کد خبر: ۲۹۶۳

حکیم مهر - بر اساس نمونه برداریهای انجام شده از کانونهای آلوده عامل اصلی تلفات تاکنون در مرغداریهای کشور بیماری نیوکاسل و در مواردی آنفلوآنزای غیر حاد (H9) گزارش شده است.
در پی درج خبری در مطبوعات پیرامون شیوع موج جدیدی از بیماری نیوکاسل در مرغداریهای کشور، سازمان دامپزشکی در بیانیه ای اعلام کرد: عدم رعایت مسایل بهداشتی ـ قرنطینه ای سبب گسترش بیماری در مناطق پرتراکم مرغداری که واحدهای مجاز و غیر مجاز در آنها وجود دارد، شده است.
این بیانیه می افزاید: اصولا بیماریهای تنفسی که صنعت طیور کشور با آن درگیر هستند، عمدتا ناشی از ویروس است و هیچ داروی خوراکی، آشامیدنی و یا تزریقی روی درمان این بیماریها موثر نبوده و داروها عمدتا جهت کنترل عفونت ثانویه باکتریایی کاربرد دارد.
همچنین این سازمان در خصوص کاهش دوره پرورش واحدهای گوشتی اعلام کرد: به رغم تایید مسئوولان مرتبط با امر پرورش و بهداشت به علت ویژگیهای فرهنگی و اقتصادی کشور تاکنون جنبه اجرایی پیدا نکرده و امید می رود در آینده با توجه به فعال شدن برخی شرکتهای تولید زنجیره ای صنعت طیور و روند رو به گسترش آنها شاهد کاهش دوره پرورش و بهبود ضریب عملکرد باشیم که مسلما نقش مهمی در کنترل بیماریها نیز خواهد داشت.
این بیانیه توجه مرغداران را به تولید سالم و ایمن جلب می کند و می افزاید: تولید سالم و ایمن به عوامل متعددی بستگی دارد که دقت در اجرای صحیح و همزمان آن شرط موفقیت مستمر در تولید است و به تنهایی نمی توان به واکسیناسیون اتکا و از سایر موارد غفلت کرد.
همچنین رعایت اصول کامل بهداشتی و امنیت زیستی درباره آماده سازی قبل از پرورش و پس از آن، استفاده از دان و خوراک مناسب و بهداشتی، بکارگیری روشهای مناسب پیشگیری و واکسیناسیون، گزارش دهی فوری هر گونه عوامل بیماری و تلفات به نزدیک ترین شبکه دامپزشکی شهرستان، عدم جوجه ریزی بیشتر از ظرفیت پروانه بهداشتی، عدم استفاده غیر علمی از داروها، بیمه کردن کلیه پرندگان پرورشی، اصلاح سیستمهای تهویه، سرمایشی و گرمایشی سالنهای پرورش و عدم احداث مرغداری در مناطق پرخطر و پرتراکم برخی از مواردی است که سازمان دامپزشکی کشور به مرغداران توصیه کرده است.

 

نظر شما
ادامه