کد خبر: ۲۳۵۴۱

مدیرکل دامپزشکی البرز این استان را یک استان استراتژیک در حوزه دامی دانست و گفت: البرز جایگاه پدافندی برای تهران دارد.

به گزارش ایرنا، «دکتر علی اصغر شریفی» روز دوشنبه به مناسبت هفته دامپزشکی در جمع خبرنگاران افزود: این استان را در بعد دامپزشکی بایستی از بعد جغرافیا خارج کنیم زیرا اگر از لحاظ وسعت، کوچک است ولی جمعیت دامی آن حتی از جمعیت انسان و دام بعضی از کشورها هم بیشتر است.

وی اظهار داشت: البرز پشتیبانی استان تهران را به لحاظ تامین تمامی فراورده های دامی دارد و توانمندی های دامی این استان در حد معمول یک استان نیست و عمده صادرات بعضی از فراورده های دامی کشور همچون تخم مرغ نیز از این استان انجام می شود.

وی گفت: علیرغم این وسعت جمعیت دامی، کنترل انواع بیماری های دامی توسط دامپزشکی استان به خوبی انجام می شود بطوریکه در سال جاری حتی یک مورد بیماری مشترک انسان و دام مشاهده نشده است.

شریفی همچنین در خصوص کنترل بیماری تب برفکی بیان داشت: با کنترل ها و مراقبت های انجام شده در صورت مشاهده حتی یک مورد، فورا دام مورد نظر حذف شده و اجازه شیوع آن را نداده ایم.

وی به حیطه فعالیت دامپزشکی اشاره کرد و افزود: شعار امسال هفته دامپزشکی نیز 'سلامت غذا از مزرعه تا سفره' است که دامپزشکی استان البرز نیز این وظیفه را به خوبی انجام داده بطوریکه حضور گروه دامپزشکی از مزارع پرورشی در حیطه کنترل بیماری تا کشتارگاه و از آنجا تا مراکز عرضه با جدیت دیده می شود.

وی ادامه داد: حتی حضور دامپزشکی را می توان در رستوران ها تا قبل از طبخ غذا و قنادی ها به جهت استفاده از تخم مرغ و مراکز بسته بندی نیز به صورت پررنگ مشاهده کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز با اشاره به اینکه علیرغم این حیطه فعالیتی این حوزه در نظر مردم کمرنگ دیده می شود، اظهار داشت: مردم برای استفاده از هر فراورده دامی که مهر دامپزشکی بر روی آن حک شده باشد، اطمینان کامل داشته باشند.

وی گفت: تمامی مراکز عرضه فراورده های خام دامی توسط دامپزشکی نظارت می شوند و اگر افراد سودجویی درصدد عرضه فراورده ای خارج از حوزه نظارتی باشند با آن ها با جدیت برخورد می شود.

شریفی اضافه کرد: سالانه تعدادی از فعالان در عرصه دامپزشکی به دلیل بیماری های مشترک که حتی در دام هیچ بروزی ندارد از دنیا می روند.

تلفات طاعون نشخوارکنندگان در البرز به 93 راس رسید

مدیرکل دامپزشکی استان البرز در ادامه به فعالیت شبانه روزی دامپزشکان استان در دو هفته اخیر اشاره کرد و گفت: طی این مدت دامپزشکان استان برای مهار و کنترل بیماری طاعون نشخوار کنندگان حدود 83 راس دام اهلی کوچک را واکسینه کرده اند.

وی با اشاره به اینکه میزان تلفات دام وحشی (کل و بز) در منطقه طالقان به 93 راس رسیده، افزود: خوشبختانه در چهار روز اخیر هیچ مورد جدیدی مشاهده نشده است.

وی به همکاری خوب هیات کوهنوردی استان در کنار محیط بانان اشاره کرد و اظهار داشت: به لحاظ صعب العبور بودن بسیاری از مناطق کوهستانی برای کنترل این منطقه از کوهنوردان کمک گرفته ایم.

شریفی اضافه کرد: با همکاری خوب مردم با مسوولین این بیماری به دام اهلی سرایت نکرده و کمربند ایمنی 10 کیلومتری را برداشته ایم و تمامی دام ها را واکسیناسیون می کنیم بطوریکه دام های شهرستان ساوجبلاغ را هم واکسیناسیون می کنیم.

در استان البرز حدود 120 هزار راس دام مولد سنگین و 300 هزار راس دام سبک وجود دارد.

همه ساله از هشتم تا 14 مهرماه به نام هفته دامپزشکی نامگذاری شده است.

 

 

نظر شما
ادامه