کد خبر: ۲۸۶۷۶
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی:
«دکتر داریوش جهان‌پیما» افزود: این اتفاق در پی مدیریت صحیح کانون‌ها و واحدهای اطراف آنها تا شعاع سه کیلومتر و همچنین افزایش تولید واکسن در داخل رخ داده است ...
 
 

حکیم مهر - مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی با ذکر دلایل افزایش شیوع بیماری تب برفکی در کشور گفت: در یک هفته اخیر این بیماری، در حالت کنترل شده قرار گرفته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری مهر، «دکتر داریوش جهان‌پیما» درباره دلایل افزایش شیوع بیماری تب برفکی طی ماه‌های اخیر در کشور اظهارداشت: ما براساس نقشه شیوع و بروز بیماری در کشور طی سالیان گذشته؛ احتمال می‌دادیم در انتهای سال‌جاری جهشی در سویه‌های عامل بیماری تب برفکی رخ دهد.

وی اضافه کرد: به همین دلیل، ما در ابتدای سال‌جاری برای مواجه با این مسئله برنامه ریزی و با موسسه واکسن و سرم سازی رازی در این باره مذاکره کردیم تا کیفیت واکسن‌های تولیدی افزایش پیدا کند.

جهان‌پیما با بیان اینکه در پی اقدامات انجام شده، توانستیم در ۶ ماهه اول سال نسبت به مدت مشابه سال ۹۳، تا ۶۰ درصد شیوع بیماری را کاهش دهیم، گفت: از نیمه سال‌جاری به بعد، مشکلاتی برای موسسه رازی پیش آمد که آنان حدود ۳ تا ۴ ماه نتوانستد به تولید واکسن ادامه دهند به همین دلیل ما دچار کمبود شدید واکسن شدیم، ضمن اینکه یک جهشی هم در سویه عامل بیماری بوجود آمد.

مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور اضافه کرد: چون در گله‌های دام ما ایمنی لازم علیه سویه جدید وجود نداشت، بیماری خود را بیشتر نشان داد و بیشتر شمال غرب و غرب کشور درگیر این سویه جدید شدند.

جهان‌پیما با اشاره به اینکه سویه جدید بیماری تب برفکی اولین بار از کشور عربستان گزارش و سپس ترکیه نیز درگیر آن شد، گفت: بعد از آن، به دلیل تبادلات بین مرزی غیر رسمی که وجود دارد، استان‌های شمال غرب و غرب ایران هم گرفتار آن شدند.

وی با بیان اینکه دو ماه و نیم طول کشید تا موسسه رازی بتواند این سویه جدید را در واکسن‌های تولیدی خود قراردهد و علیه آن واکسن تولید کند، افزود: بنابراین از ۲۸ بهمن‌ماه ۹۴ بیماری در حالت کنترل شده قرار گرفته است و در یک هفته اخیر نمودارهای انتشار بیماری در کشور نشان از کاهش و کنترل آن دارد، ضمن اینکه انتظار داریم این روند تداوم پیدا کند و کانون‌ها کمتر شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: بیماری تب برفکی از طریق شیر و گوشت نیز به انسان منتقل نمی‌شود و بنابراین هیچ نگرانی در زمینه بهداشت عمومی وجود ندارد.

مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی همچنین با اشاره به اینکه در نیمه شرق و جنوب شرقی کشور تابلوی بیماری متفاوت از نیمه غربی آن است، ادامه داد: ما حتی در همین شرایط استان‌هایی را داریم که به دلیل مدیریت صحیح تردد دام و کانون‌های پرخطر هیچ کانون آلوده و مشکلی ندارند.

جهان‌پیما با تاکید بر اینکه درحال حاضر بیماری هم در جمعیت دام سبک و هم در جمعیت دام سنگین روبه کاهش و کنترل شده است، گفت: این اتفاق در پی مدیریت صحیح کانون‌ها و واحدهای اطراف آنها تا شعاع ۳ کیلومتر و همچنین افزایش تولید واکسن در داخل رخ داده است.

به گفته وی، یکی دیگر از دستاوردهای دامپزشکی در این زمینه افزایش واحدهای تولیدکننده داخل است تا بتوانیم کمیت واکسن‌های مورد نیازمان را تامین کنیم، که در همین زمینه بزودی موسسه‌ای در مهاباد راه اندازی خواهد شد.

جهان‌پیما افزود: با توجه به ظرفیت بالایی که این موسسه در تولید دارد؛ برای سال ۹۵ نگرانی در زمینه کمیت واکسن مورد نیاز نداریم.
 
 
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۷
رفیعی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
0
0
بی مدیریتی از طرف سازمان بوده که واکسن خارجی 4 هفته داخل فرودگاه را جهت مصرف ترخیص نکردنند
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
0
1
بله همین طوره که اقای دکتر می فرمایند...
هر بیماری جای تب برفکی بود روند رو به کاهشی داشت....جناب دکتر سال 95 استناد می کنم به اخرین سطح فرمایشات جنابعالی ...به امید حق
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
1
0
اگر درصد هایی که هر سال می گن نسبت به سال قبل کاهش یافته رو جمع بزنید طی 10 سال اخیر، از 1500 درصد هم بیشتر میشه!!! ...................................
ناشناس
|
Hong Kong
|
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
0
0
مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی همچنین با اشاره به اینکه در نیمه شرق و جنوب شرقی کشور تابلوی بیماری متفاوت از نیمه غربی آن است، ادامه داد: ما حتی در همین شرایط استان‌هایی را داریم که به دلیل مدیریت صحیح تردد دام و کانون‌های پرخطر هیچ کانون آلوده و مشکلی ندارند.
یعنی هر جا بیماری شایع نشد یا کمتر آسیب زد بعلت مدیریت صحیح ما بوده است و هر جا مشکل بوجود آمد تقصیر واکسن و کمبود اعتبارات و .... است. همه فهمیدند؟
دلسوز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
0
1
جناب آقای دکتر جهان پیما
شیوع بیماری در کشور ، ببخشید ، به علت بی تدبیری شدید در سازمان دامپزشکی رخ داده است خواهشمند است توجیه نفرمایید.
در هیچ کجای دنیا چنین حدسی در رابطه با جهش ویروس در اینده زنده نمی شود حضرتعالی با کدام مطالعه به این نتیجه رسیدید تازه اگر رسیدید و واقعا حدس زده بودید باید بگویم عذر بدتر از گناه می شود چون واقعا کاری اساسی برای کنترل بیماری با توجه به اطلاع قبلی تان از ظهور بیماری نکردید
بیماری خیلی از دامدارها را بدبخت کرد چرا بدنبال غرامت نیستید
چرا فقط همیشه روی واکسن تاکید می کنید که اگر باز اتفاقی برای موسسه افتاد باز همه گناهان را به گردن موسسه بیاندازید
چرا هنگام خرابی بخش واکسن تب برفکی موسسه دنبال وارادت واکسن موثر نرفتید و چرا بودجه تب برفکی اینقدر دیر تخصیص یافت و ان هم تنها برای خرید واکسن مصرف شد
چرا حرف از کنترل بیماری می زنید آیا با کاهش تعداد گزارشها به قول خودتان شما بیماری را کنترل کردید!!!!!!
............................................................... چگونه جواب دامداران مظلوم را در این شرایط بد اقتصادی خواهید داد.
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
0
2
این موسسه تولید واکسن تب برفکی مهاباد که دکتر جهان پیما فرموند بزودی افتتاح می شود یکبار توسط دکتر احمدی نژاد رییس جمهور قبل افتتاح شد یکبار توسط آقای دکتر هاشم زاده رسما افتتاح شد و الان برای بار سوم توسط دکتر خلج
بهتر است برنامه ریزی شود که در همه گیری دیگر تب برفکی بار دیگر توسط یکی دیگر از مسئولین سازمان افتتاح شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۷
0
0
البته با آمارهایی که تهیه خواهید فرمود ، علی رغم اینکه پنج بیماری بقول رئیس سازمان جدید در طی دو سال گذشته وارد کشور شده، علی رغم اینکه آنفلوآنزا فوق حاد بخشی از کشور رو در گیر کرد و علی رغم اینکه ویروس تب فکی 50 در صد استانها رو آلوده کرد ولی باز هم شاهد کاهش موارد بیماری خواهیم بود. همچنان که در آمارهایی قبلی شاهد بودیم. جالب نیست؟
انتشار پنج عامل جدید بیماری مهم نیست، بلکه کاهش کانون های بیماری مهمه، متوجه شدید که؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
0
0
واقعا دیگه انسان از این همه ............ ذله میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
0
0
از مدیر کل محترم درخواست میگردد در موارد زیر پاسخ دهند 1- ایا قیمت هر دوز واکسن تب برفکی رایگان است یا بها دار و چند است بعضی اکیپها رایگان میزنند و بعضی اکیپهای دولتی بها دار میزنند 2- ایا رفتن به چند روستا توسط یک اکیپ واکسیناسیون بدون تعویض لباس باعث انتشار الودگی میگردد یا خیر دکتر دامپزشک از شهرستان ارومیه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
0
0
جناب اقاي دكتر جهان پيما كاش وقتي به كارخانه واكسن سازي مهاباد تشريف اورديد سري هم به روستاهاي مهاباد ميزديد و از دامداران خسارت ديده از تب برفكي دلجويي ميكرديد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
0
0
گزارش ها حاکی از خروج یک کامیون یخچال دار واکسن تب برفکی به مقصد عراق است.درحالی که کشور به شدت نیازمند است.
دكتر ك
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
0
0
جناب اقاي دكتر مهمترين شهرستان استان آذربايجان غربي شهرستان مياندواب است كه بيماري تب برفكي در روستاهاي ان تلفات زيادي در گاو و گوساله بوجود أورده است لطفا بازرسي فرمايند دامداران خسارت ديده چشم به راه اخذ غرامت هستند
نظر شما
ادامه