کد خبر: ۲۶۶۶

حکیم مهر -  رییس اداره بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان بر لزوم مراجعه به موقع افراد حیوان گزیده به مراکز درمانی تاکید کرد و گفت: سال گذشته 4 فرد حیوان گزیده به دلیل عدم مراجعه به مراکز درمانی، جان خود را از دست دادند.

دکتر محمدرضا شیرزادی گفت: سال گذشته یکصد و 17 هزار مورد حیوان گزیدگی در کشور ثبت شد که حدود 85 درصد از این موارد به وسیله سگ ایجاد ‌شده است.

وی با اشاره به هزینه سالیانه حدود 9 میلیارد تومان برای خرید واکسن و سرم ضد هاری ادامه داد: به این ترتیب تمام موارد حیوان گزیدگی چه به وسیله سگ وچه به وسیله سایر حیوانات، تحت درمان پیشگیری هاری قرار می‌گیرند.

شیرزادی با تاکید بر مراجعه به موقع افراد حیوان گزیدگی به منظور انجام اقدامات درمانی لازم، افزود: در صورت عدم انجام اقدامات درمانی به موقع، فرد مورد گزش صد درصد جان خود را از دست می‌دهد؛ به طوری که سال 87 هفت مورد هاری به دلیل عدم مراجعه به مراکز درمانی جان خود را از دست دادند.

وی گفت: در مورد بیماری هاری آموزش‌های لازم به جامعه ارایه می‌شود تا اگر فردی مورد گزش حیوانی مانند سگ یا هرحیوان دیگر قرار گرفت برای انجام اقدامات درمان پیشگیری (واکسن و سرم) سریع به مراکز بهداشتی مراجعه کند.

رییس اداره بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان در پایان گفت: ویروس هاری در وحوش در حال گردش است و توسط وحوش به حیوانات اهلی منتقل و به دنبال گزش انسان توسط حیوانات اهلی به انسان منتقل می‌شود؛ بنابراین اقدامات درمانی باید برای هر نوع حیوان گزیدگی بلافاصله آغاز شود.

 

 

نظر شما
ادامه