کد خبر: ۲۹۶۸

حکیم مهر -  دانشمندان اظهار داشتند موجودات میگو مانندی که در اندازه کک هستند می‌توانند قهرمان مسابقات پرتاب در حیوانات باشند.

پس از تجزیه و تحلیل ویدئو‌های پر سرعت و سه‌گونه از خانواده‌های خرچنگ شناخته شده با نام کوپپودز محققان دریافتند که در طول یکهزارم ثانیه هر کدام از این موجودات کوچک می‌تواند از پرش خود برای به دست آوردن سرعتی که هزاران بار از طول بدنش بیشتر است استفاده کند.

در حالی که کوپپودز‌ها بین 1 تا 2 میلی‌متر طول دارند این مقدار مساوی با 2 تا 4 مایل در ساعت است، که ممکن به نظر مسافت زیادی نیاید. اگرچه می‌تواند معادل 5 دقیقه و 8ثانیه‌ای باشد که یک انسان نیاز دارد تا با پرش بیشتر 3800مایل در ساعت را طی کند.

یکی از محققان دانشگاه تکنولوژی دانمارک توماس کیورب می‌گوید: فیلم‌هایی که ما نیاز داشتیم تنها یک ثانیه بودند ولی باید فیلم یک ثانیه‌ای درست و کاملی می‌بود. شانس و صبر مهم‌ترین عوامل در رسیدن به هدف ما بود و هر زمانی که ما چیز مورد توجهی را روی دوربین ثبت می‌کردیم همگان ما را تشویق می‌کردند.

این حیوانات با ضربه‌های قوی پاهایشان شنا می‌کنند. محاسبات محققان این پیشنهاد را می‌کند که برای چیره‌شدن چسبندگی آب (مقاومت در برابر حرکت) ماهیچه‌های پرشی کوپپودز 10 برابر بیشتر از هر حیوان دیگری است.

کیورب اظهار کرد: با توجه به وابستگی آنها به اندازه بدنشان کوپپودزها قوی‌تر از هر حیوان دیگری در جهان و همچنین سریع‌ترین هم هستند که باز هم به اندازه بدنشان باز می‌گردد.

این حیوانات ظاهرا دارای دو نیروی محرکه متفاوت می‌باشند. دستگاه تغذیه آنها می‌تواند در طول شنا به کار گرفته شود و چهار پای آنها به نظر می‌رسد که منحصرا برای مواقع فرار تخصیص داده شده.

کیورب می‌گوید: سیستم فرار برای به‌کارگیری بیشترین نیروی مورد نیاز در این مواقع در بدن این حیوانات وجود دارد، در حالی که سیستم شنا برای حرکاتی که طولانی مدت است طراحی شده. او اشاره داشته است بیشتر حیوانات دیگر تنها یک نیروی محرکه دارند.

کوپپودز‌ها ممکن است فراوان‌ترین موجودات چندسلولی زنده در خشکی و دریا باشند. این توانایی آنها در فرار از چنگال شکارچیان به‌وسیله سرعت بالایشان می‌تواند کلید موفقیت تکاملی شان باشد.

 

نظر شما
ادامه