کد خبر: ۲۳۲۹۱

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور از اجرای طرح ردیابی تولید گوشت مرغ از مزرعه تا سفره در کشور خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان بوشهر، «دکتر عباس عباسی» ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اجرای طرح کد رهگیری گوشت مرغ در استان بوشهر اظهار کرد: شعار امسال سازمان بهداشت جهانی «سلامت و ایمنی غذا از مزرعه تا سفره» بوده است و در این راستا باید تدابیر لازم برای فراورده‌های خام دامی نیز صورت گیرد.

وی بیان کرد: سازمان دامپزشکی کشور تدابیر خاصی را برای سال جاری و برنامه ششم توسعه پیش‌بینی کرده که نمونه آن را می‌توان به تضمین سلامت و کیفیت خوراک دام اشاره کرد.

مدیرکل نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی گفت: یکی از حلقه‌های شعار مزرعه تا سفره، کنترل و رصد کردن گوشت تولیدی مزرعه تا سفره است، به‌طوری‌که سازمان دامپزشکی با استقرار سامانه الکترونیکی توانسته وضعیت مرغ مصرفی را از زمان تولید مرغ تا کشتار و عرضه را رصد کند.

دکتر عباسی ادامه داد: زمانی که مرغ از مزرعه بارگیری میشود، گواهی بهداشتی برای محموله صادر و کد رهگیری هم در نظر گرفته می‌شود، در کشتارگاه نیز با استفاده از کد رهگیری و ارسال به سامانه 30008903 می‌توان مشخصات مرغ ازجمله مزرعه پرورش‌یافته، شهرستان، و تاریخ حمل و کشتار شناسایی کرد.

وی بیان کرد: همچنین با اضافه کردن یک حرف ‌اضافه (M) به کد رهگیری، می‌توان از تاریخ تولید، بسته‌بندی و محل کشتارگاه مطلع شد.

مدیرکل نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی گفت: با این روش شهروندان می‌توانند از سلامت گوشت مرغ مصرفی آگاه شوند، در حال حاضر این طرح در 19 استان کشور اجرا می‌شود و امیدواریم تا پایان آبان ماه سال جاری این طرح را در کل کشور عملیات کنیم.

دکتر عباسی اضافه کرد: این طرح نقش مهمی در کنترل بهداشتی حمل‌ونقل طیور و سایر فرآورده‌ها دارد و 60 درصد استان‌ها و 52 درصد کشتارگاه‌ها مشمول اجرای سامانه ردیابی شده‌اند.

 

 

نظر شما
ادامه