کد خبر: ۲۹۰۶۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
 

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان خوزستان در مورد بیماری تب برفکی در استان اظهار داشت: سازمان دامپزشکی کشور در همان اوایل شیوع بیماری تب برفکی، تأمین واکسن را در دستور کار خود قرار داد و به تناسب تهیه و تأمین واکسن، اقدامات موثری در دامداری های استان انجام گرفت و با وجود تعدادی از کانون‌های بیماری تب‌برفکی در استان، اما این بیماری تحت کنترل بوده و در این زمینه اقدامات لازم انجام شده و شدت و حدت و تلفات آن بسیار کمتر شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خوزستان، «دکتر رضا اسدی» افزایش سطح ایمنی دام با انجام واکسیناسیون در کنار اقدامات بهداشتی و قرنطینه ای را از روش های موثر کنترل و پیشگیری از تب برفکی عنوان کرد و افزود :  برگزاری جلسات و مکاتبات مکرر با مقامات استانی و تشریح خطرات احتمالی شیوع بیماری در استان، از جمله اقدامات صورت گرفته در این زمینه بود که خوشبختانه با عکس العمل به موقع استانداری، مدیریت بحران و سازمان مدیریت و برنامه استان مواجه شد.

دکتر اسدی با توجه به حساس بودن دام ها در مقابل بیماری اظهار داشت: با دپوی استراتژیک واکسن استان به ایجاد پوشش ایمنی در وهله نخست در دامهای سنگین در دامداری های صنعتی استان و مابقی آن در ایمن نمودن بخشی از دام های سبک و سنگین شهرستان هایی که همه ساله پذیرای دام های عشایر کوچ رو دیگر استان ها می باشند، پرداخته شد.

اسدی افزود: به دنبال تلاش مضاعف برای تامین واکسن مورد نیاز دام های استان و تشکیل کمیته فنی استانی جهت مبارزه با بیماری های دامی و انتخاب کارشناسان معینی جهت شهرستان های درگیر، درخواست استمداد جهت اعزام اکیپ های واکسیناسیون از استان هایی که دام های عشایر کوچ رو آن ها در استان خوزستان حضور دارند صورت گرفت تا با اعزام اکیپ واکسیناتور، متعهد نسبت به واکسیناسیون بخشی از دام های عشایر خود شوند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان خوزستان با اشاره به ویروسی بودن عامل بیماری و واکسیناسیون به عنوان تنها راهکار علمی برای پیشگیری از بیماری گفت: در شرایطی که بیماری همه گیر می شود، بایستی رعایت اصول بهداشتی و ضد عفونی کردن جایگاه نگهداری دام ها، به خصوص آهک پاشی دامداری، به حداقل رساندن تردد دام به دیگر دامداری ها و ... مدنظر قرار داده شود و حیوان تلف شده باید در کنار آهک و به نحو بهداشتی دفن شود.

شایان ذکر است در سال 1394 تعداد بیش از یک میلیون و 600 هزار رأس دام سبک و بیش از 190 هزار رأس دام سنگین علیه این بیماری واکسینه شده اند و مبارزه ضربتی با بیماری تب برفکی کماکان ادامه دارد.
 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
0
0
ما بالاخره نفهمیدیم این تحت کنترل یعنی چه . زمینی هوایی دریایی ؟ اخه چجوری با چه وسیله ای جادوجمبله ورد و دعاست ماهم یاد بگیریم گناه داره دامداران منطقه ما بدبخت شدند امروز یک دامدار از ده راس گاو وگوساله اش چهار راس تلفات داشت یادمون بدید ماهم کنترل کنیم توروخدا
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
0
0
تحت کنترل یعنی جلوگیری از افزایش کانون های جدید ، محدود کردن کانون های موجود ، کاهش تلفات ، و انجام اقدامات لازم جهت از بین رفتن ویروس ازجمله ضدعفونی جایگاههای دام جلوگیری از تردد دام عدم ورود دام جدید به دامداری و... که البته زحمتی که توسط مایه کوبان دامپزشکی برای هرکدام از این کارها میکشند واقعا قابل توصیف نیست . البته دامداران عزیز بایستی در خصوص مبارزه با ویروس نیز کمک بکنند .
ناشناس
|
Hong Kong
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
0
0
من نمیدونم چرا بعضی از همکاران اینقدر از بیماری تب برفکی میترسند و یا اون رو بولدش میکنند. چرا هر مسئول دلسوخته ای تا میگوید کنترل شده این بعضی ها از جا در میروند. بابا اگر کنترل نشده خوب خواهد شد! چرا عجله میکنید مگر رئیس سازمان در مصاحبه اخیر نفرمودند: واکسن موردنیاز برای کنترل بیماری تب برفکی در دامداری های صنعتی از 20 روز پیش وارد شده است و پس از پایان تعطیلات در اختیار دامداران قرار می گیرد. یعنی الان اهم واجبات اینست که همکاران عزیز به تعطیلات خودشون برسند و اینقدر جوش نزنند. باشه؟
نظر شما
ادامه