کد خبر: ۲۵۸۱

حکیم مهر -  قیمت گوشت قرمزکه از سال گذشته روند صعودی یافته بود، در پی شیوع تب برفکی و محدودیت ورود دام به استان پرمصرفی چون تهران، باز هم با افزایش قیمت مواجه شد و در حال حاضر نیز با نزدیک شدن به ماه رمضان که هر ساله در این مقطع قیمت بسیاری از مایحتاج روزانه مردم تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد، باعث شده است تا اثرات روانی ناشی از افزایش تقاضا بر قیمت‌ها تاثیر مضاعف بگذارد.

هر چند مسوولان وزارت بازرگانی در هفته‌های اخیر تلاش زیادی برای تنظیم بازار گوشت و مرغ انجام داده‌اند، اما به نظر می‌رسد هنوز بازار به تعادل نرسیده است. یک منبع مطلع در وزارت بازرگانی در گفتگو با «جام‌جم» دلیل کندی تنظیم بازار را مخالفت سازمان دامپزشکی با ورود دام زنده اعلام می‌کند و می‌گوید: «‌2 ماه تلاش ما برای ورود دام به کشور به خاطر مخالفت سازمان دامپزشکی به نتیجه نرسیده است». با این حال این مقام مسوول تاکید کرد: در هفته جاری بازار گوشت قرمز به حالت عادی باز خواهد گشت. ماه گذشته در پی افزایش قیمت گوشت قرمز در تهران و برخی شهرها و کافی نبودن کشتار داخلی برای تامین نیاز داخلی، معاون اول رئیس‌جمهور، استاندار سیستان و بلوچستان را مسوول تصمیم‌گیری در مورد واردات دام زنده از بازارچه‌های مرزی و انتقال دام و گوشت گرم از این استان به سایر نقاط کشور کرد، اما در عمل ورود دام زنده از مبدا سیستان و بلوچستان به استان تهران همچنان با مخالفت سازمان دامپزشکی مواجه است.

سازمان دامپزشکی اجازه ورود نمی‌دهد

ایرج حسن‌پور، رئیس سازمان بازرگانی سیستان و بلوچستان در این زمینه عنوان می‌کند: ‌با وجود تمام سیاه‌نمایی‌ها و تبلیغات سوء که علیه سیستان و بلوچستان انجام گرفته، متولیان حتی یک مورد بیماری تب برفکی در دام‌های وارداتی این استان مشاهده نکرده‌اند، اما کماکان دامپزشکی کل کشور به‌طور کامل همکاری نمی‌کند و از ابتدای امسال تاکنون ورود دام از مرزهای شرقی کشور به این استان را ممنوع کرده است.

وی افزود: با فراهم شدن تمام سازوکارها برای واردات گوشت و ارسال آن به سایر نقاط کشور در منطقه، سازمان دامپزشکی اجازه ورود دام به استان را نمی‌دهد که این مهم بعد از دستور معاون اول رئیس‌جمهور، از سوی استانداری در حال پیگیری است تا مشکل برطرف شود.

به گفته وی، استان پهناور سیستان و بلوچستان یکی از قطب‌های تامین‌کننده گوشت قرمز کشور به‌شمار می‌رود که باتوجه به موقعیت و توانمندی‌های موجود، استعداد تامین گوشت کشور را دارد.

حسن‌پور با بیان این‌که پارسال 40 هزار تن گوشت قرمز از سیستان و بلوچستان به دیگر استان‌های کشور ارسال شد، گفت: اگر دامپزشکی ممنوعیت ورود دام به این استان را بردارد، سیستان و بلوچستان برای تنظیم بازار کشور آمادگی تامین 100 هزار تن گوشت گرم و منجمد در سال را دارد.

سازمان دامپزشکی: معاون رئیس جمهور به ما اجازه اعمال نظر داده است

محمد سبحانی، مدیرکل امر قرنطینه و بین‌الملل سازمان دامپزشکی در واکنش به اظهارات مسوولان وزارت بازرگانی به می‌گوید: در حال حاضر ورود هر نوع گوشت قرمز به استان تهران با رعایت ضوابط بهداشتی ممنوعیتی ندارد اما ورود دام زنده از مبدأ استان سیستان و بلوچستان به منظور جلوگیری از ورود بیماری همچنان ممنوع است و تاکنون هیچ‌گونه مجوزی صادر نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با وجود دستور معاون اول رئیس‌جمهور ورود دام زنده آن ممنوع است، می‌گوید: دستور معاون رئیس‌جمهور با اشاره به رعایت مواضع و نظر سازمان دامپزشکی صادر شده است، بنا براین تا زمانی که احتمال آلودگی وجود داشته باشد، بنا به تشخیص سازمان دا مپزشکی ورود دام زنده ممنوع است. اما در حال حاضر هیچ‌گونه محدودیتی برای انتقال لاشه دام و گوشت قرمز با رعایت ضوابط بهداشتی وجود ندارد.

سبحانی می افزاید : در حال حاضر در استان سیستان و بلوچستان حدود 9 کشتارگاه صنعتی و حدود 25 واحد بسته‌بندی وجود دارد، بنابراین گوشت قرمز می‌تواند به صورت لاشه یا بسته‌بندی شده به استان‌های پر مصرف منتقل شود.

سرعت عرضه گوشت کند است

با این که ورود لاشه گوشت به استان تهران محدودیتی ندارد اما مسوولان بازرگانی معتقدند برای تنظیم سریع بازار باید ورود دام زنده به استان تهران آزا د شود.

علیرضا موسوی‌مجد رئیس اداره بازرسی و کشف کالای قاچاق سازمان بازرگانی استان تهران  می‌گوید: در حال حاضر در بازار گوشت گوساله مشکلی وجود ندارد و در بازار قیمت هر کیلو گوشت گوساله بین 10 تا 11 هزار تومان به فروش می‌رسد و اگر قیمت آن بیش از این رقم باشد گرانفروشی است.

وی مشکل را بیشتر در بازار گوشت گوسفندی می‌داند و می‌گوید: در شرایطی که قیمت گوشت گوسفندی به دلیل کاهش عرضه افزایش یافته و برای ایجاد تعادل و تنظیم بازار نیاز به عرضه سریع گوشت گوسفندی در بازار داریم متاسفانه با سختگیری‌های سازمان دامپزشکی و ممنوعیت ورود دام زنده به استان تهران عرضه گوشت در استان با کندی مواجه است. وی در پاسخ به این سوال که آیا کشتار دام در استان سیستان و بلوچستان و انتقال آن به تهران جوابگو نیست؟ می‌گوید: کشتارگاه‌های استان سیستان و بلوچستان، امکانات و تجهیزات تهران را ندارد و دام تا در آنجا کشتار شود و به صورت لاشه وارد استان تهران شود، زمان می‌برد.

رئیس اداره بازرسی و کشف کالای قاچاق استان تهران می‌گوید: اگر چه وزارت بازرگانی متولی تنظیم بازار گوشت است اما تمام امکانات در اختیار ما نیست و 60 درصد تامین آن به عهده وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی است که متاسفانه با ما همکاری لازم را ندارند.

وی می افزاید: در حال حاضر با توزیع روزانه گوشت کشتار شده تا حدودی توانستیم عطش بازار را کنترل کنیم اما نیاز به سرعت بیشتری در عرضه گوشت داریم.

حل مشکل یک بار برای همیشه

سعید سلطانی مدیر عامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران در مورد موانع تولید  می‌گوید: با 120 میلیون واحد دامی در کشور می‌توانستیم با یک مدیریت قوی و واحد نیازی به واردات دام زنده نداشته باشیم که درپی آن شیوع برخی بیماری‌ها را در کشور شاهد باشیم. وی می‌افزاید: در حال حاضر با تلاش دامداران در تولید دام خودکفا شده‌ایم اما دامداران نیاز به حمایت دارند تا تولیدشان حفظ شود زیرا پروسه تولید زمانبر بوده و تولیدکنندگان برای برنامه‌ریزی تولید باید نسبت به آینده مطمئن باشند تا در سیکل تولید خللی ایجاد نشود.

سلطانی می‌گوید: از آنجا که در تنظیم بازار گوشت مدیریت واحدی در کشور وجود ندارد هرکس کار خودش را می‌کند.

در این بین عده‌ای از صادرات و عده‌ای از واردات سود می‌کنند و اگر در این بین اتفاقی بیفتد قیمت گوشت بالا
می رود و دودش به چشم تولیدکننده و مصرف‌کننده خواهد رفت . وی برای حل مشکل گفت: برای استفاده از پتانسیل داخلی و تامین گوشت مورد نیاز از داخل نیاز به برنامه زمانبندی چند ساله داریم.

نظر شما
ادامه