کد خبر: ۲۳۴۹۸

خبرگزاری فارس: 150 هزار کیلو محصولات دامی در تبریز معدوم شد/تجهیز کشتارگاه‌های طیور به سامانه پیش‌سرد

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی گفت: 150 هزار کیلوگرم محصولات دامی در تبریز معدوم شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از  تبریز، «دکتر امیرحسین بهداد» در نشست خبری به مناسبت هفته دامپزشکی با تأکید بر نقش رسانه‌ها در انعکاس مطالب و مشکلات جامعه اظهار کرد: رسانه‌ها همواره در کنار اقشار مختلف بیان‌کننده مسائل اجتماعی و موضوعات روز هستند.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی، تأمین بهداشت و امنیت غذایی را از رسالت‌های دامپزشکی دانست و گفت: نظارت بر تولید فرآورده‌های دامی و ایجاد اعتماد در میان مردم در مورد سلامت محصولات دامی و شرعی بودن آنها از رسالت‌های اداره‌کل دامپزشکی است.

وی یادآور شد: با وجود برخی فشارها تلاش داریم تا این اعتماد مردم را از دست ندهیم و دامپزشکی نیز به عنوان یک دستگاه حاکمیتی عرصه را بر متخلفان تنگ کرده و در این میان حمایت‌های خبرنگاران و رسانه‌ها مهم و سرنوشت‌ساز است.

بهداد اظهار کرد: برخی بیماری‌های دام و طیور اختصاصی یا مشترک بین انسان و دام هستند و در نمونه‌ای مانند تب مالت که مشترک بین انسان و دام است، اقدامات متعددی برای ارتقای سلامت جامعه و نیز تامین غرامت دامداران انجام می‌شود.

وی یادآور شد: نظارت بر اماکن عرضه نیز توسط این اداره کل انجام می‌شود و در شش ماهه سال‌جاری 114 هزار مورد بازدید از مراکز عرضه صورت گرفته و این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل این میزان بازدید نصف بوده است.

بهداد ادامه داد: نتیجه نظارت‌های این اداره کل کشف و معدوم‌سازی 150 هزار کیلوگرم محصولات دامی با مشارکت دستگاه قضایی بوده و در این راه شاهد برخی مشکلات از جمله برخورد فیزیکی و ضرب و شتم همکاران دامپزشکی بوده و این در حالی است که به نسبت مدت مشابه سال قبل رشدی هشت برابری را شاهد هستیم.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: در کشتارگاه‌های طیور استان نیز شاهد افزایش کشف و ضبط لاشه‌های فاسد بوده‌ایم.

در زمینه نظارت بهداشتی یکی از استان‌های برتر کشور شناخته شدیم

بهداد یادآور شد: در زمینه نظارت بهداشتی یکی از استان‌های برتر کشور شناخته شدیم و در درج کد رهگیری روی گوشت مرغ نیز تنها استان کشور هستیم که به صورت 100 درصد این اقدام را انجام داده‌ایم.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: مراحلی از پالایش توسط این کد رهگیری انجام می‌شود و به خاطر عملکرد برتر و دقیق در حوزه نظارت بهداشتی، این استان پایلوت سامانه نظارت بهداشتی دامپزشکی تعیین شده است.

وی با اشاره به برخی مشکلات در برخوردهای بهداشتی خاطرنشان کرد: با وجود فشارهای متعدد و مشکلات در برابر تامین مواد غذایی بهداشتی دامی ایستادگی خواهیم کرد و پلمب کردن یک کشتارگاه تبعات سیاسی زیادی برای ما دارد.

مجهز کردن کشتارگاه‌های طیور استان به سامانه پیش‌سرد

بهداد، از مجهز کردن کشتارگاه‌های طیور استان به سامانه پیش‌سرد خبر داد و گفت: این سامانه در نیمه اول سال‌جاری در تمام کشتارگاه‌های طیور به کار گرفته می‌شود و با وجود مقاومت کشتارگاه‌ها تمام مراکز کشتار طیور به دستگاه پیش‌سرد مجهز شده‌ و تاکنون نیز 110 پرونده قضایی تهیه شده است.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: کشف 14 تن سنگدان فاسد از یک کارخانه همبرگرسازی در استان یکی از نمونه‌های این پرونده‌هاست که شخص خاطی در حال حاضر در زندان است.

وی یادآور شد: پایش و نمونه‌برداری از واحدهای مختلف نگهداری مرغ صورت می‌گیرد و اگر مورد یافت شد، معدوم شده و حفاظت‌های لازم صورت می‌گیرد ولی در آذربایجان‌شرقی موردی از آنفلوانزا مشاهده نشده و از 11 مهر ماه مرحله جدید پایش صورت می‌گیرد.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی گفت: در زمینه کانون‌های بیماری‌های مختلف دام و طیور در آذربایجان‌شرقی شاهد کاهش قابل توجه بیماری‌ها هستیم و میزان واکسیناسیون نیز همانقدر که کانون‌ها کاهش یافته زیاد شده است.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی یادآور شد: در زمینه صادرات محصولات کشاورزی و فرآورده‌های دامی نیز شاهد افزایش قابل توجهی در زمینه‌های مختلف از جمله تخم‌مرغ، عسل و فرآورده‌های دیگر هستیم.

وی با بیان اینکه در تمام زمینه‌های محصولات و خدمات دامی و طیور رتبه‌های 2 تا 4 را داریم اظهار کرد: در زمینه اعتبارات کشوری رتبه‌های آخر کشور را داریم که شایسته جایگاه آذربایجان‌شرقی نیست.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی تاکید کرد: در زمینه جذب اعتبارات توانستیم به صورت 100 درصدی در سال 93 موفق باشیم و در زمینه فناوری و موضوعات مختلف رتبه‌های برتری را کسب کرده‌ایم.

 

 

نظر شما
ادامه