کد خبر: ۲۵۴۴

حکیم مهر -  رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: دامداران کشور هنوز هم باید ضوابط و دستور العمل های موجود در مبارزه با بیماری تب برفکی را را رعایت کنند، زیرا خطر این بیماری هنوز وجود دارد و در صورت عدم رعایت ضوابط، امکان درگیری دام ها زیاد است.

دکتر سید محسن دستور با بیان اینکه کانون شیوع بیماری هنوز به صفر نرسیده و در کشور دیده می شود، اظهار کرد: تب برفکی، بیماری بومی کشور می باشد که در گذشته نیز وجود داشته است. اما آنچه اخیراً در کشور اتفاق افتاد، سویه جدیدی از این بیماری بود که دیده شد و علیرغم واکسیناسیون مناسب در فازهای مختلف و مبارزاتی که صورت گرفت، باز هم در سه ماهه گذشته موارد قابل توجهی از کانونهای بیماری در کشور وجود داشت.

وی ادامه داد: در هر صورت با نمونه برداری های انجام شده، مشخص شد که واکسیناسیون انجام شده توسط بخش خصوصی و دولتی، این بیماری را کاهش داد. اما آنچه در این زمینه مهم است، اینکه همه اقدامات در این زمینه باید با هم انجام شود؛ به گونه ای که اگر سویه جدیدی مطرح می شود، قرنطینه و عمل به دستورالعمل‌ها مهم است تا این اقدامات، تأثیر خود را نشان دهد.

این مقام مسئول با بیان اینکه همزمان با رعایت دستور العملها واکسیناسیون نیز باید انجام شود، عنوان کرد: دستورالعمل های خاصی را برای مبارزه با این بیماری ابلاغ و اعمال شد و در حوزه دامداری ها محدودیت هایی قائل گردید. همچنین واکسیناسیون در اولین فاز انجام شد و نتایج خوبی حاصل شد؛ به گونه‌ای که 5/4 میلیون رأس گاو و 5/17 میلیون راس گوسفند، واکسیناسیون شدند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور از بهبود شرایط این بیماری خبر داد و ابراز کرد: هم اکنون محدودیت ها کمتر شده و تردد دام آزاد شده است. به گونه ای که در بیماری تب برفکی تمام استان ها درگیری داشتند و نمی توان مکان خاصی را به عنوان مرکز این بیماری قلمداد نمود.

دستور به صنعتی کردن کشتارگاه ها در کشور اشاره کرد و گفت: در کشتارگاه های طیور، این اقدام انجام شده و بیشتر کشتارگاه های پروانه دار کشور در حد قابل قبول هستند. در حوزه دام نیز با توجه به شرایط خاص دام و مشکلات این بخش، در زمینه صنعتی کردن کشتارگاه های دام، باید بخش خصوصی سرمایه گذاری کند. البته صنعتی کردن کشتارگاه ها باید مقرون به صرفه باشد تا سرمایه گذار مجاب به سرمایه‌گذاری شود.

این مقام مسئول با اشاره به تعطیلی تعدادی از کشتارگاه های سنتی و جایگزینی کشتارگاه های صنعتی، بیان کرد: کشتارگاه های صنعتی در تمام استان ها مستقر شدند و فعالیت خود را انجام می دهند. اما آنچه مهم می باشد، اینکه در شهرستان های کوچک با توجه به کشتار کم، مشکلاتی وجود دارد و احداث کشتارگاه های صنعتی مقرون به صرفه نیست. البته در این زمینه در حال ساماندهی هستیم تا این کشتارگاه های کوچک به حد قابل قبول و مقرون به صرفه برسند؛ به گونه ای که تعداد دام های موجود در این گونه کشتارگاه ها نباید از 500 رأس دام سبک و 50 رأس دام سنگین کمتر باشد که این امر، هم از نظر ضوابط و هم از نظر اقتصادی ممکن نیست.

وی یادآور شد: هم اکنون 48 کشتارگاه صنعتی دام و 220 کشتارگاه صنعتی طیور و همچنین 320 کشتارگاه سنتی دام در کشور وجود دارد. البته حدود 50 درصد کشتارگاه های سنتی طی سالیان گذشته در کشور جمع شده اند و تا پایان امسال نیز 10 کشتارگاه صنعتی در کشور به بهره برداری می رسد.

این مقام مسئول به واردات گوشت به کشور اشاره کرد و اظهار کرد: تمام واردات گوشت که به صورت رسمی انجام می شود، هم قبل از انجام واردات، مجوز از دامپزشکی گرفته می شود و به کشورهایی که ضوابط ما را داشته باشند، مجوز واردات صادر می گردد. در زمان تولید هم از نظر ذبح شرعی و بهداشتی بودن ضوابطی وجود دارد و تا زمانی که ناظر رسمی دامپزشکی وجود نداشته باشد، ذبح انجام نمی شود.

رییس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: در زمان واردات نیز نمونه برداری و آزمایش های لازم انجام می گیرد و سپس با تائید دامپزشکی، اجازه مصرف داده می شود. امسال نیز 40 هزار تن واردات گوشت قرمز و 6 هزار تن واردات گوشت مرغ صورت گرفته و به دلیل اینکه سیاست تنظیم بازار با وزارت بازرگانی است، از این نهاد درخواست شده تا ضوابط بهداشتی را در واردات رعایت کنند.

دستور با بیان اینکه در صورت رعایت ضوابط از سوی کشور مبدا، واردات صورت می گیرد، عنوان کرد: امسال 30 الی 40 درصد واردات گوشت قرمز و مرغ نسبت به سال گذشته افزایش یافته تا قیمت گوشت در کشور تعدیل و کاهش یابد. همچنین عمده واردات نیز از برزیل، استرالیا و هند صورت می گیرد.

 

نظر شما
ادامه