کد خبر: ۲۷۴
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: سازمان دامپزشکی کشور با توجه به نقش اساسی در تأمین بهداشت جامعه به جای طرح حذف باید تقویت شود...

علیرضا منادی اظهار داشت: کسانی که طرح حذف سازمان دامپزشکی کشور و یا تضعیف آن در حد یک اداره کل زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی را می‌دهند، از اهمیت نقش دامپزشکی در تأمین سلامت و بهداشت جامعه بی‌خبر هستند.
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه افزود: سازمان دامپزشکی از قدیمی‌ترین سازمان‌های دولتی است و دانشکده دامپزشکی نیز از قدیمی‌ترین و قوی‌ترین دانشکده‌های دانشگاه تهران به شمار می‌رود و در زمان سابق نیز این سازمان مهم زیر نظر مستقیم بالاترین مقام کشور قرار داشته است.
منادی با اشاره به اینکه از 1800 عامل بیماری در جامعه انسانی حدود 850 عامل به صورت بیماری مشترک بین انسان و دام هستند که برای مقابله با آن باید عامل بیماری در جمعیت دامی کنترل شود گفت: بنابراین سازمان دامپزشکی به عنوان متولی بهداشت پایه‌ای جامعه باید حفظ و تقویت شود.
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: با ثابت شدن وجود آنفلونزای خوکی در یک مسافر خارجی به ایران برای مقابله با این بیماری نقش دامپزشکی بسیار تعیین‌کننده است.
وی افزود: افراد متخصص در سازمان دامپزشکی بیشتر از افراد دارای تخصص در وزارت جهاد کشاورزی هستند، بنابراین این سازمان نباید حذف شود.
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه افزود:‌ طرح تغییر ساختار این سازمان‌ که در قالب طرح افزایش بهره‌وری کشاورزی در کمیسیون کشاورزی مجلس قرار دارد، پیشنهاد می‌شود به جای حذف این سازمان باید جایگاه آن ارتقا یابد که یا این سازمان تقویت شده و در مجموعه وزارت بهداشت و درمان قرار گیرد زیرا 90 درصد وظایف آن با وزارت بهداشت همخوانی دارد، یا اینکه به صورت سازمان مستقل و قوی‌تر زیر نظر رئیس جمهوری ادامه فعالیت دهد.
منادی افزود: طرح بهره‌وری بخش کشاورزی که در شور اول مطرح شد، در بند 9 و 10 اذعان داشت، همه کشت و صنعت‌های وزارت جهاد کشاورزی به بخش خصوصی واگذار شود که این 2 بند مهم متأسفانه حذف شد و به جای آن عده‌ای از نمایندگان می‌‌خواهند سازمان بسیار مهم و تخصصی دامپزشکی را حذف کنند.
وی با بیان اینکه نقش سازمان دامپزشکی با نظارت بر تولید دام و فرآورده‌های دامی در تأمین بهداشت جامعه و پیشگیری از بیماری‌های مشترک انسان و دام بسیار حیاتی است و این سازمان باید از جنبه‌های حاکمیتی و نظارتی تقویت شود.
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه افزود: سازمانهای دامپزشکی در همه کشورها زیر نظر دولت فعالیت می‌کنند و تجارت دام و فرآورده‌های دامی با تأیید سازمان‌های دامپزشکی انجام می‌شود، بنابراین اگر این سازمان در ایران حذف شود، دیگر چگونه می‌توان تجارت مهم دام و ورود و خروج محصولات دامی را انجام داد.

 

 

نظر شما
ادامه