کد خبر: ۲۳۵۰۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
رئیس بخش تولید واکسن های ویروسی و دامی موسسه رازی گفت: سرم‌سازی رازی به تعهد خود عمل کرده‌ و ما حتی بیشتر از مقدار تعیین‌شده هم تولید داشته‌ایم/ مسئولان دامپزشکی تأخیر در تخصیص واکسن را هم خودشان باید جوابگو باشند ...
29

حکیم مهر - رییس بخش تولید واکسن های ویروسی و دامی موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی با اشاره به این نکته که دوره تولید واکسن PPR طولانی است گفت: اگر سازمان دامپزشکی به این واکسن نیاز دارد، از هم‌اکنون برای اواسط سال 95 باید درخواست دهد.

«دکتر حمیدرضا ورشویی» رئیس بخش تولید واکسن های ویروسی و دامی موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی در گفت‌وگو با خبرگزاری موج در خصوص ادعای دامپزشکی بر عدم تأمین واکسن موردنیاز این سازمان برای کنترل بیماری تب نشخوارکنندگان کوچک اظهار کرد: در جلسه هماهنگی اسفند سال 93 برای تولید واکسن PPR برای سال 94 ما تنها متعهد به تولید 15 میلیون دوز واکسن PPR در طول 6 ماه شدیم و سازمان دامپزشکی هم پذیرفت.
وی در ادامه بابیان اینکه اگر سازمان دامپزشکی کمبودی دارد باید پیش‌ازاین برنامه‌ریزی می‌کرد گفت: دامپزشکی اعلام کرد به 26 میلیون دوز واکسن نیاز داریم و ما گفتیم در عرض یک سال امکان تولید این مقدار واکسن را داریم، اما این سازمان نپذیرفت.

ورشویی تأکید کرد: سرم سازی رازی به تعهد خود عمل کرده‌ و ما حتی بیشتر از مقدار تعیین‌شده هم تولید داشته‌ایم. چراکه وقتی کسی طرف قرارداد قرار می‌گیرد باید متعهد باشد.

5 میلیون دوز از واکسن PPR همچنان در سرم سازی مانده است

رییس بخش تولید واکسن‌های ویروسی و دامی موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی به مشکل دیگر این موسسه با سازمان دامپزشکی نیز پرداخت. وی در این رابطه گفت: سازمان دامپزشکی از 15 میلیون دوزی که تعهد داده بود خریداری کند، چیزی حدود 9 میلیون را برده و مابقی واکسن تولیدی در سرم‌سازی مانده است.

وی افزود: چند روز پیش مسئولان سازمان آمدند و نزدیک سه میلیون دوز از واکسن‌های باقیمانده را بردند و مابقی آن را قرار است هفته آینده ببرند.

ورشویی بابیان اینکه در بزنگاه نمی‌توان درخواست واکسن کرد اظهار کرد: حداقل 3 تا 6 ماه قبل باید به هرجایی که درخواست خرید واکسن داریم اعلام نیاز کنیم؛ چون برنامه‌ریزی و تولید واکسن زمان‌بر است.

وی با یادآوری این نکته که اگر ما به تعهد خود عمل نمی‌کردیم جای اعتراض بود، گفت: مسئولان دامپزشکی تأخیر در تخصیص واکسن را هم خودشان باید جوابگو باشند.

سازمان دامپزشکی باید از هم‌اکنون برای اواسط 95 درخواست دهد 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تا سال 1393 این واکسن وارد می‌شد تصریح کرد: موسسه رازی با خرید دانش فنی توانست واکسن را در داخل کشور تولید کند و به محضی که واکسن در داخل تولید شد، دیگر از خارج وارد نشد.

به گفته وی این واکسن در سال اول حدود 2 میلیون دوز سال دوم 10 میلیون و در آخرین سفارش 15 میلیون دوز تولید و فروخته شد.

ورشویی آمار تولید واکسن PPR را نشانگر توان تولید واکسن باکیفیت مطلوب از سوی این موسسه عنوان و اظهار کرد: باوجود توانایی برای تولید واکسن، باید 6 ماه قبل برنامه‌ریزی کرد و با امکان‌سنجی انجام‌گرفته، هزینه کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا امکان تولید بیشتر واکسن در این موسسه وجود دارد؟ نیز گفت: دوره تولید واکسنPPR  طولانی است و اگر سازمان دامپزشکی به تولید این واکسن نیاز دارد، از هم‌اکنون برای اواسط 95 باید درخواست دهد.

ورشویی اذعان کرد: باید از تمامی ظرفیت‌های ملی برای ریشه‌کنی طاعون نشخوارکنندگان کوچک استفاده شود.

وی افزود: تأمین اعتبار تولید این واکسن هم قابل‌توجه بوده و موسسه هم هزینه‌هایی دارد.

رییس بخش تولید واکسن‌های ویروسی و دامی موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی هزینه تمام‌شده تولید هر دوز واکسن PPR را حدود 400 تومان عنوان کرد.

وی درباره برنامه سازمان بهداشت جهانی برای ریشه‌کنی طاعون نشخوارکنندگان کوچک نیز گفت: برنامه ریشه‌کنی تنها مختص ایران نیست و حدود 70 کشور تحت برنامه‌ریزی قرار می‌گیرند.

ورشویی افزود: برای تأمین واکسن که شاید حدود بیش از یک میلیارد باشد محدودیت‌های جهانی وجود دارد و اگر بتوانیم اعتبارات لازم را تأمین کنیم، امکان تولید این واکسن را داریم.

 

خبر مرتبط:

انتقاد مجدد مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی از عملکرد موسسه رازی

 

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضا
|
-
|
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
0
0
.............. بد نیست قبل از اظهار نظر ،از اتاق بغلیشون یه استعلام بگیرن و بعد صحبت کنن.
ناشناس
|
-
|
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
0
0
باشه آقا اصلا تمام مشکلات از من دامدار بی عرضه بوده اینکه واکسنهاتون اثر نداره هم مشکل من و سازمان دامپزشکیه چطوره که خوب بلدین با پول بیت المال برین کشورهای خارجی .............................. هر کسی که تولید کننده رو به این روز سیاه نشوند
دامپزشک
|
-
|
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
0
0
هیچ کس حق ندارد در مورد واکسنهای موسسه تحقیقات و سرم سازی رازی جو سازی کند چرا که برای بخش خصوصی در این برهه زمانی بسیار خوب است. چندین بار که واکسیناسیون در سطح گله های سالم انجام شده بعد از آن کیسهای مختلفی جهت ویزیت ایجاد شده است. هم اکنون از تمام کشورهای این کره و کره های این وری و اون وری کلی سفارش دارن.
ناشناس
|
-
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
0
0
واکسنهای موسسه رازی خوب هستن ولی نه همشون. اینو باید به دور از هر تعصبی قبول کرد. سرمهای عقرب ومار گزیدگی ،فلج اطفال و دو سه مورد دیگه واقعا با کیفیت جهانی هست ولی هستند واکسنهایه واقعا بی کیفیت ت ت
نظر شما
ادامه