کد خبر: ۲۸۱۸۲
برجام به فرجام رسید، اما قیمت شیر نه!/ گاوداران حقوقشان را از دولت مطالبه کنند، نه از مردم
 

با وجود آنکه قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم شیر در کشور بسیار بالا است، لازم است راهکاری برای این مسئله پیدا شود و گاوداران حقوقشان را از دولت مطالبه کنند، نه از مردم!

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، نایب‌رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنایع لبنی ایران امروز در گفتگو با خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره وضعیت صنایع لبنی با سازمان حمایت درباره قیمت دستوری شیرخام گفت: صنایع لبنی معتقد هستند که گاوداران باید حقوقشان را از دولت بگیرند، نه از مردم!

«محمد فربد» افزود: زمانی که افزایش 100 تومانی برای هر کیلوگرم شیرخام به‌صورت دستوری اعلام می‌شود، باید عقبه کار نیز در نظر گرفته شود؛ زیرا با افزایش قیمت محصولات لبنی بالانس بخش بهم می‌ریزد و مشکلات جدی‌تری به‌وجود می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که اقتصاد حالت تعادلی پیدا نکند، مشکلات همچنان پابرجا خواهد بود.

فربد ادامه داد: قیمت محصولات لبنی ایران از قیمت‌های جهانی بالاتر است، به‌گونه‌ای که اگر این افزایش باز هم تکرار شود، قدرت رقابت را با کشورهای عربی نیز از دست خواهیم داد.

قیمت شیرخام باکیفیت در اروپا، ارزان‌تر از ایران است

نایب‌رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنایع لبنی ایران تصریح کرد: در حال حاضر قیمت شیر با چربی 3.7 درصدی و پروتئین مناسب‌تر از شیر ایرانی در اروپا بیشتر از یک‌هزار و 100 تومان نیست، در حالی که قیمت شیر ایرانی یک‌هزار و 250 تومان در واحدهای تولیدکننده به فروش می‌رسد.

وی یادآور شد: حدود 10 درصد از تولیدات محصولات لبنی ایران در حال حاضر صادر می‌شود که قسمت اعظم آن به عراق می‌رود، بنابراین باید اقدامی انجام شود که در نخستین مرحله، قیمت تمام‌شده کاهش پیدا کند.

فربد تأکید کرد: سازمان حمایت و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط ابتدا باید قیمت تمام‌شده شیرخام را کاهش دهند و به‌دنبال راهکار آن باشند، زیرا افزایش دستوری راه به جایی نمی‌برد.

وی اظهار داشت: از آنجا که قسمت عمده قیمت تمام‌شده شیرخام به علوفه برمی‌گردد، بنابراین حجم زیادی از بهایی که دامداران هزینه می‌کنند، مربوط به این قسمت است.

نایب‌رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنایع لبنی ایران گفت: به هر قیمتی نباید کالا در این کشور تولید کنیم و لازم است تعادلی در قیمت محصولات تولیدی ایجاد شود.

فربد در ادامه افزود: حدود 70 درصد قیمت تمام‌شده صنعت لبنیات مربوط به شیرخام است و حدود 10 درصد آن را هزینه‌های سربار تشکیل می‌دهد و علاوه بر آن، بخش دیگری مربوط به ملزومات بسته‌بندی است که عموماً وارداتی است.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع 10 تا 15 درصد از هزینه‌های مربوط به صنعت لبنیات از طریق واردات تأمین می‌شود که در مقابل هزینه‌های علوفه بسیار ناچیز است.

فربد در پایان تصریح کرد: امیدواریم راهکاری اساسی برای مسئله شیر پیدا شود، زیرا قیمت دستوری راه به جایی نخواهد برد.
 
 
نظر شما
ادامه