کد خبر: ۲۳۳۶۷

مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان محیط زیست با بیان اینکه واکسیناسیون دام های اهلی و خروج دام از مناطق وظیفه ما نیست، تصریح کرد: این دو عامل در ایجاد طاعون و سایر بیماری ها نقش دارد و علی رغم نامه نگاری های مستمر با وزارت جهاد کشاورزی همچنان دام های اهلی در مناطق تحت حفاظت سازمان محیط زیست حضور دارند.

طی روزهای اخیر در عرصه های طبیعی شهرستان طالقان بیش از ۴۰ کل و بز وحشی دیگر بر اثر بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک (PPR) تلف شده اند. طاعون نشخوار کنندگان کوچک از تیر امسال به جان حیات وحش افتاد و با شناسایی آن در منطقه هفتاد قله اراک در سومین محل بروزش در طالقان خبر تلفات 40 راس کل و بز را داد.

با بروز طاعون نشخوار کنندگان کوچک در 70 قله استان مرکزی، 410 راس کل و بز تلف شدند و در منطقه شکار ممنوع خرمنه سر طارم استان زنجان نیز 65 راس کل بز گزارش شد.

واکسن به مقدار کافی در اختیار سازمان دامپزشکی قرار نمی گیرد

«مجید خرازیان مقدم»، مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان محیط زیست، در گفت و گو با خبرنگار موج با اعلام این خبر گفت: سازمان دامپزشکی واکسن کافی برای واکسیناسیون تمام دام های اهلی در اختیار ندارد.

وی افزود: این واکسن از خارج کشور به هر دلیل وارد نمی شود و ظرفیت تولید داخلی آن هم بنا به گفته سازمان دامپزشکی محدود است و اظهار امیدواری کرد: امیدواریم این ظرفیت سازی صورت بگیرد و واکسن را به صورت داخلی و به اندازه کافی داشته باشیم.

مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان محیط زیست با بیان اینکه سازمان دامپزشکی اعلام کرده واکسن کافی برای کنترل تب طاعون نشخوار کننده در اختیار ندارند تصریح کرد: به دلیل محدودیت دز واکسن ها، واکسیناسیون به صورت هدفمند انجام می شود.

وی افزود: هدفمند بودن به این معنی است که همه دام های اهلی را واکسینه نمی کنند، بلکه هر جا بیماری گزارش شود کارشناسان دامپزشکی اقدام به واکسیناسیون می کنند.

خرزایان مقدم با تاکید بر اینکه این نوع واکسیناسیون هم تا حد زیادی تاثیرگذار است، گفت: اما این تاخیر تا انجام واکسیناسیون منجر به افزایش تلفات شده است.

حضور دام های اهلی در مناطق حفاظت شده و کمبود واکسن مشکل اصلی گسترش بیماری است

مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان محیط زیست برنامه های مدیریتی سازمان محیط زیست را برای کنترل طاعون نشخوار کننده بر 4 محور دانست و تشریح کرد: این دستورات که به صورت پروتکل تدوین و به ادارت محیط زیست استانی ابلاغ شده است شامل 4 محور هماهنگی با ادارات کل دامپزشکی جهت واکسینه کردن دام های اهلی در مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست، خروج دام اهلی از مناطق تحت مدیریت سازمان توسط سازمان مراتع، همچنین ضد عفونی کردن آب شرب و آبشخور وحوش با همکاری اداره کل دامپزشکی استان ها و تشدید حفاظت فیزیکی مناطق تحت حفاظت سازمان محیط زیست و امحای بهداشتی لاشه (دفن، سوزاندن و آهک پاشی) می باشد که کار بسیار سخت است.

وی با یادآوری این نکته که سازمان جنگل ها و مراتع تمام تلاشش را برای خروج دام از مناطق تحت حفات سازمان محیط زیست می کند، خاطر نشان کرد: خروج دام در مناطق درگیر با بیماری در استان های مرکزی، زنجان طبق گزارش در حال انجام است، اما آرزوی ما این است که در همه استان ها این کار انجام بگیرد.

مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان محیط زیست گفت: بزرگترین مشکل ما در حال حاضر این است که دام های اهلی در مناطق تحت حفاظت محیط زیست تردد می کنند واین دام ها و بیماری های قابل انتقال را به حیات وحش منتقل می کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: در نامه ای که به ادارت استانی منابع طبیعی ارسال شد، خواستیم تا ممیزی بر پروانه های تعلیف دامداران داشته باشند، چراکه برخی پروانه های تعلیف ممکن است منقضی شده باشد.

خرزایان مقدم با تاکید بر اینکه دامداران حق تعلیف دارند، افزود: اما برای تعلیف هم باید پروانه بهداشتی داشته باشند.

تشکیل کارگروه بررسی وضعیت طاعون نشخوار کننده

وی در خصوص پروانه بهداشتی دام ها و واکسیناسیون و معاینات دامپزشکی نیز اظهار کرد: کارگروهی با محوریت معاونت طبیعی سازمان محیط زیست و با حضور معاونت امور دام وزارت جهاد، سازمان دامپزشکی و دانشکده دامپزشکی تهران، سازمان مدیریت و برنامه ریزی همچنین سازمان جنگل ها، این هفته تشکیل خواهد شد و برای این موضوعات بحث خواهیم کرد.

این مقام مسوول با بیان اینکه واکسیناسیون دام های اهلی و خروج دام از مناطق وظیفه ما نیست، تصریح کرد: این دو عامل در ایجاد این بیماری و سایر بیماری ها نقش دارد و علی رغم نامه نگاری های مستمر با وزارت جهاد کشاورزی همچنان دام های اهلی در مناطق حضور دارند.

خرازیان مقدم معتقد است: باید حداقل مناطق تحت حفاظت سازمان محیط زیست اولویت انجام واکسیناسیون قرار بگیرند.

وی افزود: اگر بخواهیم شاهد این انتقال بیماری ها نباشیم، دو محور واکسیناسیون کافی و به موقع دام های اهلی و خروج دام اهلی از مناطق حفاظت شده بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه تمام مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست برای اولویت واکیسناسیون تقسیم بندی شده اند خاطر نشان کرد: با ارسال نامه ای به وزارت جهاد خواستیم به دلیل نبود اعتبارات کافی، واکسیناسیون حداقل در مداخل و مجاورت مناطقی که اولویت اول این سازمان اعلام شده است، انجام بگیرد.

به گفته وی در استان هایی که بیماری گزارش شد، مسوولان دامپزشکی تمام تلاش شان را برای کنترل بیماری انجام دادند.

ریشه کنی طاعون نشخوارکنندگان کوچک تا سال 2030 اجباری است

وی تصریح کرد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، جز سه بیماری است که سازمان بهداشت جهانی دام و طیور از 2016-2030 میلادی برنامه ریشه کنی آن را برای کشورهای عضو الزامی دانسته است.

خرازیان مقدم اظهار کرد: سازمان دامپزشکی می گوید برای ریشه کنی این بیماری باید طی 4 سال حدود 150 میلیون دوز واکسن تامین شود؛ که به 80 میلیون دوز در دو سال نخست، برای واکسیناسیون گوسفند و بز بالغ اهلی نیاز است همچنین باید 70 میلیون دوز واکسن در سال سوم و چهارم برای بره ها و بزها تامین شود.

وی ادامه داد: برای تامین این 150 میلیون دوز چیزی حدود 60 میلیارد تومان پول لازم دارد.این مقام مسوول با اشاره به اینکه برنامه ریشه کنی 4 ساله است، یادآور شد: اما واقعیت این است که در حال حاضر مشکل داریم.

قیمت گذاری حیات وحش امکان پذیر نیست

به گفته وی ارزش یک گوسفند یا بز اهلی تلف شده چیزی حدود 300-400 هزار تومان است، در حالی که قیمت یک راس از کل و بز وحشی قبال ارزیابی نیست، این در حالی است که بیش از 400 راس کل بز هفتاد قله اراک تلف شده اند.

وی افزود: حاصل دسترنج 20 سال حفاظت محیط بانان و کارشناسان سازمان محیط زیست در چند هفته از میان رفت.

مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان محیط زیست با بیان اینکه این حیوانات جزو ذخایر ژنتیکی هستند، گفت: اگر اینها از دست برود دیگر امکان بازگشت ندارد.

این مقام مسوول از سازمان مدیریت برنامه ریزی درخواست کرد: اعتبارات لازم را برای مهار این بیماری در اختیار دو سازمان محیط زیست و دامپزشکی قرار دهد و همچنین از ادرات کل منابع طبیعی استان ها خواست برای اخراج دام ها و مهار بیماری طاعون نشخوارکننده به کمک محیط زیست بیایند.

 

 

نظر شما
ادامه