کد خبر: ۲۹۸
گزارش اواخر خرداد و اوایل تیر نشان می‌دهد که تراکم این پدیده در استان هرمزگان در سطح پایین و400 هزار سلول در یک لیتر است که این وضعیت نکته‌ی مثبتی محسوب می‌شود...

 

رییس موسسه تحقیقات شیلات ایران گفت: طرح جامع میان‌مدت و بلندمدت کشند قرمز با نگاه مبارزه بیولوژیکی تهیه و در کمیته علمی تصویب و جهت اجرا به مراکز تحقیقات شیلات ابلاغ شده و اکنون مقدمات پایلوت‌های مبارزه بیولوژیک در دست طراحی و تدارک است.

دکتر عباسعلی مطلبی  با اشاره به وضعیت فعلی پدیده کشند قرمز در آب‌های جنوب کشور، اذعان کرد: نمونه‌برداری‌های ایستگاه‌های مختلف در استان‌های هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و خوزستان نشان می‌دهد که در حال حاضر این پدیده در آب‌های جنوب از وضعیت مناسبی برخوردار است و تراکم آن نیز در وضعیت پایینی قرار دارد.

مطلبی با تاکید براینکه در حال حاضر وضعیت تراکم کشند قرمز در آب‌های استان هرمزگان در وضعیت پایینی است، افزود: گزارش اواخر خرداد و اوایل تیر نشان می‌دهد که تراکم این پدیده در استان هرمزگان در سطح پایین و400 هزار سلول در یک لیتر است که این وضعیت نکته‌ی مثبتی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در پایین بودن تراکم پدیده کشند قرمز علل مختلفی وجود دارد، در ادامه به تراکم این پدیده در استان بوشهر اشاره کرد و گفت: در استان بوشهر به صورت پراکنده بروز این پدیده را شاهد هستیم ولی این تراکم‌ها در حد بسیار محدودی است، ضمن اینکه در استان خوزستان نیز به‌طور مرتب پایش و کنترل این پدیده انجام می‌شود و آماده‌باش کامل در این استان‌ها نیز وجود دارد و حتی آموزش‌های لازم به صیادان نیز داده شده و برنامه مقابله تهیه شده است.

مطلبی ادامه داد: چندی پیش نیز در آب‌های چابهار گزارشی از این پدیده داشتیم که به دلیل جابه‌جایی آب و شرایط جوی در حوزه‌ دریای عمان و چابهار درصد این تراکم‌ها پایین و در مناطقی500 هزار سلول در لیتر آب بوده است بنابراین در این نقاط نیز پایش و کنترل به صورت مرتب انجام می‌شود و در مناطق حساس پیش‌بینی‌های لازم را به عمل آورده‌ایم تا در صورت لزوم بتوانیم با روش‌های فیزیکی و شیمیایی با این پدیده برخورد کنیم.

رییس موسسه تحقیقات شیلات ایران اضافه کرد: باتوجه به اینکه در فصل آبگیری مزارع میگو از منابع آبی قرار داریم تدابیر لازم اندیشیده شده و دستورالعمل‌های لازم نیز برای احتیاط در اختیار پرورش‌دهندگان میگو قرار گرفته است تا اگر شرایطی پیش آید که این جلبک‌ در استخرهای مزارع میگو وارد و شکوفا شود، پرورش‌دهنده‌ها بتوانند به مبارزه فیزیکی و برخورد با افزایش تراکم بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه پیشنهاد‌هایی از طریق برخی از دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی در رابطه با چگونگی برخورد با این پدیده و روش‌های مبارزه بیولوژیکی، فیزیکی و شیمیایی به موسسه تحقیقات شیلات ایران واصل شده که این پیشنهادات در دست بررسی است و پس از بررسی حمایت‌های مالی خواهند شد تا بتوانند در بحث برخورد و مبارزه علمی و بیولوژیکی با پدیده موثر باشند.

مطلبی تصریح کرد: پایین بودن تراکم این پدیده در آب‌های جنوب به این معنی نیست که خطرات و تهدید این پدیده از بین رفته است بلکه شرایط فصلی، دمای آب، دمای محیط و جریانات جوی مثل باد و جابه‌جایی آب نیز می‌توانند عواملی باشند که درافزایش یا کاهش میزان جلبک تاثیرگذار باشند.

وی گفت: ما امیدوار هستیم مبارزه بیولوژیکی و فعالیت جلبک‌های رقیب بتواند چرخه‌ی تغذیه، تولید مثل و تکثیر این جلبک مهاجم را مختل کند و فرصت تراکم را از آن بگیرد.

 

نظر شما
ادامه