کد خبر: ۲۷۲۸

حکیم مهر - وزیر بازرگانی که برای پاسخگویی به سوال مشترک " امین حسین رحیمی" نماینده ملایر و "سیدحسین نقوی حسینی" نماینده ورامین در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس حضور یافته بود؛ موضوع واردات گوشت را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: در حالی که در سال 87 برابر 6/2 میلیون راس گوسفند در تهران کشتار شده این رقم در سال 88 به 9/1 میلیون راس رسید که حاکی از کاهش تولید دام در کشور دارد.

غضنفری ادامه داد: پیش بینی می شود که میزان کشتار دام در سال جاری به 47/1 میلیون راس کاهش یابد؛ یعنی کشتار دام در تهران درسال گذشته 29 درصد کاهش یافته است که این مساله موجب بروز مشکلاتی در بازار شده که امروز شاهد آن هستیم.

وی افزود: میزان کشتار دام زنده در سال جاری نسبت به سال گذشته با 22 درصد کاهش رو به رو خواهد شد که این وضعیت در باره سایر محصولات نیز صدق می کند و اگر مراقب این آن نباشیم ممکن است قیمت بسیاری از محصولات به تبع آن افزایش یابد.

وزیر بازرگانی کاهش کشتار دام زنده را تهدیدی برای تنظیم بازار گوشت کشور دانست و گفت: در حالی که در سال 86 حدود 7/11 میلیون راس دام در سراسر کشور کشتار شد این حجم در سال 87 به 1/10 میلیون راس کاهش یافته است.

غضنفری با تاکید بر اینکه وزارتخانه متبوعش مسوول تنظیم بازار است؛ تداوم کاهش کشتار دام را موجب افزایش قیمت این محصول در بازار دانست و با یادآوری تاثیر تدام خشکسالی ها بر این موضوع گفت: در صورت تداوم این وضعیت گرانی بازار را فرا می گیرد.

وی خاطر نشان کرد که میزان کشتار دام در سال 88 در کل کشور به 2/9میلیون راس کاهش یافت .

غضنفری نسبت به کاهش 18 درصدی حجم کشتار دام در سال های اخیر هشدار داد و گفت: وزارت بازرگانی مسوول تنظیم بازار این کشور است و باید جوابگوی نیازهای مردم باشد؛ نمی توان به مردم گفت که صبر کنند تا محصولی به عمل آید؛ وقتی قیمت محصولی نظیر گوشت قرمز به صورت سر سام آور افزایش می یابد به سایر محصولات نظیر مرغ و خوراک دام و نظایر آن نیز اثر می گذارد و این مردم هستند که از عهده هزینه ها بر نمی آیند.

غضنفری بهترین نوع تنظیم بازار را اتکا به تولید داخل دانست و گفت: این نوع تنظیم بازار در صورتی عملیاتی می شود که تولید داخل پایدار باشد.
پس از توضیحات وزیر درباره واردات محصولات کشاورزی ؛ نماینده ورامین تاکید کرد که از توضیحات وزیر قانع نشده است و لذا پاسخ وزیر به رای گذشته شد که نمایندگان نیز با 56 رای موافق 120 رای مخالف و 9 رای ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر در صحن علنی اعلام کردند توضیحات وزیر بازرگانی را در خصوص علت واردات برخی کالاها بویژه در حوزه کشاورزی قانع کننده نمی دانند.


 

نظر شما
ادامه