کد خبر: ۲۵۷
نیاز کشور به این نوع واکسن به صورت استراتژیک حدود 500 هزار دُز است که مازاد آن در قالب تفاهم‌نامه به سایر اعضای سازمان بهداشت جهانی واگذار می‌شود...

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: ایران در یک پروژه مشترک با سازمان بهداشت جهانی، واکسن آنفلوانزای انسانی برای خود و کشورهای منطقه را تامین می‌کند.

عبدالحسین دلیمی افزود: موسسه واکسن و سرم سازی رازی با همکاری سازمان بهداشت جهانی یک پروژه برای ساخت واکسن انسانی آنفلونزا اجرا می‌کند.
وی گفت: به دعوت سازمان بهداشت جهانی اجلاسی در مقر سازمان بهداشت جهانی در ژنو برگزار شد که در آن از همه مؤسسات واکسن سازی بزرگ دنیا از جمله مؤسسه رازی ایران دعوت شده بود که بر ساخت واکنس آنفولانزای همه‌گیر تأکید شده بود.
دلیمی افزود: در این نشست بانی کی مون دبیرکل سازمان ملل و خانم چان رئیس سازمان بهداشت جهانی حضور داشت و برای ساختن واکسن‌های انسانی اچ 1 ان 1 و اچ 5 ان 1 مذاکراتی انجام شد.
رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی افزود: از هر قاره‌ جهان دو سه مؤسسه واکسن‌سازی در این جلسه تخصصی دعوت شده بودند که از ایران علاوه بر مؤسسه رازی از کشورهای اندونزی، هند و چین، از آفریقا مصر از آمریکا لاتین برزیل و از اروپا فرانسه، بلژیک و یکی دو کشور دیگر دعوت شده بودند.
دلیمی با اشاره به اینکه در صورت وقوع همه‌گیری آنفلونزا مرگ‌ومیر انسانی در مقایس میلیونی اتفاق می‌افتد، گفت: سازمان بهداشت جهانی برای ساخت واکسن آنفلونزای انسانی حساسیت به خرج داده و در این رابطه کمک‌های فنی به مؤسسات بزرگ واکسن‌سازی انجام می‌دهد.
رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی افزود: سازمان بهداشت جهانی اعلام آمادگی کرد، برای ساخت 2 میلیون دُز واکسن انسانی درایران، کمک‌های فنی و هماهنگی‌های علمی را به اندازه 2 میلیون دلار به ایران انجام دهد.
وی گفت: این پروژه هم‌اکنون در دست اقدام و در مراحل مقدماتی است و در این زمینه کارشناسانی را برای فراگیری آموزشی اعزام کردم و مؤسسه رازی متعهد می‌شود، بعد از ساخت واکسن قسمتی از آن را به سایر کشورهای عضو این سازمان واگذار نماید.
دلیمی پیش‌بینی کرد: برای ساخت 2 میلیون دُز واکسن یکی دو سال زمان و حدود 3 تا 4 میلیارد تومان هزینه مورد نیاز است.
رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی افزود: نیاز کشور به این نوع واکسن به صورت استراتژیک حدود 500 هزار دُز است که مازاد آن در قالب تفاهم‌نامه به سایر اعضای سازمان بهداشت جهانی واگذار می‌شود.
وی قیمت هر دُز واکسن آنفلونزای انسانی را 10 دلار ذکر کرد و گفت: در واقع 4 برابر نیاز کشوری مانند ایران در این پروژه در مرحله اول تولید می‌شود.
رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی افزود‌: در مرحله دوم ساخت 10 میلیون دُز از این واکسن با هزینه برآوردی 12 تا 13 میلیارد تومان تولید می‌شود و ایران به یکی از کشورهای مرجع تولید واکسن آنفلونزای انسانی تبدیل می‌شود.
وی افزود: شرکت‌های تولیدکننده واکسن آنفلونزای انسانی محدود هستند وگرنه در زمینه آنفلونزای طیور سالانه 200 میلیون دُز برای بیماری اچ 9 مخصوص پرندگان ساخته می‌شود.
وی افزود: مؤسسه واکسن رازی از سال 1303 با قدمت 85 سال در دنیا شناخته شده و محققان آن برای سازمان‌های بهداشت جهانی شناخته شده است.

 


 

نظر شما
ادامه