کد خبر: ۲۵۴۰
حکیم مهر -  رییس اداره بیماریهای مشترک انسان و حیوان وزارت بهداشت گفت: بیماری سیاه زخم یک بیماری قابل انتقال از حیوان به انسان است که سال گذشته 150 نفر به این بیماری مبتلا شدند.
دکتر محمدرضا شیرزادی افزود:باید دام ها تحت مراقبت و تزریق واکسن مخصوص سیاه‌زخم قرار گیرند و چنانچه این مسئله محقق نشود تلفات بسیاری به بار می آید.
وی ادامه داد: 60 درصد بیماری‌ها از نوع بیماری‌هایی هستند که از حیوان به انسان منتقل می‌شوند و 70 درصد بیماری‌های نوپدید نیز از حیوانات منتقل می‌شوند.
رییس اداره بیماریهای مشترک انسان و حیوان وزارت بهداشت با بیان اینکه موارد ابتلای بیماریهای قابل انتقال از حیوان در سال جاری نسبت به سال گذشته مشابه است، گفت:مسئله تماس انسان یا حیوان و مصرف فراورده‌های دامی در ابتلا به این بیماریها موثر است.
ابتلای 30 ایرانی به تب کریمه‌کنگو در سال گذشته
وی همچنین از ابتلای 30 نفر به تب خونریزی دهنده کنگو در سال گذشته خبر داد و گفت: این بیماری دومین بیماری شایع فصل گرما است که از طریق ذبح غیر بهداشتی بسیار منتقل می‌شود.این بیماری علایم گوناگونی دارد که مشخص‌ترین آن‌ها تب است و کوفتگی ، ضعف ، سردرد ، بی‌اشتهایی و درد شدید عضلات بدن نیز می‌توانند از علایم این بیماری باشند.
شیرزادی ادامه داد: بیماری خطرناک تب کریمه‌کنگو از طریق خوردن گوشت و یا فرآورده‌های دام آلوده که به خوبی پخته نشده باشد و نیز از گزش کنه هیالوما که خون دام آلوده را خورده است به انسان منتقل می‌شود.
وی افزود: در مناطقی که احتمال وجود دام‌های آلوده و کنه هیالوما وجود دارد پوشاندن قسمت‌های در معرض گزش بدن ، استفاده از لباس کار مخصوص و مواد دورکننده حشرات و بهسازی مکان‌های نگهداری دام برای در امان ماندن از این بیماری ضروری است.
رییس اداره بیماریهای مشترک انسان و حیوان وزارت بهداشت گفت: افرادی که سر و کارشان با دام است به ویژه کشتارکنندگان دام باید به دلیل احتمال انتقال این بیماری به واسطه ورود ترشحات و خون دام آلوده از طریق زخم و جراحات بدن باید از دست کش استفاده و پس از پایان کار دستان خود را با آب و صابون شست و شو دهند.
شیزداذی تصریح کرد:همچنین به لحاظ احتمال ورود دام‌های آلوده به شکل قاچاق، باید فراورده های لبنی و گوشتی از دام هایی که زیر نظر سازمان دام پزشکی است مصرف شود و به محض بروز علایمی چون تب بلافاصله به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.
نظر شما
ادامه