کد خبر: ۲۳۹۹۰
تعداد نظرات: ۲ نظر

به گزارش کارشناس مسئول اداره بهداشت و بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، مسئولین و کارشناسان شبکه های دامپزشکی و تعدادی از دامپزشکان دولتی استان خراسان جنوبی در کارگاه سه روزه با بیماری های ماهیان سردآبی با تکیه بر بیماری های ویروسی، بخصوص بیماری سپتیسمی ویروسی خونریزی دهنده (VHS) و مدیریت آن در کشور و بیماری های ماهیان قرمز که در شهرستان بیرجند تشکیل گردید، آشنا شدند.

دکتر علیرضا آریان، مدرس این کارگاه آموزشی گفت: ویروس خطرناک ( VHS ) از مهر ماه سال 92 وارد مزارع پرورش ماهی قزل آلای کشور شده و خساراتی را به بهره برداران این بخش وارد کرده است.

وی تصریح کرد: عمده تلفات این بیماری در ماهیان قزل آلای کمتر از 100 گرم تا 70 درصد و بالای وزن 100 گرم رخ می دهد. بدین جهت ضرورت آموزش کامل کارشناسان دامپزشکی استان ها برای آشنایی با این بیماری و سایر بیماری های مشابه در دستور کار سازمان دامپزشکی کشور قرار گرفته است.

دکتر آریان در این کلاس خاطر نشان کرد: از ابتدای سال 94 نیز اجرای اقدامات امنیت زیستی از مزارع تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی و اجرای سیستم مراقبت فعال و ردیابی بیماری VHS در سیستم GIS  و عملیات پایش تشدید یافته است.

وی در این دوره تاکید کرد: تمامی مزارع پرورشی و مراکز تکثیر آبزیان، باید دستورالعمل های بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور را رعایت کرده و ضمن ارتقای شرایط امنیت زیستی در مزارع خود، جابجایی و فروش ماهیان خود را با اخذ گواهی های بهداشتی و حمل از شبکه های دامپزشکی انجام دهند.

وی خاطر نشان کرد: پرورش دهندگان آبزیان موظفند، هرگونه تلفات مزارع پرورشی خود را به نزدیکترین شبکه دامپزشکی شهرستان گزارش دهند و راهنمایی های لازم را دریافت نمایند و نسبت به ارتقای سلامت بهداشتی و اصلاح ساختار بهداشتی مزارع پرورشی خود زیر نظر دامپزشکان شهرستان ها اقدام نمایند.

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
0
0
استاني كه كم آب ترين استان كشوره- براي مردم روستاها با تانكر آب ميبرن- بعد پرورش ماهي انجام ميده؟؟؟
دکتر آشوری
|
-
|
۰۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
0
0
با سلام بایستی پذیرفت که استان خراسان بخصوص خراسان جنوبی با خشکسالی که وارد چندمین سال خود شده است دست و پنجه نرم می نماید و نزولات اندک اسمانی و توسعه برداشت آب از منابع زیرزمینی کار را بر این استان سخت نموده است اما بعضی از افراد خوش ذوق این استان اقدام به احداث استخر جهت استفاده از آب قبل از ورود به مزارع کشاورزی نموده اند که خوب جای تقدیر دارد
نظر شما
ادامه