کد خبر: ۲۵۹۴
در سال های اخیر با بازنشسته شدن همکاران دامپزشک شاغل در وزارت بهداشت که عمدتاً به عنوان کارشناس زئونوزها و نیز در ادارات نظارت بر مواد غذایی شاغل بوده اند، نسبت به جایگزینی ایشان غفلت شده است...

حکیم مهر -  دکتر ناصر نبی پور رئیس هیات مدیره جامعه دامپزشکان ایران با ارسال نامه ای به دکتر مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که رونوشتی از آن به رؤسای سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی ارسال شده، خواستار استفاده بیشتر از دامپزشکان در کنترل بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان شد.

 

 

متن نامه به شرح زیر است:

 

مقام محترم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

سرکار خانم دکتر مرضیه وحید دستجردی

 

  با سلام

همانگونه که مستحضر می باشند بیماری های قابل انتقال بین حیوان وانسان حدود نیمی از بیماری های عفونی جوامع بشری و بیش از سه چهارم بیماری های نوپدید و بازپدید را در بر می گیرد که علاوه بر اثرات عظیم بر بهداشت عمومی ، امنیت غذایی و تجارت جهانی، استقلال، امنیت سیاسی و ملی کشور ها را نیز به شدت تحت تأثیر قرار می دهد. بدون شک آن مقام محترم مستحضر می باشند که همکاران دامپزشک به لحاظ نقشی که در کنترل مخازن و ناقلین این بیماری ها و نظارت بر بهداشت مواد غذایی با منشأ دامی دارند در خط مقدم مبارزه با این بیماری ها قرار گرفته اند و دانشکده های دامپزشکی یکی از مهم ترین مراکز آموزش و پژوهش در زمینه بیماری های قابل انتقال بین حیوان وانسان می باشند. این در حالیست که در سال های اخیر با بازنشسته شدن همکاران دامپزشک شاغل در وزارت بهداشت که عمدتاً به عنوان کارشناس زئونوزها و نیز در ادارات نظارت بر مواد غذایی شاغل بوده اند، نسبت به جایگزینی ایشان غفلت شده است. لذا جامعه دامپزشکان ایران به عنوان قدیمی ترین سازمان مردم نهاد دامپزشکی به نمایندگی از طرف حدود 4000 عضو در راستای مهار بیماری های زئونوز پیشنهاداتی را به شرح ذیل تقدیم می نماید:

 

1. ارتباط مؤثر بین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با سازمان دامپزشکی کشور و دانشکده های دامپزشکی و سازمان های مردم نهاد دامپزشکی از طریق تشکیل کمیته های فنی و کارشناسی منظم.

 2. به کارگیری همکاران دامپزشک در مشاغل کارشناسی و کارشناس مسئول زئونوزها در مراکز بهداشت شهرستان ها و استان ها و نیز ادارات نظارت بر مواد غذایی

3. اجرای طرح های تحقیقاتی مشترک بین دانشگاه های علوم پزشکی و دانشکده های دامپزشکی در زمینه بیماری های مشترک دام و انسان

4. ایجاد دوره مدیریت عالی بهداشت عمومی با گرایش کنترل زئونوزها با همکاری دانشکده های بهداشت و دامپزشکی
5. تلاش در جهت ثبت روز زئونوزها در تقویم ملی کشور ضمناً این جامعه با داشتن دو کمیته تخصصی بهداشت مواد غذایی و بهداشت عمومی مرکب از کارشناسان خبره بخش خصوصی آمادگی خود را جهت هر گونه همکاری کارشناسی در زمینه مهار زئونوزها با آن وزارتخانه محترم اعلام می دارد.

پیشاپیش از توجه آن مقام عالی به موضوع زئونوزها و اوامری که جهت اجرایی شدن بندهای فوق صادر می فرمایند سپاسگزاری می‌نماید.

 

دکتر ناصر نبی پور

 رئیس هیات مدیره جامعه دامپزشکان ایران 

 

 

خبر مرتبط :

 

 

 
 
نظر شما
ادامه