کد خبر: ۲۳۷۵۷

کله پاچه های آلوده قاچاق درآذربایجان شرقی

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی از کشف و ضبط و معدوم سازی 4 تن کله پاچه آلوده در 2 ماه خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، دکتر بهداد افزود: این کله پاچه ها به صورت قاچاق از سایر استانها وارد آذربایجان شرقی شده بودند.

به گفته وی مردم آذربایجان شرقی در مقایسه با سایر استان ها علاقه زیادی به استفاده از کله پاچه دارند واستقبال مردم استان موجب شده برخیها کله پاچه آلوده از سایر استانها وارد کنند.

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی با اعلام اینکه در داخل کشتارگاه های استان نظارت های شرعی و بهداشتی مسئولان فنی برکشتار را انجام می شود افزود :یکی از مهمترین قسمت های حیوانات که احتمال وجود بیماری زیاد است کله و زبان حیوان است که بسیاری از بیماریها از آن قسمتها ناشی می شود و به همین دلیل در داخل کشتارگاهها نظارت بهداشتی دقیق صورت می گیرد و هیچ کله و پاچه غیر بهداشتی مجوز خروج از کشتارگاه را ندارد.

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: در سطح شهر تبریز در شش ماهه نخست سال 94 ،114 هزار و 697 مورد نظارت بر قصابی ها،مراکز کله پاچه فروشی و مراکز عرضه صورت گرفته و 150 تن مواد و فرآورده آلوده کشف و ضبط و بعد از اخذ مجوز قضایی معدوم شده است.

دکتر بهداد به شهرونداد توصیه کرد: به هیچ عنوان از کسانی که درغیر از مراکز نا معتبرو ویا کسانی که به صورت دستی و یا در فرقون کله پاچه می فروشند خریداری نکنند.

وی افزود: مراکز عرضه کله پاچه نیز باید هنگام خرید فرآورده های خام دامی از کشتارگاه ها زنجیره سرد را رعایت کنند و در داخل یخچال نگهداری و بفروش برسانند .

چربی و کلسترول مغز حدود 8 برابر زرده تخم مرغ است

یک متخصص بهداشت موادغذایی در مورد مصرف کله پاچه گفت: به دلیل انرژی زا بودن کله پاچه نظر متخصصان بر این است که بیشتر کسانی که در سنین رشد هستند ار آن استفاده کنند و کسانی که در سنین رشد نیستند به صورت محدود و حتی در ماه به یک وعده بسنده کنند.

«دکتر ناصر ابراهیمی صدر» تاکید کرد: مغز حیوان چربی و کلسترول بالایی دارد بطوری که چربی و کلسترول مغز حدود 8 برابر زرده تخم مرغ است و توصیه می شود افراد در سنین بالا از مغز استفاده نکنند، چرا که چربی ها باعث بیماری های قلبی و عروقی و التهاب مفاصل می شود

وی در خصوص مصرف پاچه نیز گفت: پاچه در مقایسه با مغز چربی کمتری دارد و نسبت به آن خطر کمتری دارد.

متخصص بهداشت موادغذایی افزود: زبان ماهیت گوشت قرمز را دارد و در آن بحث کلسترول بالا مطرح نیست و به دلیل داشتن ویتامین گروه B مصرف آن اشکالی ندارد.

دکتر ناصر ابراهیمی صدر تاکید کرد: مصرف آبلیمو هیچ تغییری در کاهش مخاطرات کله پاچه ندارد و برعکس باعث جذب سریعتر و بیشتر چربی ها می شود و به دلیل اشتها آور بودن میزان مصرف را نیز افزایش می دهد.

بیش از صدها مرکز طبخ کله پاچه در آذربایجان شرقی اول صبح به مشتریانشان خدمات ارائه می کنند.

 

 

نظر شما
ادامه