نمایان می‌شود، معمولاً در سگ و روباه بعد از یک دوره 9 هفتگی به صورت بی‌قراری، تهاجم، گاز گرفتن اشیاء، ریزش بزاق، ترس از آب، عدم تعادل هنگام راه رفتن بروز می‌کند و در نهایت منجر به مرگ می‌شود.

مدیر دامپزشکی شهرستان انار تصریح کرد: در این صورت سگ‌های ولگرد و حیات وحش اطراف شهرها و آبادی‌ها می‌توانند به عنوان ناقل بیماری خطرناک و مهلک هاری، سلامتی انسان و حیوانات اهلی را به صورت جدی تهدید کنند.

منصوری‌نژاد افزود: به منظور رفع مشکلات بهداشت عمومی و تأمین سلامت شهروندان از ابتدای سال تاکنون 185 قلاده سگ در سطح شهرستان انار و حومه مورد واکسیناسیون هاری قرار گرفته‌اند از این تعداد 57 قلاده توسط بخش دولتی و 128 قلاده توسط بخش خصوصی که سگ‌های گله، نگهبان، خانگی و صاحب‌دار را شامل می‌شود واکسینه شدند.

منصوری‌نژاد بیان داشت: کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد سبب کاهش و پیشگیری سایر بیماری‌ها از جمله هاری، کیست هیداتید، کیست مغزی سنوروس، لیشمانیوز «سالک»، توکسو پلاسموز و ... می‌شود.

وی تاکید کرد: مدیریت جمعیت سگ‌های ولگرد و حیات وحش که نزدیک شدن به اطراف شهرها و روستاها مشکلات بهداشتی متعددی را سبب می‌شوند از اولویت‌های بهداشتی محسوب می‌شود و باید مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد و عزم مسئولان مربوطه را در انجام اقدامات مناسب برای پیشگیری و رفع این مشکلات جزم کند.

 

 

برچسب ها: آرتمیا، رفسنجان،
نظر شما
ادامه