کد خبر: ۲۸۹۲۹
 

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان خراسان‌جنوبی گفت: طرح واکسیناسیون دام‌های سبک از آذرماه سال‌جاری آغاز شد که باوجود محرومیت و نبود واکسن، 710 هزار واکسن به دام‌های سبک در خراسان‌جنوبی تزریق شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان‌جنوبی، «دکتر مسعود دادفر» افزود: خراسان‌جنوبی جزو استان‌هایی است که تاکنون هیچ‌گونه موردی از تب برفکی در آن دیده و گزارش نشده است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: طرح واکسیناسیون دام‌های سبک از آذرماه سال‌جاری آغاز شد که باوجود محرومیت و نبود واکسن، 710 هزار واکسن به دام‌های سبک در خراسان‌جنوبی تزریق شد.

دکتردادفر گفت: واکسیناسیون ادامه دارد و پیش‌بینی می‌کنیم برای بالغ بر 1 میلیون رأس دام سبک واکسیناسیون را انجام دهیم.

وی تصریح کرد: برای دام‌های سنگین در 3 فاز واکسیناسیون را انجام می‌دهیم که فاز اول در خردادماه با 26 هزار رأس دام و فاز دوم در آبان‌ماه با 26 هزار رأس دام سنگین انجام شد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی خراسان‌جنوبی اضافه کرد: فاز سومِ واکسیناسیون دام‌های سنگین در استان از 6 اسفندماه آغاز شد که هم‌اکنون در حال انجام است.

دکتردادفر تصریح کرد: علاوه بر مراجعه دامداران به شبکه‌های دامپزشکی، ادارات دامپزشکی نیز وضعیت بیماری دام‌ها را رصد می‌کنند که با زیرنظر داشتنِ دام‌های خراسان‌جنوبی، علی‌رغم اینکه در استان‌های مجاور تب برفکی وجود دارد اما تاکنون در خراسان‌جنوبی هیچ موردی از بیماری تب برفکی گزارش نشده است.

وی خاطرنشان کرد: با وجود محرومیت و کمبود واکسن اما به علت ذخیره واکسن، در حال تزریق واکسن به دام‌ها هستیم.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی خراسان‌جنوبی گفت: در فاز سوم واکسیناسیون دام‌های سنگین، از واکسن مریال برای بیماری تب برفکی استفاده می‌کنیم و این واکسیناسیون را تا آخر فروردین‌ماه سال 1395 ادامه می‌دهیم.

دکتر دادفر با تأکید براینکه بهترین اقدام برای مقابله با بیماری تب برفکی، پیشگیری است تصریح کرد: دامداران تا اطلاع ثانوی از خرید و فروش و ورود هرگونه دام به خصوص از خارج از استان جلوگیری کنند.

وی افزود: دامداران، دامداری خود را به حالت قرنطینه داشته باشند و حتی از ورود افراد و ماشین‌آلات جابجایی دام به داخل دامداری جلوگیری کنند و با ضدعفونی وارد دامداری شوند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه با هرگونه جابجایی غیرمجاز دام برخورد و توقیف خواهد شد گفت: دامداران در صورتی که قصد جابجایی دام را دارند، حتما از ادارات دامپزشکی شهرستان مربوطه مجوز حمل دام را اخذ کنند.

دکتر دادفر با بیان‌اینکه دامپزشکی تمام تلاش خود را برای مقابله با بیماری تب برفکی انجام می‌دهد اما قسمت عمده کار پیشگیری است، متذکر شد: برخورد با حمل و نقل غیرمجازِ دام و اقداماتی از این قبیل به دلیل پیشگیری از ورود بیماری تب برفکی به داخل استان و جهت حفظ سلامت دام‌ها است که دامداران همکاری با دامپزشکی و اقدامات پیشگیری را جدی بگیرند.

وی، علائم بیماری تب برفکی را لنگش و ضایعات دهان عنوان و اظهار کرد: دامداران در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک به نزدیک‌ترین شبکه دامپزشکی مراجعه کنند.
 
 
نظر شما
ادامه