کد خبر: ۲۳۱۳۹

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان یزد گفت: منجمد سازی معمول ترین شیوه برای نگهداری انواع گوشت به منظور مصرف خانگی و صنعتی می باشد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، «دکتر محمد رضا صادقپور» گفت: به منظور منجمد سازی گوشت پس از کشتار بهداشتی مقدار وزن مناسبی از آن در داخل بسته بندی های بهداشتی با رنگ روشن بسته بندی شده و بر روی آن تاریخ بسته بندی و نیز مدت زمان انقضاء درج می گردد. سپس بسته بندی ها در پلاستیک هایی داخل راک های مخصوص چیده شده و داخل تونل انجماد با برودت 35- تا 40- درجه وارد و در مدت 6 ساعت برودت عمق عضله به بیش از 18- درجه می رسد.

وی ادامه داد: هرچه سرعت انجماد سریعتر باشد کیفیت گوشت بهتر حفظ می گردد. سپس بسته بندی منجمد از تونل خارج شده و در سالن بسته بندی داخل کارتن چیده می شود و اطلاعات لازم بر روی کارتن ها نیز درج شده و در سالن های نگهداری با برودت 18- درجه قرار می گیرد.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان یزد در خصوص نظارت دامپزشکی در این زمینه تصریح کرد: کلیه ی مراحل فوق تحت نظارت دامپزشکی صورت گرفته و مسئولین فنی برای کنترل کیفی محصول از تولیدات نمونه بردای کرده و آن را مورد آزمایش قرار می دهند. همچنین بوسیله ی دماسنج های مخصوص برودت عمق لاشه را اندازه می گیرند تا دمای آن کمتر از 12- درجه سانتی گراد نباشد.

وی در ادامه یادآور شد: حمل محموله های منجمد تنها توسط خودروهای مخصوص یخچال دار با کد بهداشتی معتبر دامپزشکی که برودت 18- درجه را ایجاد و حفظ می نمایند مجاز بوده و تحت نظارت مسئولین فنی بهداشتی و با اخذ گواهی بهداشتی حمل از شبکه های دامپزشکی امکان پذیر می باشد. پس از آن نیز از مراکز عرضه انتظار می رود تا با حفظ زنجیره سرد، محصولات را به صورت بهداشتی در دمای 18- درجه نگهداری نمایند.

صادقپور در پایان تاکید کرد: از آن جا که سرعت انجماد بر روی کیفیت نگهداری انواع گوشت موثر می باشد کیفیت گوشت های منجمد شده به شیوه صنعتی (در تونل انجماد) به مراتب بیشتر از گوشت هایی می باشد که در منزل و توسط فریزرهای خانگی و در زمان طولاتی تری منجمد می گردد.

 

 

نظر شما
ادامه