کد خبر: ۲۵۶۴

حکیم مهر -  رییس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اجرای برنامه مداوم بروسلوز در کشور از سوی سازمان گفت: به نظر می‌رسد بیماری بروسلوز (تب مالت) در حال حاضر در کشور از وضعیت بهتری نسبت به جمعیت کشور در سال 1357 برخوردار باشد و در مجموع آمارهای مربوط به بروز این بیماری در کشور بسیار پایین‌تر از سال 1357 است.

دکتر سید محسن دستور در ششمین همایش روز ملی مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان با اشاره به اقدامات سازمان دامپزشکی در رابطه با بهداشت دام‌ها و همچنین اهمیت کنترل بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان در دام‌ها گفت: تامین بهداشت دام‌ها، تامین بهداشت فرآورده‌های دامی، نظارت بر تولید و واردات داروهای بیولوژیک مورد استفاده در حوزه دامپزشکی، نظارت بر واردات، صادارت و ترانزیت فرآورده‌های خام دامی و ... از جمله وظایف سازمان دامپزشکی است.

وی با بیان این که اغلب بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان از دام به انسان منتقل می‌شود، ادامه داد: بنابراین اصل مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان باید در سازمان دامپزشکی پایه‌گذاری شود. اگر در دامپزشکی فعالیت‌های مربوط به کنترل بیماری‌های مشترک انسان و حیوان به خوبی انجام شود، هزینه‌ها در حوزه انسانی کاهش یافته و فعالیت‌ها از نتایج مطلوب‌تری برخوردار خواهد بود.

دستور با اشاره به پیچیدگی‌های بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان، افزود: بر این اساس برنامه‌های مستمر و طولانی‌مدتی نیاز است تا نتایج مطلوبی در حوزه مبارزه با این بیماری‌ها داشته باشیم.

وی، قابلیت انتقال از طریق غذا و فرآورده‌های غذایی را از دیگر ویژگی‌های بیماری‌های قابل انتقال بین انسان وحیوان برشمرد.

دستور در پایان با اشاره به فعالیت‌های سازمان دامپزشکی در زمینه بهداشت کود مزارع، اتلاف سگ‌های ولگرد و ... به منظور کنترل بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان و از جمله سالک، گفت: در زمینه مشکل مربوط به ورود قاچاق دام از مرزها به کشور و مشکلاتی که در این زمینه متوجه حوزه دامپزشکی است، پیگیری‌های لازم در حال انجام است.

 

نظر شما
ادامه