کد خبر: ۲۹۴۶۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی ضمن اظهار نگرانی از کمبود اعتبارات و نیروی انسانی، این عوامل را از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی بهداشت دام و انسان دانست

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی، «دکتر محسن عابدزاده» اظهار کرد: در سال جاری تمام تلاش و برنامه‌ریزی خود را متمرکز بر کاهش بیماری‌های واگیر دامی و نیز کاهش موارد شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان قرار داده‍‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: این روند طی سال گذشته نیز پیگیری شده و بر اساس گزارش ارائه شده، میزان ابتلای دام‌های استان به سل گاوی کاهش یافته است که این مهم با تداوم آموزش و اطلاع‌رسانی، همکاری اتحادیه‌های مرتبط و نیز دامداران استان رخ داده است و در جهت استمرار کاهش موارد مثبت بیماری، همکاری دامداران با دامپزشکی مهم ترین اصل است.

عابدزاده با اعلام این خبر افزود: میزان شیوع بیماری سل در گله‌های تحت پوشش در سال 1394، به میزان تقریبی 0.7 درصد برآورد شده است که در مقایسه با سال 1393 که میزان شیوع سل در گاو های تحت پوشش 0.17 درصد بوده از کاهش قابل قبولی برخوردار بوده است.

وی عامل بیماری سل را باکتریایی دانسته و راه‌های انتقال بیماری را از طریق شیر، غذا، هوای آلوده و تماس با دام آلوده یا افراد آلوده به باکتری دانست و یادآور شد: نگهداری دام در مکان‌های تاریک بدون تهویه و مرطوب و بطور کلی روش نگهداری دام بطور متراکم و بیشتر از ظرفیت محیط دامداری جزء عوامل مستعد کننده ابتلا به بیماری سل است.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی علائم بیماری در دام‌ها را تنگی نفس، سرفه‌های شدید ، لاغری مفرط و بی‌اشتهایی و یا فاقد علامت بالینی ولی به صورت کاهش تولید، افزایش فاصله بین دوزایش و ... دانست و از کنترل و نظارت بر تردد و نقل و انتقال دام و فرآورده‌های خام دامی و قرنطینه‌های مرزی و بین استانی، رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، رعایت نکات ایمنی هنگام تماس و کار با دام و استفاده از ماسک،جوشانیدن شیر به حد کافی، عدم نگهداری دام به شکل متراکم و در مکان های تاریک، مرطوب و بدون تهویه را از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری و کنتر ل بیماری ذکر کرد و بر انجام تست توبرکولین(تست سل) توسط دامپزشکی و کشتار دام های آلوده را تاکید کرد.

وی خاطرنشان کرد: بیماری‌های مشترک (زئونوزها) از قبیل؛ سل، تب مالت (بروسلوز)، هاری، کیست هیداتید و ... به دلیل تنوع میزبان و مخزن، پراکندگی جغرافیایی و تعدد از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و همیشه مبارزه با آن با مشکلاتی همراه بوده است، می‌توان نتیجه گرفت که درصد بالایی از افراد جامعه در معرض ابتلای به بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان هستند و از طرفی ظهور بیماری‌های نوپدید این مسئله را تقویت می‌کند که اساسی‌ترین استراتژی در امر مبارزه با این بیماری‌ها هماهنگی بین بخشی و استفاده از منابع و امکانات سایر بخش‌ها، از جمله بخش خصوصی است که می‌توان با مشارکت آن‌ها و با شناخت وضعیت موجود در امر مبارزه با این بیماری‌ها به موفقیت‌های مطلوبی نائل شویم.
 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ترسو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
0
0
می شود بفرمایید چجوری محاسبه کردید که آمار میزان ابتلا سال ۹۴ را کمتر از ۹۳ می دانید؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
0
0
ایشان سخن کاملا ضد و نقیض میفرمایند .خوب معلومه وقتی نیرو کم باشد وامکان مالی برای پرداخت خسارت به دام مسلول کم باشد تست فرمالیته شده و آمار بصورت کاذب کم میشود . در بعد واقعی اگر منصفانه مطالعه ای صورت بگیرد در طی نزدیک به 50 سال که از طرح ریشه کنی سل میگذرد عملا بیماری سل دارد روند طبیعی خودش را طی میکند و هیچ گونه پیشرفتی در کنترل بیماری نداشته ایم .تست سل فقط در دامداریهای صنعتی انجام میشود و در دامداریهای سنتی هر موقع عملیاتی انجام شده عمق فاجعه معلوم شده است . صحبت از کاهش آمار مبتلایان سل بقدری چندش آور است که ... چرا آمار بدهی از بابت پرداخت خسارت را نمیدهید . وقتی دامدار با این اوضاع فلاکتبار اقتصادی که دامداران دارند تحمل میکنند خسارت گاو کشتار شده اش را بعد از یکسال هنوز دریافت نکرده مگر با دامپزشکی همکاری میکند که دم از کاهش بیماری میزنید . و مگر فقط با تست گاوداریهای صنعتی میتوان از آمار سل صحبت کرد .
نظر شما
ادامه