کد خبر: ۲۳۶۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

دکتر عباسی، مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد: قبل از خرید، ذبح، مصرف گوشت و اندام های داخلی دام قربانی حتما با کارشناسان دامپزشکی مشورت کنید.

به گزارش روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، دکتر عباسی، مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور ضمن عرض تسیلت ایام سوگواری سالار شهیدان به هموطنان معزز و فهیم اطلاعیه بهداشتی ماه محرم را خطاب به هیئت امنای مساجد، حسینیه ها، تکایا و دستجات عزاداری سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین (ع) بدین شرح صادر کرد:

1- خرید دام از میادین و مکان های عرضه دام تحت پوشش نظارت دامپزشکی

2- ذبح دام در کشتارگاه های تحت نظارت دامپزشکی

3- عدم ذبح دام در مکانها ومعابر عمومی (ذبح دام در مکان ها و معابر عمومی ضمن ناخوشایند بودن در انظار عمومی، باعث انتقال بیماری های مشترک بین دام و انسان می گردد)

4- عدم مصرف بلافاصله گوشت دام پس از ذبح دام؛ لازم است به منظور کاهش برخی از عوامل بیماری زا، لاشه گوشت به مدت حداقل 24 ساعت در دمای 4 درجه سانتیگراد (دمای یخچال) نگهداری شود.

5- در صورت ذبح دام در محلی غیر از کشتارگاه، تاکید می گردد لاشه و اندام های داخلی توسط کارشناسان دامپزشکی مورد بررسی قرار گیرند.

6- تاکید می گردد به منظور عدم انتقال بیماری های مشترک، ذابحان در هنگام ذبح دام ضمن رعایت نکات بهداشتی حتماً از دستکش، ماسک و چکمه مناسب استفاده نمایند.

7- تاکید میگردد از مصرف لاشه ها واندام هایی که رنگ و شکل طبیعی (قرمز روشن) ندارند (رنگ تیره و یا زائده های اضافی) جداً خودداری نموده و حتماً با کارشناسان دامپزشکی مشورت نمایند.

دکتر عباسی تصریح کرد: در راستای بالا بردن سطح بهداشت جامعه، با رعایت ضوابط بهداشتی در خصوص کشتار دام قربانی ما را یاری نموده و غذای سالم و محیط بهداشتی همراه نذر خود به سوگواران امام حسین اهدا فرمایید.

وی افزود: لازم است نهایت دقت و رعایت توصیه های بهداشتی به منظور حفظ بهداشت و رعایت ضوابط بهداشتی (در خرید دام، ذبح دام، محل ذبح دام و ...) به عمل آورند تا بر اثر کشتار دام بیمار و آلوده، سبب انتشار و انتقال بیماری های مشترک بین دام و انسان فراهم نشود.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر محمد لطفی زاده
|
-
|
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
0
0
بسمه تعالی. با اهداء سلام و احترام. هرچند اطلاعیه را به مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی صادر کرده اند ولی مناسب است قبل از دهه محرم با یک پوشش رسانه ای خوب در کشور این کار انجام شود. متاسفانه در سکوت سازمان دامپزشکی وزارت بهداشت معمولاً این کار را انجام می دهد و موارد مرتبط با دامپزشکی را هم در اطلاعیه خود می آورد!
نظر شما
ادامه