کد خبر: ۲۵۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
اولین بار سال 1994 وقتی تازه فارغ‎التحصیل شده بودم بعنوان یک پارازیتولوژیست زن جوان که در بین تعداد غالب همکاران مرد با دشواریهای خاصی روبرو بودم ایشان را شناختم و آن مرحوم هم به درخواست همکاری و کمک به من بدون درنگ پاسخ مثبت داد و حتی میکروسکوپ اختصاصی و تجهیزاتی که از خارج با خود به ایران آورده بود را در اختیارم گذاشت...

حکیم مهردکتر علی نکوئی‌فرد متخصص بیماریهای آبزیان در وبلاگ شخصی خود ، با انتقاد از سستی مجامع علمی کشورمان در پاسداشت منزلت مرحوم دکتر جلالی از انتشار یادداشتی به قلم دکتر شکوفه شمسی از همکاران آن مرحوم در نشریه Springer Science خبر داده است.

دکتر شکوفه شمسی در این یادداشت که آنرا به دلیل سپاس از آموزش استاد و همکار خود و آشنایی با آن مرحوم به رشته تحریر درآورده نوشته است :  ایران با ارتحال استاد دکتر بهیار جلالی جعفری در سن 56 سالگی بر اثر حمله غیرمنتظره قلبی یکی از دانشمندان و محققان بزرگ خود را از دست داد.

 
وی با بیان سختی بیان همه مرارت‌ها و نقش پررنگ آن مرحوم در توسعه و پیشرفت علمی ایران به تحصیلات مرحوم دکتر جلالی اینچنین اشاره کرده است : بهیار در 27 جولای 1953 در تهران متولد شد. پس از تحصیلات ابتدایی و متوسطه، مدرک دکترای دامپزشکی خود را از دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در سال 1977 دریافت کرد.
دکتر شمسی در ادامه با اشاره به انتشار مقالات ارزشمند و شناسایی و معرفی گونه‎های جدید انگل ماهیان توسط مرحوم دکتر جلالی نوشته است : همزمان با اشتغال دکتر جلالی در سازمان شیلات ایران فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی وی نیز بر بهداشت آبزیان تمرکز یافت و در کنار پژوهش مسئولیت‎های اجرایی هم در آن سازمان بعهده داشت. در سال 1994 PhD خود را در زمینه انگل‎های ماهیان آب شیرین ایران به راهنمایی دکتر کالمان مولنار از آکادمی علوم مجارستان دریافت کرد.
دکتر شکوفه شمسی در بخش دیگری از یادداشت خود ضمن اشاره به تدریس آن مرحوم در دانشگاه آزاد اسلامی از سال 1999 تا زمان وفات و توانمندی وی در انتقال دانسته‌های خود به دیگران و اشتیاق زایدالوصف دکتر جلالی در آموزش به شاگردانش به تجلیل از وی به دلیل انتشار 13 کتاب به زبان فارسی و 86 مقاله به زبان‌های انگلیسی و فارسی پرداخته و نوشته است : دکتر جلالی پای ثابت و چهره شناخته شده کنگره‌ و همایش‌های بین‌المللی مرتبط با آبزیان و بخصوص انگل‌های ماهیان بود و حاصل پژوهش‎های متعددش را در 42 کنفرانس بین‌المللی ارائه کرد و نماینده خوبی برای ایران بود.
دکتر شکوفه شمسی به سابقه اولین برخورد خود با آن مرحوم هم اشاره کرده و نوشته است : اولین بار سال 1994 وقتی تازه فارغ‎التحصیل شده بودم بعنوان یک پارازیتولوژیست زن جوان که در بین تعداد غالب همکاران مرد با دشواریهای خاصی روبرو بودم ایشان را شناختم و آن مرحوم هم به درخواست همکاری و کمک به من بدون درنگ پاسخ مثبت داد و حتی میکروسکوپ اختصاصی و تجهیزاتی که از خارج با خود به ایران آورده بود را در اختیارم گذاشت.
دکتر شمسی در پایان با اشاره مجدد به جای خالی این دانشمند ایرانی نه تنها در فضای علمی ایران بلکه در قلب همه آنانی که وی را می‎شناختند نوشته است : هر چند در غم از دست دادن او سوگواریم اما با اینکه می‎بینیم میراث علمی وی و حاصل پژوهش و تحقیق آن مرحوم زنده و پویا است سنگینی این غم را تسکین می‎دهیم.


 

اخبار مرتبط :

 

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
shokoofeh Shamsi
|
-
|
۰۵:۰۹ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۱
0
3
I am a parasitologist not a pathologist!
Please ammend the text in your website accordingly.
نظر شما
ادامه