کد خبر: ۲۹۷۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
حکیم مهر -  تولیدکنندگان تخم‌مرغ با توجه به در پیش بودن ماه رمضان و کاهش قیمتی که در این ماه برای تخم‌مرغ اتفاق می‌افتد، ابراز نگرانی کرده‌اند و معتقدند بیش از هشت ماه است که مرغداران متضرر می‌شوند.   
علی منتظمی، رییس اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی در این خصوص اظهار داشت: تا به حال مراتب نگرانی صنف مرغداران مرغ تخم‌گذار را از بیت امام جمعه و نمایندگان مجلس تا مسوولان تراز اول کشور منعکس کرده‌ایم اما تاکنون هیچ راهکار و مساعدتی از سوی مسوولان صورت نگرفته است.   
وی تصریح کرد: نزدیک به هشت ماه است که مرغداران متضرر می‌شوند و قیمت تخم‌مرغی که به وسیله کارگروه سازمان جهادکشاورزی 1310 تومان است، در میدان مصلی 590 تومان عرضه شده که مرغداران بالغ بر 600 تومان در هر کیلوگرم متضرر می‌شوند.   
رییس اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی با اشاره به صادر شدن 20 درصد تخم‌مرغ تولیدی کشور اظهار داشت: نه تنها این کار صورت نمی‌گیرد، بلکه با کمال تاسف تخم‌مرغ از چین، هند، پاکستان و ترکیه وارد کشور می‌شود.   
وی افزود: 10 هزار تن تخم‌مرغ روی دست مرغداران مانده و یک میلیون مرغ آخر دوره که باعث افزایش تولید است، باید از چرخه تولید خارج شوند.   
منتظمی اظهار داشت: حدود 30 درصد واحدهای تولیدی استان رو به تعطیلی است و در توان اقتصادی مرغدار نیست که بتواند خسارت‌های پی در پی را تحمل کند و به تولید خود ادامه دهد.   
وی تصریح کرد: شرایط فصلی، کاهش قدرت خرید مردم، افزایش نرخ نهاده‌های دانی، افزایش قیمت جوجه یک روزه و رکود جهانی مهم‌ترین دلایل ایجاد این شرایط بحرانی است.   
یکی از اعضای اتحادیه نیز با اشاره به اینکه با وجود چنین شرایطی قدرت تحمل مرغدار دیگر به سر آمده است، اظهار داشت: سرمایه‌های هزینه شده در مرغداری‌ها یکی بعد از دیگری در حال از بین رفتن بوده که این یک ضرر ملی است.   
مرغدار دیگری عنوان کرد: مهم‌ترین خواسته‌مرغداران اختیارات اجرایی لازم به اتحادیه است تا اتحادیه بتواند سرنوشت خود را رقم بزند.   
وی افزود: خواهان حفظ سرمایه‌ها، بهبود زیرساخت‌های تولید، رسیدن به خودکفایی و در نهایت اقتصادی کردن این بخش از تولید کشور هستیم.   
یکی دیگر از اعضای اتحادیه مرغداران خراسان رضوی با اشاره به عدم کنترل جوجه یک روزه تصریح کرد: بی‌نظم‌ترین بخشی که این صنعت را به تباهی و فساد کشانده همین عدم کنترل جوجه یک روزه است.   
وی تصریح کرد: مرغداران از نظر نقدینگی به بانک‌ها بدهکار هستند بنابراین چگونه می‌توانیم مرغداری‌های سنتی را تجهیز کنیم؟ چند نوبت در مجامع تصمیم‌گیر بحث کرده‌ایم که این نقدینگی اسما مال مرغداری‌هاست اما رسما در جای دیگر مصرف می‌شود.   
وی با تاکید بر حمایت دولت از تولیدکننده تصریح کرد: برای جلوگیری و حتی برون رفت از وضعیت فعلی دولت باید ابزار صادرات را فراهم کند تا تولید مازاد از چرخه خارج شود.   
سید محمد طباطبایی، رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی در این خصوص گفت: مرغداران از دولت انتظار ذخیره‌سازی و یارانه دارند که ما در این خصوص تلاش می‌کنیم.   
وی افزود: اما نباید منتظر دولت بمانیم، چون صنعت مرغداری صنعت بزرگ و قدرتمندی در استان خراسان است که باید خود آنان اقدام کنند.   
خرید تخم‌مرغ توسط دولت در برنامه نبوده است   
وی با بیان اینکه خرید تخم‌مرغ توسط دولت در برنامه نبوده است، اظهار کرد: ظرفیت و تولید استان بالاست و وقتی مصرف پایین می‌آید، مرغداران نگران می‌شوند.   
رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: طرحی به مرغداران داده‌ایم تا در فصلی که مصرف تخم‌مرغ کم است، ذخیره‌سازی داشته باشند و در فصل مصرف محصول خود را وارد بازار کنند.   
حسین طاهری، معاون دام و طیور سازمان جهادکشاورزی خراسان‌رضوی به ایسنا گفت: مرغداران طی اعتراض به حقی که نسبت به وضع موجود در بازار تخم‌مرغ داشتند، روز شنبه به دفتر سازمان جهادکشاورزی آمدند که نسبت به قیمت تخم‌مرغ در بازار معترض بودند.   
وی تصریح کرد: تنظیم بازار وظیفه سازمان جهاد کشاورزی نیست و این کار امروز بر عهده‌وزارت بازرگانی است، اما معتقدیم این کار باید در اختیار خود اتحادیه قرار گیرد.   
طاهری افزود: قیمت تخم‌مرغ امروز بیش از 900 تومان در هر کیلو در می‌آید و قیمت 1300 تومان برای مصرف‌کننده مناسب است.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مرتضوی
|
-
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۵/۱۲
0
0
صدای زنگ و صور قیامت اقتصاد ایران را من میشنوم .وای برما امنیت اقتصادی از بین رفته بود امنیت غذایی هم از بین می رود وابسته می شویم در حالی که خودمان قبول نداریم .همه چیز فدای تنبلی مدیران .به خدا این از هر خبری بدتر بود .......کشور نیمه مستقل کردستان عراق به فکر تولید غذا بوده و به جدیت دنبال ان می باشد ما داریم تخم مرغ وارد می کنیم وای برما
نظر شما
ادامه