کد خبر: ۲۹۷۵۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
 
 

عضو هیئت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز با اشاره به "بازارهای فروش دام" تاکید کرد: این بازارها که هر هفته در یک منطقه بساط خود را پهن می‌کند، اصلی‌ترین عامل پخش این بیماری بوده و مسئولان نیز باید توجه کنند که این بازارها باید قرنطینه شوند؛ چرا که بارها گزارش شده است که دام خریداری شده از این بازارها، گله را نیز مبتلا به بیماری کرده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر محمد طلوعی» متخصص بیماری های داخلی دام های بزرگ و دانشیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز، عامل بیماری تب‌برفکی مانند آنفولانزای انسانی، ویروسی بوده و واگیردار می‌باشد.

وی در خصوص راه‌های انتقال و شیوع این بیماری افزود: این بیماری از طریق هوا و باد به راحتی قابل انتقال بوده و حیوانی که مبتلا به این بیماری باشد، با کوچک‌ترین تماس با دیگر حیوانات آنان را نیز آلوده می‌کند و همچنین از طریق دست و لباس انسان نیز این بیماری به راحتی قابل انتقال می‌باشد.

وی در خصوص اینکه برخی افراد از این بیماری با عنوان "طاعون حیوانی" نام می‌برند، گفت: بیماری طاعون در بین دام‌های مختلف متفاوت بوده و به کار بردن این اصطلاح در خصوص تب‌برفکی درست نمی‌باشد؛ امروزه به علت اینکه این بیماری در سطح گسترده‌ای شیوع یافته و حجم عظیمی از دام‌ها را درگیر خود کرده است، این اصطلاح به صورت عامیانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به جلسه‌ای که اخیرا در اداره‌کل دام‌پزشکی استان تشکیل شده است، بیان کرد: از نتایج این جلسه، واکسینه کردن دام‌هایی است که هنوز به این بیماری مبتلا نشده‌اند؛ این بیماری قابل درمان نیست و تنها در مواردی که حیوانات مبتلا نشده‌اند می‌توان با واکسینه کردن از ابتلای آنان به این بیماری جلوگیری کرد.

این دام‌پزشک افزود: در خصوص دام‌هایی که به این بیماری مبتلا شده‌اند، طی دوره‌ای از یک سری دارو به منظور پیشگیری‌های ثانویه استفاده می‌شود.

وی اظهارکرد: تب‌برفکی در برخی از دام‌ها از زمان بروز علایم آن بسته به سیستم دفاع بدنی حیوان، یا به‌تدریج رو به بهبودی رفته و یا شدیدتر شده و در عرض یک هفته منجر به تلف شدن دام می‌شود و همچنین این بیماری در حیوانات بالغ کم‌تر منجر به مرگ شده اما گوساله‌ها و بره‌ها را به علت ایجاد ضایعات قلبی، سریع‌تر به کام مرگ می‌کشاند.

وی در خصوص مصرف گوشت دام‌هایی که به تب‌برفکی مبتلا می‌شوند، گفت: تب‌برفکی بیماری مشترک بین انسان و دام نمی‌باشد و در طول سال‌های گذشته نیز در برخورد با این بیماری، به علت اینکه ضایعات آن در حجم کمتری دام ها را درگیر می‌کرد، مانعی برای استفاده از گوشت این دام‌ها وجود نداشت.

وی با بیان اینکه ضایعات تب‌برفکی در بین دام‌ها گاهی بسیار شدید می‌شود، افزود: در مورد آن دسته از بیماری‌های دامی که تب شدید و سپتیسمی ایجاد کند، باید گوشت دام‌ها به‌طور کلی معدوم شوند؛ چرا که این گوشت‌ها منجر به ایجاد بیماری در انسان می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز بیان کرد: مصرف گوشت دام‌هایی که ضایعات اساسی ندارند، در صورتی که قسمت ضایع آن حذف شود مابقی گوشت قابل مصرف می‌باشد؛ اما در خصوص ضایعات اساسی که امروزه در برخی از دام‌ها مشاهده می‌شود، تحقیقات کافی به منظور سالم بودن آن انجام نشده است.

وی در خصوص علایم سپتیسمی در دام‌ها اظهار کرد: پرخونی‌های پراکنده و زیاد در قسمت‌های مختلف لاشه ی حیوان، خونریزی‌های ریز که بزرگتر از سر سوزن می‌باشد و همچنین تغییر رنگ در لاشه‌ی حیوان از جمله علایم سپتیسمی در دام ها می‌باشد که گوشت این حیوانات باید به طور کامل معدوم شود.

وی در توصیه‌ای به دامداران گفت: از ورود حیوان جدید به گله خود جدا خودداری کرده و دام‌هایی را که تب‌برفکی گرفته‌اند، قرنطینه کرده و یا حداقل جدای از دام‌های دیگر نگه‌داری کنند و همچنین به منظور کنترل شیوع این بیماری در بین دام های دیگر باید بعد از برخورد با دام‌های بیمار، دست‌ها و لباس‌های خود را ضدعفونی کنند.

وی افزود: ویروس تب‌برفکی به شدت در مقابل مواد اسیدی حساس می‌باشند و دامداران می‌توانند با استفاده از غلظت‌های رقیق ماده‌ی "فرمالین" محوطه‌ی دام‌های خود را ضدعفونی کرده و با استفاده از سرکه نیز "دهان دام" که اصلی‌ترین عامل شیوع این بیماری است را شستشو دهند.

وی با تاکید بر اینکه دام‌ها باید واکسینه شوند گفت: تنها راه پیشگیری از شیوع این بیماری واکسینه کردن دام‌ها بوده که مسئولان در این زمینه باید با جدیت زیادی تلاش کنند.

وی در خصوص عدم‌آگاهی برخی از دامداران در خصوص این بیماری، اظهار کرد: اگر در بین دام‌داران کلاس‌های آموزشی شناسایی و روش‌های پیشگیری از بیماری‌های دامی گذاشته شود، می‌توان 50 الی 60 درصد از شیوع این بیماری جلوگیری کرد.
 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
0
0
آفرین!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
0
0
زحمت کشیدی متخصص .
نظر شما
ادامه