کد خبر: ۲۴۱۷۸

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: هم اینک شش واحد قرنطینه دامی مجهز در مرزهای رسمی این استان به صورت شبانه روزی فعالیت می کنند.

«دکتر کامیار داهیم» روز پنجشنبه در آیین تودیع و معارفه رییس شبکه دامپزشکی شهرستان تکاب با بیان این مطلب افزود: این قرنطینه های دامی در مرزهای بازرگان، پلدشت، سرو، رازی خوی، تمرچین پیرانشهر و کیله سردشت واقع شده اند.

وی با اشاره به افزایش تعداد قرنطینه های دامی استان آذربایجان غربی از سه واحد به شش واحد در دو سال اخیر اظهار کرد: در این قرنطینه ها صادرات، واردات، ترانزیت فرآورده های خام دامی و دام زنده با تجهیزات و امکانات جدید کنترل می شود.

داهیم گفت: افزایش قرنطینه های دامی در مرزهای استان در راستای اجرای سیاست های دولت تدبیر و امید مبنی بر افزایش صادرات در سطح کشور صورت گرفته است.

وی بیان کرد: هم اکنون بسترهای صادرات محصولات دامی، شیلاتی و دام زنده از استان آذربایجان غربی به سایر کشورها فراهم شده است.

استان آذربایجان غربی دارای 968 کیلومتر مرز مشترک با کشورهای عراق، ترکیه و جمهوری خودمختار نخجوان است.

داهیم گفت: براساس پیش بینی های به عمل آمده تا پایان امسال بیش از 500 هزار راس دام زنده مازاد از این استان به کشورهای همجوار صادر خواهد شد.

وی با اعلام رشد 15 درصدی تولید محصولات دامی در آذربایجان غربی ادامه داد: امسال بیش از یک میلیون تن انواع محصولات دامی شامل گوشت قرمز و سفید، شیر و فرآورده های لبنی و محصولات شیلاتی در استان آذربایجان غربی تولید شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان غربی همچنین در خصوص شیوع بیماری تب برفکی در شهرهای جنوبی این استان گفت: بیماری تب برفکی در این شهرها به علت جابجایی دام در میادین دواب، تردد غیرمجاز و غیررسمی دام در مرزهای استان شیوع پیدا کرده است.

داهیم شهرهای میاندوآب، بوکان و نقده را از اصلی ترین کانون های ابتلا به بیماری تب برفکی در استان عنوان کرد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون در 134 نقطه از شهرهای جنوبی استان آذربایجان غربی کانون های بیماری تب برفکی مشاهده شده است.

وی اضافه کرد: با واکسیناسیون بیش از 200 هزار راس دام زنده و نیز تعطیلی میادین دواب در شهرهای جنوب استان آذربایجان غربی تعداد کانون های بیماری تب برفکی به 15 کانون کاهش یافته است.

مدیرکل دامپزشکی استان گفت: ممانعت از تردد و جابجایی دام و کنترل و مراقبت دائمی در مرزها از مهمترین اقدامات شبکه های دامپزشکی شهرهای جنوب استان آذربایجان غربی در زمینه پیشگیری از ابتلای دام به بیماری تب برفکی است.

داهیم گفت: در راستای تامین سلامتی جمعیت دامی و افزایش امنیت غذایی فرآورده های تولیدی پنج طرح ملی در سطح استان آذربایجان غربی اجرا می شود.

وی افزود: کنترل بیماری های دامی، کنترل بیماری های مشترک انسان و دام، کنترل بهداشتی فرآورده های دامی و شیلاتی، تجهیز قرنطینه های مرزی و بین استانی و تجهیز و توسعه آزمایشگاه های دامپزشکی در مرکز و شهرستان های استان آذربایجان غربی از طرح هایی هستند که در این راستا در آذربایجان غربی اجرا می شود.

داهیم گفت: هم اکنون 10 میلیون واحد دامی در آذربایجان غربی وجود دارد.

به گزارش ایرنا، در پایان این مراسم «دکتر احمد بهرامی» به عنوان رییس جدید شبکه دامپزشکی شهرستان تکاب معرفی و از خدمات «دکتر علی گرد علی» رییس پیشین این اداره قدرانی به عمل آمد.

علی گردعلی نیز به عنوان رییس جدید اداره دامپزشکی شهرستان شاهین دژ منصوب شده است.

شهرستان های تکاب و شاهین دژ در فاصله 80 کیلومتری از هم در جنوب استان آذربایجان غربی واقع شده اند.

شهرستان تکاب 78 هزار نفر جمعیت دارد و بیش از یک سوم جمعیت آن از طریق کشاورزی و دامداری امرار معاش می کنند.

 

 

نظر شما
ادامه