کد خبر: ۲۹۰۱۵
تعداد نظرات: ۴ نظر
 
 

مدیرکل دامپزشکی همدان گفت: با اجرای واکسیناسیون دام های سبک و سنگین در همدان، بیماری تب برفکی در این استان در حال فروکش است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محمود رضا رسولی» افزود: سال گذشته 845 هزار راس دام سبک و 188 هزار راس دام سنگین علیه بیماری تب برفکی واکسینه شده اند.

وی اضافه کرد: تب برفکی یک بیماری عفونی و دارای واگیری بالا در دامها می باشد که نشخوار کنندگان اهلی مانند گاو،گاومیش،گوسفند و بز و نیز نشخوارکنندگان وحشی از جمله آهو، گوزن و گراز را مبتلا می کند.

وی تصریح کرد: تب برفکی بعنوان مهترین بیماری واگیر دامها محسوب گردیده و باعث مرگ و میر در دامهای جوان و بروز خسارات اقتصادی سنگین به دامداری ها می گردد.

مدیرکل دامپزشکی همدان با بیان اینکه واکسیناسیون علیه تب برفکی به طور رایگان توسط اکیپ های دامپزشکی انجام می شود افزود: متاسفانه بسیاری از روستاییان و دامداران برای اجرای این طرح با دامپزشکی همکاری نمی کنند که دام های این افراد بیشترین آسیب را می بیند.

رسولی ادامه داد: ویروس عامل بیماری نسبت به شرایط محیطی و تغییرات دمایی مقاوم بوده و ماندگاری زیادی در محیط دارد بطوریکه در کود حیوان حدود 90 روز و در لوازم و ادوات دامپروری گاهی تا 70 روز زنده می ماند.

وی تصریح کرد: در دامهای ماده، این بیماری باعث عوارضی از جمله ورم پستان حاد،سقط جنین در دامهای آبستن و کاهش اشتها و باعث کاهش تولیدات دامی می گردد.

وی ادامه داد: گاهی بروز این بیماری در دام سبب کاهش مقاومت بدن در مقابل بیماریها و بروز عفونت های ثانویه می شود که قابل ذکر است شدت بیماری در دامهای خالص و پر تولید بیشتر است.

وی با بیان اینکه جو روانی این بیماری بسیار آسیب زا است، افزود: بسیاری از دامداران بیماری های دیگر را از تب برفکی تشخیص نمی دهند و عامل کشتار دامها را تب برفکی قلمداد می کنند که این اشتباه است.
 
 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
0
2
هیچ دامداری در چیچ کجای ایران بیماری تب برفکی را با سایر بیماریا اشتباه نمیگیرند ولی شما آقایان پشت میز نشین شاید این اشتباه را بکنید چون ..............................
ناشناس
|
Hong Kong
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
0
3
آقای دکتر مدیرکل، گله ای با علائم آبریزش از دهان و گاها لنگش، کاهش شدید اشتها و لاغری همراه با تب مشاهده کردم. ضمنا این گله واکسن تب برفکی در شش ماه گذشته دریافت نکرده است و طبق اعلام اداره دامپزشکی فعلا واکسن تب برفکی موجود نمی باشد. از طرف دیگر در دامداری های شهرستان هم همین علائم با شدت و ضعف مشاهده شده است. اخبار رسیده از سازمان دامپزشکی و ادارات تابعه هم خبر از ورود سویه جدید تب برفکی دارد. لطف بفرمائید مشخص بفرمائید من به چه بیماری هایی ممکن است مشکوک شوم که تشخیص اشتباه نداده باشم؟ یادآور میشوم که گله مذکور تمهیدات لازم پیشگیری از جمله عدم تردد افراد غریبه و وسایل متفرقه، حوضچه ضدعفونی و دیگر توصیه های بهداشتی را هم رعایت کرده است.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
0
0
واقعا این مدیر کل همدان اعتماد به نفس خوبی دارد !
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
0
0
این مصاحبه ها قابل پیگیری است ؟
نظر شما
ادامه