کد خبر: ۲۸۴۱۰
 

سازمان دامپزشکی کشور و ستاد ویژه توسعه فناوری‌های نانو ریاست جمهوری یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، «دکتر مهدی خلج» رئیس سازمان دامپزشکی کشور در این مراسم با اشاره به اینکه علم نانو از ضروری‌ترین نیازهای این سازمان برای تشخیص زود هنگام بیماری های دامی است، افزود: یک سازمان واکنش سریع زمانی می‌تواند نقش خود را به خوبی ایفا کند که علائم بالینی بیماری را پیتش از ظهور آن تشخیص دهد.

وی تشخیص زودهنگام بیماری های دامی، مقابله سریع با بیماری و تایید سریع آزمایشگاهی را از مهم ترین محورهای همکاری سازمان دامپزشکی کشور با ستاد توسعه فناوری های نانو ریاست جمهوری دانست و گفت:‌ دستیابی به ابزارهای کنترل و پیشگیری نانو می تواند به واکنش‌های سریع برای مقابله با بیماری های دامی منجر شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: سالانه 14 میلیون تن انواع فراورده‌های خام دامی و 16 میلیون تن خوراک دام که 10 میلیون تن آن وارداتی است تحت نظارت بهداشتی این سازمان تولید و وارد می شود بنابراین اگر به ابزار و تجهیزات علم نانو دسترسی داشته باشیم روند نظارت ، سریعتر و دقیق‌تر خواهد بود.

خلج گفت: با استفاده از علم نانو، کنترل و مدیریت 110 بیماری دام طیور و آبزیان که 34 مورد آن مربوط به بخش طیور است، دقیق تر خواهد بود.

سعید سرکار دبیر ستاد ویژه توسعه فناوریهای نانو ریاست جمهوری نیز در این مراسم با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه در جایگاه هفتم جهان قرار دارد ، افزود : علم نانو در همه بخش های علمی کشور حضور دارد و تاثیرگذار است و هیچ بخشی را نمی توان بدون تاثیر علم نانو تصور کرد.

وی گفت: سازمان دامپزشکی کشور به عنوان متولی بخشی از سلامت مردم و تضمین کننده حیات حوزه بزرگ اقتصاد روستایی کشور می‌تواند با استفاده از تجهیزات پیشرفته علم نانو و ابزار تشخیص سریع بیماری و پیشگیری از شیوع بیماری‌ها ، ارتقای کمی و کیفی تولید را در بخش دام تضمین کند.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری‌های نانو ریاست جمهوری افزود:‌ پ‍ژوهشگران و دانشمندان علم نانو با رسوخ در حوزه دام و آشنایی با دستاوردهای این بخش می‌توانند هر چه سریعتر برای رفع مشکلات و کاستی‌های این بخش وارد عمل شوند.

سرکار گفت:‌ هم اکنون علم نانو در 10 حوزه صنعتی، بهداشتی، دارویی، خودرو، نساجی، ساختمانی، نفت و پتروشیمی فعال شده و در بخش کشاورزی نیز ورود کرده است.

وی افزود: ستاد توسعه فناوری‌های نانو دفترچه‌هایی را برای آگاه سازی پ‍ژوهشگران علم نانو با بخش کشاورزی تهیه کرده است تا متخصصان بدانند در کدام حوزه‌ دامی می‌توانند وارد شوند.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری‌های نانو ریاست جمهوری عملیات پاستوریزاسیون سرد را یکی از دستاوردهای این بخش دانست و گفت:‌ تسویه آب حوضچه‌‌ها و کاهش آلودگی‌های دریاچه‌های تکثیر و تولید آبزیان از جلمه توانمندی‌های علم نانو در بخش دام است.

سرکار افزود: علم نانو می‌تواند در تمام بخش‌های کشاورزی ورود پیدا کند.

وی گفت:‌ با ورود علم نانو و ارتقای کیفیت محصولات شاهد رونق صادرات محصولات کشاورزی و تحقق اقتصاد مقاومتی در این بخش باشیم.
 
 
نظر شما
ادامه