کد خبر: ۲۷۴۰

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی همدان، آذربایجان غربی و خراسان رضوی

 

دامپزشکی همدان نسبت به احتمال شیوع بیماری نیوکاسل هشدار داد


مسئول اداره مبارزه با بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی استان همدان گفت: باتوجه به احتمال شیوع برونشیت و نیوکاسل طیور در استانهای همجوار، مرغداران همدانی باید هشدارها در خصوص این بیماری را جدی بگیرند.
محمدعلی بهرامی افزود: با توجه به احتمال شیوع این بیماری ها مرغداران باید اقدام های پیشگیرانه انجام دهند و در صورت مشاهده علامتهای این بیماری این موضوع را به شبکه دامپزشکی آن منطقه گزارش دهند.

مسئول اداره مبارزه با بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی استان همدان در خصوص راه انتقال بیماری نیوکاسل گفت: این بیماری از طریق هوا، دان و آب آلوده و تماس با پرندگان آلوده منتقل می شود.

وی ضعف، تنفس با دهان، آبریزش بینی، خس خس کردن، حرکت به عقب، چرخیدن به دورخود، فلجی، قطع کامل تخم گذاری، پوسته غیرمتعارف تخم مرغ و در نهایت افزایش تلفات را از جمله نشانه های بروز بیماری عنوان کرد.

بهرامی جلوگیری ورود پرندگان جدید به محل پرورش طیور، واکسیناسیون به موقع و زیر نظر دامپزشکی، جلوگیری از ورود افراد متفرقه به محل مرغداری، تهیه وسایل و دان مرغداری از محل های معتبر و رعایت مسائل بهداشتی جایگاه، ضدعفونی جایگاه و جداسازی و نگهداری طیور بومی از جایگاه پرورش دام را از راه های پیشگیری از بروز بیماری ذکر کرد.

مسئول اداره مبارزه با بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی استان همدان جداسازی پرندگان بیمار از سالم، رعایت اصول قرنطینه ای، محصور کردن جایگاه پرندگان و جلوگیری از تماس با پرندگان سایر واحدهای پرورش طیور و جلوگیری از تماس پرندگان وحشی با طیور را از دیگر روش های جلوگیری از بروز این بیماری دانست.

 

-----------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی خبر داد:
آموزش روش‌های کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی در آذربایجان غربی


مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: روش‌های کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی در آذربایجان غربی برگزار می‌شود.

شهرام دیلمقانی اظهار داشت: آموزش روش‌های کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی به مدت دو روز در ارومیه برگزار می‌شود.
وی تصریح کرد: این دوره‌ها با حضور 16 نفر از کارشناسان آزمایشگاه‌های بخش دولتی و خصوصی دامپزشکی در ارومیه برگزار می‌شود.
این مقام مسئول افزود: روش‌های کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی در راستای بالا بردن توان علمی و تجهیز کارشناسان دامپزشکی به آخرین اطلاعات علمی دامپزشکی به ویژه روش‌های استفاده صحیح از لوازم آزمایشگاهی در ارومیه برگزار می‌شود.
دیلمقانی اضافه کرد: این دوره‌ها برای مسئولان و کارشناسان دامپزشکی شاغل در بخش خصوصی آزمایشگاهی دامپزشکی در شهرستان‌های ارومیه، خوی، نقده، مهاباد، میاندوآب و بوکان برگزار می‌شود.
وی در ادامه با بیان اینکه سطح بهداشت فردی در استان بالا است، اعلام کرد: سال گذشته تعداد ابتلا به سالک در آذربایجان غربی هشت تا نه مورد مشاهده شده است.
این مقام مسئول گفت: این بیماری در جنوب کشور و مناطق گرمسیر و مرطوب بیشتر دیده شده و از پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود.
دیلمقانی اظهار داشت: با وجود اینکه تعداد ابتلا به این بیماری در استان کم است ولی اهمیت این نوع بیماری در استان زیاد است.
وی تصریح کرد: در راستای مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام اقدامات زیادی انجام گرفته است و دامپزشکی استان نیز عملکرد شاخصی در این زمینه دارد به طوری که کانون بیماری‌های شاربون گاوی و گوسفندی در استان در حال از بین رفتن است.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی افزود: تا زمانی که کانون بیماری‌ها در استان ریشه‌کن نشود طرح مبارزه با بیماری‌ها را ادامه می‌دهیم.

 

-------------------------------------

 

هوای گرم، زمینه ساز بروز بیماری های عفونی در طیور است

 

گرم شدن هوا به عنوان یک استرس تلقی شده و باعث ضعف سیستم ایمنی طیور و زمینه ساز بروز بیماری های عفونی در این دسته از حیوانات می شود.

رئیس اداره مبارزه با بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با اعلام این مطلب اظهار داشت: گرمای هوا باعث بروز استرس گرمایی در طیور می گردد و این استرس می تواند شیوع انواع بیماری های عفونی از قبیل؛ آنفلوآنزا، نیوکاسل، برونشیت و ... کمک نماید.

دکتر سیدرضا دیانت مقدم اعلام داشت: با توجه به افزایش دما طی روزهای اخیر، لازم است تا مرغداران برای حفظ سرمایه خود و نیز پیش گیری از بروز هرگونه بیماری در مرغداری و نیز جلوگیری از گسترش آن در منطقه اقداماتی را در جهت کاهش دما در واحدهای پرورش طیور تحت پوشش انجام دهند.

وی افزود: در این جهت،‌مهم ترین مسئله، سرعت جریان هوا در داخل سالن ها است که لازم است ضمن کنترل تهویه ها، ‌هوای مناسب همراه با سرعت مناسب در داخل سالن ها جریان یابد.

وی تامین رطوبت سالن های پرورش طیور را از دیگر موارد لازم دانست و گفت: این مهم باعث خنک شدن مرغداریها خواهد شدو علاوه بر آن می تواند گرد و غبار موجود را نیز از بین برده و از سرایت بیماری ها از راه گردو غبار پیش گیری کند.

دکتر دیانت مقدم افزود: مرغداران سعی کنند توزیع دان را هنگام صبح و یا غروب انجام دهند و از ریختن دان در طول روز جلوگیری کنند، همچنین در صورت امکان،‌ منبع آب مصرفی را در داخل سالن ها قرار داده و در صورتی که منبع آب در هوای آزاد قرار دارد اطراف آن را با پشم شیشه و ... بپوشانند تا آب مصرفی خنک به پرندگان برسد.

وی استفاده از مولتی ویتامین ها، مخصوصاَ ویتامین C را در هنگام برخورد با گرما زدگی موثر دانست و توصیه کرد با  توجه به گرمای هوا، از تراکم زیاد پرندگان در یک محل جلوگیری شود.

جوجه ریزی مطلوب با در نظر گرفتن ظرفیت مرغداری ها از دیگر توصیه های این کارشناس دامپزشکی است.

دکتر دیانت مقدم یادآور شد: کارشناسان اداره کل دامپزشکی و و شبکه های دامپزشکی شهرستان های تابعه آماده پاسخ گویی به ابهام های موجود در زمینه مسائل یاد شده هستند.


 

نظر شما
ادامه