کد خبر: ۲۷۶
نباید مردم را در ارتباط با شیوع بیماری آنفلوانزای خوکی (H1N1) نگران کرد. با فرهنگسازی مناسب و افزایش مهارت افراد در برخورد با بیماری، این مشکل به راحتی کنترل خواهد شد...
معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: آنفلوانزا همواره به عنوان یک مخاطره در اقتصاد جهان مطرح بوده و آنفولانزای فوق حاد پرندگان به مراتب از آنفلوانزای خوکی خطرناک‏تر است.

دکتر مهدی خلج، معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور،  ضمن بیان مطلب فوق گفت: نباید مردم را در ارتباط با شیوع بیماری آنفلوانزای خوکی (H1N1) نگران کرد. با فرهنگسازی مناسب و افزایش مهارت افراد در برخورد با بیماری، این مشکل به راحتی کنترل خواهد شد.
وی تصریح کرد: با توجه به گرمی هوا در نیمکره شمالی، ویروس آنفلوانزای خوکی در این منطقه مشکلات زیادی ایجاد نکرده است. از 44 هزار و 287 مورد ابتلا به این بیماری در سراسر جهان، 180 مورد مرگ گزارش شده است. این آمار، حکایت از درصد کشندگی کم ویروس H1N1 دارد.
خلج آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را بسیار خطرناک‏تر از آنفلوانزای خوکی توصیف کرد و افزود: باید با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با اهمیت بیشتری برخورد شود، زیرا درصد کشندگی در این نوع بیماری 60 درصد است، در حالی که میزان کشندگی در آنفلوانزای خوکی پنج در هزار است.
وی در ارتباط با شیوع آنفلوانزای خوکی در ایران گفت: بر اساس اعلام دبیر کل سازمان بهداشت جهانی، در حال حاضر H1N1 وارد فاز 6 شده است. این ویروس، ماهیت ملایم و آرام از نظر شدت داشته و به راحتی از یک کشور به کشور دیگر منتقل می‏شود. ورود به فاز 6، به این مفهوم است که این ویروس می‏تواند به راحتی در همه گستره جهان وجود داشته باشد.
معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد: نباید ورود ویروس H1N1 به ایران را یک فاجعه دانست. البته سازمان دامپزشکی کشور همگام با سایر نهادهای بین‏المللی، برنامه‏های نظارتی قوی جهت بررسی وضعیت گرازهای وحشی و برخی پرندگان تدوین و اجرا کرده است.
وی تصریح کرد: با انجام اقدامات بهداشتی مانند شستن دست، استفاده از دستمال در زمان عطسه و سرفه، دست ندادن، می‏توان به راحتی گسترش بیماری را کنترل کرد.

 

 


نظر شما
ادامه