کد خبر: ۲۴۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر -  رییس موسسه تحقیقات شیلات ایران گفت: متاسفانه مجموعه عواملی دست به دست هم داده و باعث‌شده که اکنون شاهد کاهش ذخایر ماهیان خاویاری در دریای خزر بوده و نگران منقرض‌شدن این گونه‌ها هستیم.

دکتر عباسعلی مطلبی  با اشاره به اینکه دریای خزر یک اکوسیستم مشترک بین پنج کشور قزاقستان، ترکمنستان، آذربایجان، سوریه و ایران برای برداشت ماهیان خاویاری است، ادامه داد: با توجه به این وضعیت باید یک مدیریت واحدی را برای بازسازی و حفاظت از ذخایر ماهیان خاویاری داشته و هم‌چنین برداشت از این ذخایر نیز با مدیریت انجام شود.

وی با اشاره به تهدیدهایی که متوجه اکوسیستم‌های ماهیان خاویاری است، ادامه داد: آلودگی‌های صنعتی، استخراج نفت از دریا، ورود فاضلاب‌ها از مزارع و رودخانه‌هایی که در اطراف دریا قرار دارند و هم‌چنین سموم شسته شده دفع آفات و کشتیرانی و دریانوردی و تهدیدات بیولوژیک همچون شانه‌دار مهاجم عواملی هستند که ذخایر ماهیان خاویاری را تهدید کرده و شرایط تکثیر، پرورش و رشد آنها را در این اکوسیستم طبیعی تحت تاثیر قرار داده است.

مطلبی با اشاره به اینکه ماهیان خاویاری ماهیان زودکوچ بوده که برای تکثیر به سمت رودخانه‌ها مهاجرت می‌کنند، افزود: برداشت‌های غیرمجاز شن و ماسه از رودخانه‌ها و تخریب زیستگاه‌های این ماهیان، امکان زاد و ولد طبیعی را از این گونه‌ها می‌گیرد، ضمن اینکه صیدهای بی‌رویه غیرمجاز نیز همواره ذخایر ماهیان خاویاری را تهدید می‌کند.

رییس موسسه تحقیقات شیلات ایران اظهار کرد: در صیدهای غیر مجاز به جای اینکه اجازه بالغ شدن به ماهی داده شود، این گونه‌ها نارس صید شده و از چرخه تولید خارج می‌شوند.

مطلبی گفت: برای بازسازی و حفاظت از ذخایر ماهیان خاویاری باید در قالب کمیسیون منابع زنده دریای خزر برای اجرای پروژه‌های مشترک به توافق برسیم ضمن اینکه در کشورمان برنامه جامعی را تحت عنوان برنامه راهبردی ماهیان خاویاری ارایه کردیم که در این برنامه قرار است گونه‌های ماهیان خاویاری را در دریای خزر، حفاظت و رهاسازی کرده و زیستگاه‌های آنها را اصلاح کنیم.

او ادامه داد: هم‌چنین براساس این طرح بانک ژن این گونه‌ها را تشکیل داده و بیوتکنیک آن را از دریا خارج کرده و خاویار پرورشی تولید می‌کنیم.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
همكار
|
-
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۳
0
0
يكي از كشور هاي حاشيه درياي خزر ، روسيه است كه اشتباه تايپي شده و سوريه نوشته شده است.
نظر شما
ادامه