کد خبر: ۲۴۳۸۹

طرح کنترل سلامت دام آن سوی مرز اجرا می شود.

به گزارش حکیم مهر، مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان این خبر به «خراسان جنوبی» گفت: اقدامات اولیه برای انتقال فرامرزی ارائه خدمات تخصصی به افغانستان انجام شده است و امید است با تایید نهایی اجرایی شود.

«دکتر رفیعی پور» با بیان این که یکی از دغدغه های پیش رو، بهداشت دام ورودی به استان است و مقدمات این طرح برای اولین بار در استان انجام شده است، افزود: با اجرای این طرح دغدغه و نگرانی برای بهداشت دام وارد شده از افغانستان از بین رفته و خدمات قانون مند می شود.

وی با اشاره به تایید طرح توسط دفتر تخصصی و بین المللی دامپزشکی کشور گفت: مقدمات اولیه طرح آماده و به نماینده وزارت امور خارجه ارسال شده است؛ از آن جا که موضوع بین المللی است در انتظار پاسخ کارشناسان امور خارجه و حل مسائل برون مرزی آن هستیم که با اجرای آن شاهد تحول بزرگی خواهیم بود.

به گفته وی، با توجه به 460 کیلومتر مرز مشترک استان با کشور افغانستان، با اجرای این طرح تمام خدمات تخصصی به شکل آموزش به نیروهای افغانستان برای پرورش دام، انتقال نیرو و واکسن در شعاع 100 کیلومتری در این کشور ارائه می شود.

وی افزود: بر اساس پیش بینی انجام شده برای مایه کوبی و ایمن سازی دام های ورودی از افغانستان در فاز اول نیاز به 3 میلیارد تومان اعتبار است.

دکتر رفیعی پور با اشاره به ارزیابی انجام شده برای پوشش حدود 100 هزار راس دام در طول 460 و عرض 100 کیلومتری منطقه گفت: بر اساس محاسبات صورت گرفته 10 اکیپ 2 نفره قادر به خدمات دهی بوده و برای 20 نفر به صورت مستقیم و بیش از 100 نفر به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی می شود.

وی با بیان این که با اجرای این طرح مرزی ایمن و به دور از مشکل خواهیم داشت، افزود: مقابله با بیماری در خاک افغانستان باعث ایمن شدن منافع ملی از نظر تولید دام و ... می شود.

وی در ادامه گفت: در هر مرز قانونی که دارای گمرک و نیروی انتظامی است، پست قرنطینه هم حضور دارد؛ در حال حاضر یک پست قرنطینه در مرز ماهیرود وجود دارد و نیاز به راه اندازی 4 پست قرنطینه در دیگر نقاط مرزی استان است و حتی اگر دام در خاک افغانستان ایمن شود، در پست قرنطینه هم چکاپ می شود.

 

 

نظر شما
ادامه