کد خبر: ۲۸۸۶۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
دامی,تب برفکی,بیماری,مشهد
 

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی گفت: اکنون بیماری تب برفکی در این استان تحت کنترل است و کانون های آلودگی به آن کاهش یافته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محسن عابدزاده» کانون های کنونی تب برفکی این استان را محدود به 10 شهرستان از جمله مشهد، نیشابور، چناران، تربت جام، فریمان، تربت حیدریه، زاوه و سبزوار عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که در هفته های گذشته 20 شهرستان خراسان رضوی درگیر بیماری تب برفکی بوده اند.

وی بیان کرد: از اوایل بهمن ماه امسال که بیماری تب برفکی از غرب کشور به خراسان رضوی وارد شد، تاکنون 77 کانون بیماری در این استان شناسایی شده است.

به گفته وی، با اقدامات در حال انجام کانون های فعال تب برفکی در خراسان رضوی به 29 کانون کاهش یافته است.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی دامپزشکی خراسان رضوی گفت: هم اکنون در شهرستان های مشهد و نیشابور ابتلای به نوع گاوی تب برفکی را داریم و در بقیه شهرستان ها ابتلای نوع گوسفندی گزارش شده است.

عابدزاده در ادامه گفت: در شهرستان هایی مانند فریمان، زاوه و مشهد شاهد تلفاتی از جمعیت گاو و گوسفند به علت شدت ابتلا به بیماری تب برفکی بوده ایم.

وی با بیان اینکه تب برفکی در دامهای سنگین و سبک اعم از گاو و گوسفند بروز می کند، افزود: ابتلای گاوها به این بیماری مخاطرات و تلفات بیشتری را دربر دارد.

وی علائم بیماری تب برفکی را شامل بروز زخم های شدید در دهان، لثه و پستان، لنگش گوسفند، لاغری، کاهش شیر در گاوها و مرگ و میر عنوان کرد.

وی در پایان گفت: رعایت اصول حفاظتی و شیوه نامه ها برای مقابله با بیماری تب برفکی، مایه کوبی فراگیر، لزوم پیشگیری از تردد دامها و برخورد با هرگونه تردد غیرمجاز دام از راهکارهای مقابله با این بیماری است.

تب برفکی بیماری واگیردار دام های زوج سم است که قابل انتقال به انسان نیست و مهمترین تهدید آن خسارت اقتصادی است.

استان خراسان رضوی با هفت میلیون راس دام سبک و 330 هزار راس دام سنگین حدود هشت درصد جمعیت دامی کشور را در اختیار دارد.
 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
0
0
آفرین شما هم کنتر کردین .چطور ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
0
0
این هم از عجایب است که از واکسن هیچ نامی برده نشده است! در اپیدمی های قبلی هر جا کانونی مشاهده می شد، اولین انگشت اتهام بسمت واکسن بود و اینکه چون واکسن ها ایمنی خوبی نمیدهند ، بیماری بروز کرده ولی حالا اسمی از واکسن نمی آورند چون واکسن ندارند.
نظر شما
ادامه