کد خبر: ۲۹۲۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
حکیم مهردکتر هومن ملوک‎پور – جراح و دامپزشک – با حضور در برنامه زنده تلویزیونی "خانه مهر" شبکه جهانی جام جم به اظهار نظر درباره نگهداری از حیوانات در منزل پرداخت.

وی در این برنامه گفت : حیوانات خانگی بسته به هر گونه شرایط نگهداری خاصی دارند و بطور مثال طوطی آرا و مرغ عشق با اینکه هر دو از خانواده طوطی‎سانان هستند اما از جثه و رفتار متفاوتی برخوردارند.

دکتر ملوک‎پور افزود : گاهی پرنده‎ای را برای رنگ، برخی اوقات برای صدا و بعضی مواقع برای رفتارهای جذابش نگهداری می‎کنیم ولی باید بدانیم چه پرنده و چه هر حیوان خانگی دیگر نظیر سگ، گربه و غیره را باید با توجه به هدفمان نگهداری کنیم و قبل از تهیه حیوان منظور خود را از نگهداری مشخص کنیم.

 

 

وی در ادامه اظهار داشت : بسیاری اوقات فردی حیوان را بدون آگاهی از شرایط نگهداری تهیه کرده و به همین علت هم خود دچار مشکل شده و هم موجب آزردگی حیوان گردیده است.

دکتر ملوک‌پور با اشاره به وفاداری سگ یا نجابت اسب ، غرور شیر و غیره، حیوانات را سمبل رفتارهای انسان دانست و گفت : علت ترس برخی کودکان از حیوانات به دلیل القای بزرگترها است و متأسفانه چون آشنایی و شناخت از حیوانات به نسل بعد منتقل نمی‎شود مشکلاتی در این زمینه بوجود می‌آید.

وی با اشاره به سخن گاندی گفت : یکی از شاخصه‌های سلامت جامعه طرز رفتار انسان‌ها با حیوانات است و اصولاً در کشورهای دیگر آنچنان با حیوانات ولگرد روبرو نیستیم و معمولاً خیریه‎ها مسئولیت نگهداری را بعهده می‌گیرند.

دکتر ملوک‌پور در پاسخ به سؤال مجری برنامه که درباره درستی نگهداری پرندگان در قفس پرسید گفت : برخی از پرندگان چون در قفس به دنیا آمده‎اند همانجا هم باید نگهداری شوند و اصلاً محیطی غیر از قفس نمی‎شناسند.

مجری برنامه در بخش دیگری از سخنانش گفت : شنیده‎ام که در ترکیه شهرداری برای سگ و گربه‎های ولگرد سهمیه غذایی خاصی در نظر می‎گیرد و به آنان رسیدگی می‎کند تا مزاحم رهگذران هم نباشند ولی در کشور ما چنین امری به چشم نمی‎آید و سگ و گربه‎ها یا خانگی هستند و یا ولگرد و بدون رسیدگی!

وی افزود : خوب است که در این برنامه با خصوصیات حیوانات مختلف آشنا شویم. چون خیلی‎ها از سگ یا گربه می‎ترسند و اصلاً به این حیوانات نزدیک نمی‎شوند.

دکتر ملوک‎پور در پاسخ به این اظهارات گفت: مثال خوبی زدید. جالب است بدانید اولین قومی که سگ را اهلی کرد ما آریایی‎‌ها بودیم و بعد از جنگ‎های ایران و روم ، سگ از ایران به اروپا رفت. ضمن آنکه قدیمی‎ترین دوست انسان سگ است و در حدود 17 هزار سال از اهلی شدن آن و زندگی این حیوان با انسان می‎گذرد.

وی افزود : در مورد گربه‎ هم باید بگویم خشایارشاه وقتی می‎خواست به مصر حمله کند آنها گربه را می‎پرستیدند و از این حربه استفاده کرد و روی سپر سربازان نقش گربه حک کرد و بدون خونریزی چون آنها حاضر نبودند روی گربه شمشیر بکشند مصر را فتح نمود!

دکتر ملوک‎پور در بخش دیگری از این برنامه گفت : اینکه می‎گویند هر فردی که در منزل حیوان دارد بیمار می‎شود درست نیست. من از دو سالگی حیوان داشته‎ام و بیمار هم نشده‎ام و دخترم هم الآن با حیوان در منزل زندگی می‎کند.

گفتنی است الهام صفوی‎زاده مجری برنامه در ابتدای این گفتگو از جذب عوامل برنامه در استودیو به طوطی آرا که دکتر ملوک‌پور بهمراه خود آورده بود سخن گفت.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
يك بيولوژيست
|
-
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۸۹/۰۵/۰۹
0
0
پرورش حيوانات براي فروش به انسانها كار احمقانه است كه در كشورهاي بقو ل خودشان مترقي رايج است . اما درمورد نگهدار ي حيواناتي كه سرگردانند نيز بايد توسط دولت و يا موسسات معيين در مكانهاي طبيعي معييني نگهداري شوند . بحث عدم نگهدار ي حيوان در خانه بدليل بهداشتي است نه بدليل ترس ، چرا كه هم اكنون عوامل بيماريزا و نيز كثرت جمعيت ، خود باعث معضلات زيادي است . از طرفي همانگونه كه همه ميدانند و بايد آگاه باشند كه حيوانات ميزبان بسياري از عوامل بيماري هستند علاوه بر اينكه باعث آلودگي صدا و ضايع شدن وقت افراد مي شوند و نيز باعث ايجاد مزاحمت براي همسايگان هستند به دليل اينكه خانه ها بقدري مجاور هم و نزديكند كه كوچكترين صدا و نيز آلودگي نشت پيدا خواهد كرد .
رزیدنت
|
-
|
۰۷:۰۲ - ۱۳۸۹/۰۵/۱۰
0
0
پرورش حیوانات برای فروش !!!!!!! به انسان ها!!!!! کار احمقانه است!!!!!! که در کشورهای بقول خودشان مترقی!!!!!! رایج است.
به نظر من شنیدن این حرف ها در سال 2010 از زبان یک انسان تحصیل کرده!!!!! به خصوص یک بیولوژیست ......ترین چیز ممکن است.
خوب انگار این بیولوژیست محترم یک نیم نگاهی هم به مباحث میکروبیولوژی و بیماری های زئونوز و محیط زیست انسانی و جامعه شناسی و البته معماری و شهرسازی دارند.
ما دامپزشک ها هم سعی می کنیم انجام وظیفه کنیم و تنها در راستای پرورش حیوانات برای خورده شدن توسط انسان گام برداریم. فقط یک سوال جغرافیایی برام پیش اومده که این کشورهایی که به خودشون می گن مترقی، ما باید به اونها چی بگیم؟؟؟ یا شاید هم اونها باید به ما چی بگن؟؟؟
حسین
|
-
|
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
0
0
سلام-من میرم سر اصل مطلب. سگ نجس باشه یا نباشه به کسی که قراره سگ را داشته باشه ربط پیدا میکنه نه به کسی که می خواد نگاش کنه.چرا ما یاد گرفتیم تو زندگی شخصی بقیه فضولی کنیم و عقاید شخصیمونا به بقیه با زور القا کنیم.ما توی دنیا 200 کشور شایدم بیشتر داریم همشون سگ نگه میدارند اینا همه را ول کردید چسبیدید به ایسلند ؟!!!! چرا همه فکر می کنند ادمایی که سگ دارندیا کسی که سگ داره میخواد خود نمایی کنه یا کاره دیگه انجام بده ؟ این مغز بیمار بعضی ادماست که این فکرا می کنند.از زمان باستان توی ایران سگ نگهداری میشده. چرا میگید نجسه ؟ .......به خودمون بیایم..........بهداشت این حیوان باوفا با 2 تا امپول و شستوشوی به موقش حل میشه. کسایی که این حیوان بد بخت و توی باغهای کثیف و به دور از پزشک و غذای مناسب قرار میدند اون باعث میشه سگ مریض بشه خوب.بابا خودمونا نگاه کنید 2 روز حموم نریم از بوی گند کسی دیگه طرفمون نمیاد یا اگه 2 روز بشه یک هفته هزار جور مریضی می گیریم.خوب سگم همین دیگه.......... اینم می گم که سگ ندارم اما اگر هم کسی داشته باشه به سگش بیشتر از صاحبش احترام میزارم.و اینم بگم که بخاطره این که من زیاد سفر می کنم و نمیتونم از پس نگهداری این حیوان ... با وفا بر بیام اقدام به خرید نکردم.
چشمها را باید شست جوره دیگر باید دید.
االت
|
United States of America
|
۰۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
1
0
شما مدفوعتو بموقع بشور ببین از سگم تمیز تر میشه یا نه
مدفوع قدیمی تر از سگه، چطور اونو نجس نمیدونید؟
جالبه بعضیا فکر میکنن از خدا هم بیشتر میفهمن!!!
نظر شما
ادامه