کد خبر: ۲۶۶۴

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی ماکو، خراسان رضوی، کرمان، سیستان و بلوچستان و بوئین‌زهرا

 

سرپرست جدید شبکه دامپزشکی شهرستان ماکو معرفی شد

 

طی حکمی که از سوی دکتر شهرام دیلمقانی مدیر کل دامپزشکی استان آذربایجان غربی صادر گردید دکتر علی جانعلی پور به سمت سرپرست جدید شبکه دامپزشکی شهرستان ماکو منصوب و مشغول بکار شدند .

 همچنین طی مراسمی با حضور کارکنان و تعدادی از مدیران و مسئولین ستادی و شهرستانی از زحمات رئیس قبلی تقدیر و تشکر بعمل آمد .

 

-------------------------------

 

بیماری های دامی، سبب حذف 54 هزار کیلوگرم گوشت و آلایش دامی در خراسان رضوی شد
 
کشتار انواع دام سبک و سنگین در کشتارگاه‌های سنتی و صنعتی دام استان طی 3ماهه اول امسال به بیش از 255 هزار راس رسید.
سرپرست اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، با ارائه آمار فوق، وزن لاشه‌های مذکور را بیش از 9 میلیون و 618 هزار کیلوگرم دانسته و اظهار داشت: با توجه به حضور ناظرین دامپزشکی در کشتارگاه‌های دام اعم از صنعتی و سنتی و نیز نظارت و کنترل بهداشتی صورت گرفته، در مدت یادشده، در مراحل قبل و بعد از کشتار دام‌ها، بیش از 54 هزار کیلوگرم از لاشه‌های یادشده در اثر ابتلای به بیماری‌های دامی از چرخه مصرف انسانی حذف شده است.
دکتر جواد اعلمی بیماری های انگلی و بیماری‌های عفونی دام را عمده ترین عللی دانست که منجر به حذف موارد فوق از چرخه مصرف شده اند.
وی از حضور ناظرین شرعی در تمامی کشتارگاه‌های طیور و دو کشتارگاه صنعتی و نیز کشتارگاه های با ظرفیت بالا، همراه با نظارت بازرسین فنی دامپزشکی نیز یاد نموده و از شهروندان خواست، جهت حفظ سلامت و امنیت غذایی خود و نیز ارتقای سطح سلامت خانواده هنگام خرید فرآورده های خام دامی، توجه داشته باشند که؛ از خرید هرگونه گوشت از مراکز غیر مجاز خودداری نموده و در موقع خرید گوشت دقت کنند تا لاشه ممهور به مهر دامپزشکی شده باشد.
سرپرست اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی از کلیه شهروندان خواست: با توجه به اهمیت نظارت دامپزشکی، از کشتار دام خارج از کشتارگاه و در معابر عمومی پرهیز و از خرید گوشت خارج از شبکه توزیع و دستفروشان خودداری نموده و در صورت مشاهده موارد غیربهداشتی، مراتب را با نزدیکترین شبکه دامپزشکی محل سکونت خود درمیان گذارند تا برخوردهای قانونی و لازم صورت پذیرد.

 

---------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان:
50 نوع دارو در کارخانه داروهای دامی کرمان تولید می‌شود


مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: در حال حاضر 50 نوع داروی دامی در کارخانه تولید داروهای دامی استان کرمان تولید می‌شود.

غلامرضا زیدآبادی اظهار داشت: خط تولید محصولات دارویی دامی محلول در کارخانه داروسازی دامی استان با نظارت کامل اداره کل دامپزشکی استان راه‌اندازی شد.
وی افزود: در راستای ایجاد خودکفایی در زمینه تولید داروهای دامی در استان و همچنین واگذاری بحث نظارت و اقدامات مربوطه به صدور پروانه داروهای دامی به ادارات کل دامپزشکی استان‌ها خط تولید داروهای محلول دامپزشکی در کارخانه وتاک پس از اعمال نظارت و اخذ مجوز لازم از سوی اداره کل دامپزشکی استان راه‌اندازی شد.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان تصریح کرد: این شرکت داروسازی که تنها کارخانه تولید داروهای دامی در استان کرمان است، با تولید 50 نوع داروی دامی مانند انواع آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای ضد انگلی، ضدعفونی کننده‌ها، مکمل‌های دارویی و غذایی دامی برای تامین داروهای مورد نیاز استان در حال فعالیت است.
زیدآبادی خاطرنشان کرد: این کارخانه در منطقه ویژه اقتصادی سیرجان در حال فعالیت است.
وی از برگزاری سمینار آموزشی واکسیناسیون و شوک ناشی از آن و آشنایی با بیماری سالک خبر داد و افزود: در این سمینار کارشناسان اداره کل و شبکه‌های دامپزشکی شهرستان‌های تابعه و همچنین جمعی از شاغلان بخش خصوصی حضور داشتند.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان اظهار داشت: در این سمینار روند شوک و مکانیسم‌های مربوط به آن مطرح و در ادامه در زمینه واکسن‌هایی که بیشترین احتمال ایجاد شوک را دارند، مطالبی ارائه شد.
وی با اشاره به مخاطرات شیوع بیماری سالک که یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است، تصریح کرد: در این سمینار همچنین در زمینه جدیدترین دستاوردها و روش‌های شناسایی و درمان بیماری سالک مطالبی ارائه شد.

 

--------------------------------------

 

مدیر کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان:725 قلاده سگ علیه بیماری هاری واکسینه شدند


مدیر کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: از ابتدای امسال تاکنون 725 قلاده سگ در استان علیه بیماری هاری واکسینه شدند.   
غلامرضا سرگزی افزود: واکسینه 725 قلاده سگ که بیشتر به سگ های گله تزریق شده در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 23 درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: هار یی ک بیماری کشنده ویروسی است که از حیوان به انسان منتقل می شود.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: تمام حیوانات خونگرم از طریق گاز گرفتن از حیوان هار به بیماری هاری مبتلا می شوند و تنها راه پیشگیری از این بیماری واکسینه کردن دام و انسان علیه آن است.

سرگزی یادآور شد: از حدود هزار و 800 بیماری شناخته شده بیش از 850 بیماری قابل انتقال از حیوان به انسان است.
 
-----------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین:
3 کشتارگاه سنتی در بوئین‌زهرا تعطیل شد


مدیرکل دامپزشکی استان قزوین از تعطیلی سه کشتارگاه سنتی در بوئین‌زهرا، شال و دانسفهان خبر داد.

محمدجواد امیدواریان اظهار داشت: در بحث تبدیل کشتارگاه‌های سنتی به صنعتی، سال گذشته با همکاری که با مراجع قضایی، نیروی انتظامی، بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها انجام شد، سه کشتارگاه را در شهرهای بوئین‌زهرا، شال و دانسفهان تعطیل کردیم.
وی ادامه داد: در خصوص کشتارگاه تاکستان نیز پیگیری‌هایی در حال انجام است که شرایط برای تعطیلی آن آماده شود و در حال پیگیری هستیم کشتارگاه صنعتی استان مجهز به ناوگان حمل و نقل شود.
مدیرکل دامپزشکی استان قزوین اضافه کرد: پیگیری و رایزنی برای بازگشایی کشتارگاه زیاران نیز به طور جدی در حال انجام است تا مشکل این کشتارگاه برطرف شود و در استان فقط دارای یک کشتارگاه نباشیم و یا بخش خصوصی بتواند کشتارگاه دیگری در نقطه دیگری ایجاد کند.
وی عنوان داشت: در حال حاضر یک کشتارگاه صنعتی در استان قزوین وجود دارد.
امیدواریان با اشاره به لیبل‌دار کردن لاشه‌های گوشت در کشتارگاه‌ها اعلام کرد: طرح جدیدی که در دستور کار داریم، بحث لیبل‌دار کردن لاشه‌های گوشت در کشتارگاه‌ها است که برنامه‌های نرم‌افزاری انجام شده است و پیگیر بحث سخت‌افزاری آن را هستیم.
وی خاطرنشان کرد: بحث خودروهای سردخانه‌دار برای حمل لاشه از کشتارگاه صنعتی استان به سایر نقاط از سال گذشته آغاز شد و تسهیلاتی در قالب خرید خودرو به بخش خصوصی واگذار شده که در حال دریافت اطلاعات خرید خودرو هستند.
مدیرکل دامپزشکی استان قزوین یادآور شد: امسال این خودروها وارد ناوگان حمل لاشه‌ها از کشتارگاه‌ها به شهرها و شهرستان‌های استان می‌شوند که این کار، اقدامی مهم و اساسی و ماندگار است که سال گذشته کلید آن خورد.
وی با اشاره به میزان تولید گوشت در استان توضیح داد: در استان قزوین در سال گذشته، 76 هزار و 226 رأس دام اعم از گاو و گوساله و گوسفند در استان کشتار شد که حدود یک سوم مربوط به دام سنگین بود.
امیدواریان اضافه کرد: تولید گوشت در استان 7 میلیون و 351 هزار و 466 کیلوگرم بوده است.

 

نظر شما
ادامه