کد خبر: ۲۳۳۹۵

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با اشاره به تشکیل کمیته ارتقای سلامت و بهداشت شیر خام در این استان، گفت: شناسنامه دار کردن شیر خام، با تشدید نظارت بهداشتی بر این محصول یکی از وظایف این کمیته است.

«دکتر محمد سعیدی» روز دوشنبه در اولین نشست کمیته ارتقای کیفیت بهداشتی شیر خام استان سمنان افزود: این کمیته با هدف کاهش مخاطرات بیولوژیکی، شیمیایی، فیزیکی شیر و افزایش تولید شیر خام و کاهش موارد بیماریهای مشترک قابل انتقال به انسان در استان سمنان و به ریاست دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری و دبیری دامپزشکی استان سمنان تشکیل شده است.

وی تاکید کرد: تشدید نظارت بهداشتی بر روند تولید شیر با شناسنامه دار کردن شیر خام برای ردیابی و تکمیل و ارتقای فرآیند زنجیره سرد جهت حمل شیر خام از دامداری ها به مراکز جمع آوری و کارخانه های فرآورده های لبنی از دیگر اهداف کمیته ارتقای کیفیت بهداشتی شیر خام است.

سعیدی ادامه داد: شیر خام سهم قابل توجهی در تولید فرآورده های خام دامی در کشور دارد که به دلیل شرایط ویژه این ماده غذایی همچون فسادپذیری سریع، نیازمند نظارت بیشتر بر زنجیره تولید، حمل، فرآوری و عرضه آن است.

وی با بیان اینکه کیفیت بهداشتی شیر خام در استان سمنان در حال ارتقاست، افزود: کمیته ارتقای کیفیت بهداشتی شیر خام به منظور بررسی وضعیت کیفیت بهداشتی شیر خام در استان سمنان، تدوین راهکارهای اجرایی ارتقای کیفیت بهداشتی آن در مراکز تولید، جمع آوری، توزیع، فراوری و عرضه فعالیت دارد.

سعیدی خاطرنشان کرد: تعین معیارهای بهداشتی شیر خام با توجه به مطالعات انجام شده و راهکارهای اجرایی برای جلوگیری از ورود شیرهای بی کیفیت و نامطلوب بهداشتی به چرخه مصرف، دیگر وظیفه ارتقای کیفیت بهداشتی شیر خام است.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان افزود: از این پس، به کارگیری ناظرین بهداشتی دامپزشکی برای کنترل سلامت شیر خام و آموزش دامداری های سنتی و صنعتی، مراکز جمع آوری شیر و صنایع لبنی، الزامی است.

مهدی سلامتی سرپرست دفتر امور هماهنگی اقتصادی استانداری سمنان نیز در این نشست گفت: انتظار می رود با توجه به تاثیرگذاری تولید شیر خام در صنعت فراوری لبنیات و با حمایت مسئولین این استان و جدیت و پیگیری در اجرایی شدن تصمیم ها، شاهد ارتقای روزافزون کیفیت و کمیت بهداشتی شیر خام در استان سمنان باشیم.

65 هزار راس دام سنگین در استان سمنان سالانه حدود 170 هزار تن شیر تولید می کنند.

 

 

نظر شما
ادامه