کد خبر: ۲۹۳۴۲
تعداد نظرات: ۶ نظر
«دکتر داریوش جهان‌پیما» افزود: بیماری تب سه روزه در مناطق شمال کشور و خوزستان شیوع بیشتری دارد و حشرات نقش مهمی را در انتقال ویروس آن ایفا می‌کنند ...
 
 

حکیم مهر - مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور گفت: بیماری تب سه روزه در مناطق شمال کشور و خوزستان شیوع بیشتری دارد و حشرات نقش مهمی را در انتقال ویروس آن ایفا می کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر داریوش جهان پیما» مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور در خصوص بیماری تب سه روزه اظهار کرد: تب سه روزه  [bovine ephemeral fever (BEF)] بیماری ویروسی است که از طریق حشرات منتقل می شود و معمولاً شيوع، شدت و منطقه درگير آن سال به سال متفاوت و به صورت دوره ای اپيدمی آن رخ می دهد.

وی با بیان اینکه تنها تولید کننده واکسن تب سه روزه كشور ژاپن و قیمت آن بسیار گران است، تصریح کرد: نامه ای به استان ها برای بررسی و پایش شیوع این بیماری در سطح کشور ارسال شد تا دامداران با تهیه واکسن برای پیشگیری از این بیماری افدام کنند.

مدیر کل مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی در خصوص مناطق شایع این بیماری گفت: بیماری تب سه روزه در مناطقي از کشور که مشابهت آب و هوايي با مناطق استوايي و تحت استوايي دارند، در بهار پر بارش و تابستان هاي مرطوب، و پاییز زودرس که شرایط فعالیت حشرات برای انتقال ویروس مهیا است، شیوع پیدا می کند و اين بيماري در فصل زمستان متوقف مي شود.

وی با اشاره به اینکه بیماری تب سه روزه بیشتر در دام های سنگین مانند گاو و گاومیش بروز می کند، عنوان کرد: بیماری تب سه روزه در گاومیش خفیف تر است و در گاومیش آبی که در آفریقا، خاورمیانه و آسیا زندگی می کند و نیز در حیوانات بز، گوزن و زرافه دیده می شود.

جهان پیما در زمینه راههای پیشگیری از بیماری تب سه روزه گفت: بهترین راه ممکن برای پیشگیری، کنترل جمعیت حشرات به طرق مختلف از جمله سم پاشی و بهداشت محيط دامداري است.

وی در رابطه با علائم بیماری تب سه روزه بیان داشت: تب 40 تا 42 درجه، لرزش، بی اشتهایی،افزايش ترشحات بینی، افزایش ضربان قلب، بی تحرکی، التهاب مفاصل، بی تحرکی شکمبه، خشکی حرکت و لنگش که زمین گیر شدن حیوان كه مي تواند در نهایت منجر به مرگ دام شود از علائم این بیماری مي باشند.

مدیر کل مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی در خصوص درمان این بیماری عنوان کرد: سهمي از برنامه كنترلي اين بيماري به بخش درمان باز مي گردد و این عارضه قابل درمان است که معمولاً با در نظر گرفتن يك دوره استراحت يك هفته اي بهبودي حاصل می شود که طي آن تزریق ضدالتهاب ها و استفاده از آنتی بیوتیک ها در صورت استقرار عفونت هاي ثانويه و مصرف کلسیم بروگلوكونات برای جلوگیری از کاهش کلسیم خون به روند درمانی کمک می کند.

وی در خصوص پيشگيري از بروز بيماري افزود: علاوه بر استفاده از واکسن به عنوان راهي براي پیشگیری از بیماری، كنترل تردد و جابجايي دام نيز بسيار كمك كننده است که البته در شرايط موجود اين امكان در اختیار اتحادیه مرکزی دامداران گذاشته شده تا در مقوله کنترل بیماری با واردات واكسن كافي به كشور اقدامات موثری انجام دهد.

جهان پیما خاطرنشان کرد: از اهداف بلند مدت سازمان دامپزشکی توسعه آموزش و پیشگیری بر اساس افزايش آگاهي عمومي ذينفعان است تا دامداران بتوانند با مشاركت آگاهانه در زمینه کنترل بیماری ها مانند سایر کشورهای اروپا و آمریکا عمل کنند.
 
 
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
1
0
این بیماری در مقایسه با تب برفکی مثل زنگ تفریح میمونه و زیاد اهمیت اقتصادی ندارد بهتره به فکر واکسن تب برفکی باشید که روز بروز داره بیشتر قربانی میگیره و هنوز بعداز 5ماه خبری از واکسیناسیون نیست .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
0
0
آموزش و ترويج سازمان متاسفانه تعطيل است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
0
0
نظارت سازمان بر ادارات كل استانها تعطيل است كشتار غير مجاز دام ،تلفات تب برفكي ،سقط جنين گوسفندان ،خود محوري پاره اي از روسا ،دادن مزايا و صدور احكام با اولويت مديران كل و معاونين و روساي ادارات فاقد هر گونه نظارتي است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
0
0
وقتی دولت پول نداره حقوق کارمنداشو بده. یارانه مستضعفینو قطع میکنه. انتظار دارید بودجه برای واکسیناسیون و خرید واکسن برای دام رو بده. بدون اختصاص بودجه هیچ کاری از دست کسی بر نمیاد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
0
0
ناشناس محترم! آثار آموزش كمي نيست كه قابل اندازه گيري باشد كيفي است و تغييرات رفتاري ناشي از آموزش بسيار كند است و در دراز مدت آثار خود را نشان مي‌دهد. به‌عنوان مثال عمر توصيه شستن دست‌ها قبل از غذا از عمر بزرگ‌ترين ما بيش‌تر است. امروز چند نفر به اين توصيه عمل مي‌كنند؟ يا سال‌هاست كه تبليغات وسيع در فوايد بستن كمربند ايمني در اتومبيل صورت گرفته است. چند درصد افراد فقط كمربند را روي شانه‌ مي‌اندازند از ترس پليس؟! بنابراين عمل نكردن هميشه به مفهوم ندانستن و آموزش نديدن نيست. متأسفانه انسان در برابر تغييرات مقاومت مي‌كند و معمولا عادت‌زده عمل مي‌كند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
0
0
جهت ياداوري بايد گفت اثار اموزش هم كيفي است و هم كمي تمام پديده هاي عالم به شكلي مي توانند داراي اثار كمي و كيفي باشند . مثالي بهتر از رنگ نمي توان زد كه به نظر كاملا كيفي مي رسد ..اما تنوع رنگها شكلي از طيف كمي است . بهر حال ميزان سطح اطلاعات كاملا كمي است و قابليت سنجش دارد كه با برگزاري امتحانات قابل اندازه گيري است و اين مهم بجز در كشورهاي جهان سوم در كليه كشورها انجام ميشود .كيست كه نداند گذشتن از بورد تخصصي و امتحانات ان در كشوري مانند امريكا بسيار مشكل و طاقت فرساست . بدبختي اينجاست كه اين تفكر حاكم است كه هر كس از دانشگاه فارغ التحصيل شد و يا استاد دانشگاه شد قابليت تصميم گيري و ارايه طريق دارد و اين تفكر بسيار مضر و خطرناك طوري در تار و پود همگان ريشه دوانده كه بيسوادترين افراد مي توانند با لطايف الحيل پستهايي را اشغال كنند كه شايسته انان نيست . انچه كه بعنوان بيماري و عدم كنترل و عدم پيشگيري و يا عدم ريشه كني مشاهده مي كنيد از اينجا ريشه ميگيرد .
نظر شما
ادامه