کد خبر: ۲۵۶۶

حکیم مهر -  رییس اداره بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان وزارت بهداشت با بیان این که هر چند وقت یک بار شاهد همه‌گیری‌های پراکنده از بروز «سالک» در کشور هستیم، گفت: تغییرات آب و هوایی و عدم جمع‌آوری مناسب نخاله‌های ساختمانی از عوامل مهم بروز سالک هستند.

دکتر محمدرضا شیرزادی، رییس اداره بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان وزارت بهداشت در ششمین همایش روز مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان (13 تیر ماه) گفت: بیماری‌های زئونوز از عوامل مختلف ویروسی، باکتریایی و حتی قارچی برخوردارند که تظاهرات بالینی متفاوت را شامل می‌شوند. برخی از این بیماری‌ها صد در صد کشنده هستند. احتمال انتقال برخی از این بیماری‌ها از انسان به انسان و یا حتی از انسان به حیوان وجود دارد.

وی با بیان این که برخی بیماری‌های زئونوز، سقط جنین یا عوارض مادرزادی شدید را سبب می‌شوند، افزود: یکی از مهم‌ترین عوامل در کنترل این بیماری‌ها، کنترل مخزن آنهاست. تبعات عدم کنترل این بیماری‌ها افزایش بیماری در انسان را سبب می‌شود. بر این اساس برای کنترل این بیماری‌ها هماهنگی‌های بین بخشی قوی لازم است.

شیرزادی بیماری «سالک» را از جمله بیماری‌های مهم مشترک بین انسان و حیوان در جهان عنوان کرد و گفت: این بیماری در ایران هیچ گاه فراموش نشده و همواره نظام مراقبت فعالی در این باره وجود داشته است.

نظر شما
ادامه