کد خبر: ۳۰۱۴۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
 

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست با اعلام اینکه تنوع زیستی کشور با فهرست بلندی از تهدیدات روبه‌روست، گفت: برای استفاده از مارهای سمی باید در تکثیر و پرورش مارهای سمی ورود کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، مدیرکل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری معاونت محیط طبیعی این سازمان به مناسبت هفته محیط زیست گفت: در کشور ۱۱۶۳ گونه جانوری در ۵ رده مهره‌دار داریم اما رو به روی این تنوع زیستی قابل توجه فهرستی از چالش‌ها و تهدیدها را داریم.

«دکتر مجید خرازیان مقدم» با اعلام اینکه ۷۴ گونه در کشور در معرض تهدید است، گفت: تهدیدات مهم حیات وحش شامل تخریب زیستگاه‌ها و جزیره‌ای شدن آنها، شکار غیرمجاز، استفاده از اسلحه‌های مجاز و غیرمجاز در زیستگاه‌های گونه‌ها، بحث بیماری‌ها، چرای دام بیش از ظرفیت منابع و قاچاق گونه‌ها است به طوری که بعد از قاچاق مواد مخدر، انسان و اسلحه، سوداگران پول خود را در زمینه قاچاق حیات وحش هزینه می‌کنند.

وی افزود: ۲۵ میلیون هکتار منطقه شکار ممنوع و حفاظت شده در کشور داریم که همه این اراضی توسط ۲۵۰۰ محیط‌بان اداره می‌شود که کار بسیار دشواری است.

خرازیان‌مقدم تصریح کرد: طی دو سال اخیر برنامه‌های حفاظتی در دستور کار سازمان قرار گرفته است و بحث تهیه و تدوین و اجرای برنامه عمل گونه‌های جانوری مطرح است. از میان ۷۴ گونه در معرض تهدید، ۳۰ گونه را در اولویت قرار داده‌ایم تا طی یک برنامه پنج ساله برنامه عمل این ۳۰ گونه را تدوین و اجرای برنامه عمل ۱۵ گونه را شروع کنیم.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته با همکاری متخصصان، سرشماری دقیق‌تر پستانداران را شروع کردیم، گفت: برآورد جمعیت دوزیستان و خزندگان نیز باید مورد توجه جدی سازمان محیط زیست قرار گیرد. همچنین احیای جمعیت گونه‌های بومی، افزایش کمی و کیفی حفاظت فیزیکی مناطق، مدیریت و مهار گونه‌های غیربومی معرفی شده از دیگر برنامه‌های دفتر حیات وحش و تنوع زیستی در سال جاری است.

مدیرکل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تفاهم‌نامه جدید سازمان محیط زیست با موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی اظهار کرد: پیش‌نویس تفاهم‌نامه جدید را به علاوه یک نامه پیرو برای این موسسه ارسال کرده‌ایم. صدور هرگونه مجوز، متعاقب انعقاد این تفاهم‌نامه خواهد بود.

مارهای سمی مورد استفاده موسسه رازی، در معرض تهدید هستند

خرازیان مقدم با بیان اینکه شش گونه مار سمی که مورد استفاده موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی قرار می‌گرفته، در معرض تهدید هستند، اظهار کرد: تاکنون استفاده از سم این مارها رایگان بوده و تصور قالب بر این بوده که برداشت انسان از طبیعت هزینه‌ای ندارد. در حالی که اگر کسی می‌خواهد از مارهای سمی استفاده کند، باید در بحث تکثیر و پرورش مارهای سمی با هدف استحصال سم، ورود کند.

وی با تاکید بر اینکه تحقیقات لازم برای استحصال سم از مارهای در اسارت از سوی سازمان حفاظت محیط زیست صورت گرفته است، افزود: در مورد شنیده‌های مربوط به صادرات واکسن و سرم از سوی موسسه سرم‌سازی رازی به وزارت بهداشت نامه‌ای ارسال کردیم و در آن این شنیده‌ها را انعکاس دادیم، اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌ایم. در جلسات متعدد نیز با اعضای این وزارتخانه موضوع را مطرح کردیم ولی آنها صحت مساله را قبول نکردند.

مدیرکل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در مورد واکسیناسیون دام‌ها و بحث سرایت بیماری‌ها از دام به حیات وحش اظهار کرد: در بیماری‌های منتقل شده از دام به حیات وحش مثل تب برفکی و طاعون نشخوار کنندگان کوچک دو راهکار وجود دارد. یا باید منابع طبیعی از ورود دام به مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست جلوگیری کند که تاکنون محقق نشده است، یا همه دام‌ها را واکسینه کند.

خرازیان مقدم با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی پس از اطلاع از کانون بیماری‌ها نسبت به واکسیناسیون دام اقدام می‌کند، اظهار کرد: در حالی که بحث ما این است که قبل از ایجاد بیماری و سرایت آن به حیات وحش واکسیناسیون کامل دام‌ها صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی مدعی است واکسن کافی برای واکسیناسیون به موقع همه دام‌های کشور در اختیار ندارد، افزود: موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی ظرفیت بالقوه خوبی در زمینه تولید واکسن دارد و دولت باید کمک کند که این ظرفیت بالفعل شود و به خودکفایی برسد.

مدیرکل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه مشکل این موسسه اعتبارات کافی است، گفت: باید بودجه کافی به موسسه رازی و سازمان دامپزشکی داده شود که امیدواریم در سال جاری اعتبارات مکفی در اختیار این دستگاه‌ها به منظور تولید واکسن و واکسیناسیون به موقع و کامل دام‌های کشور صورت گیرد.
 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
Wildlife Vet
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
0
0
این موسسه تا کنون صد ها هزار مار ارزشمند ایران رو نابود کرده (طبق آمار! ر.ک. به مارهای ایران نوشته دکتر محمود لطیفی و آمار های محیط زیست)

می توانند مار ها رو پرورش بدند. می توانند از شیوه های جدیدتر بهره ببرند. اما حذابیت مالی فروش سم هام و مسائل اینچنینی که از چشم عموم دور مانده باعث تمایل آقایان به ادامه روند معیوب و خیانت به گنجینه های ژنتیکی حیات وحش کشور شده. به طوری که مارگیر ها پول می کیرند و مار های در معرض انقراض و به طور کلی مارهای زهرآگین رو تحویل می دهند. این موسسه هم همه را در دبه و بشکه می ریزد روی هم تا بمیرند!!! یا در شرایطی دیده شده برخی نوابغ همه مار تا را در یک منطقه یکجا رها می کنند!!! در خالی که گونه های ما مورف تای مختلف دارند و این اختلاط ژنتیکی و بر هم زدن نظم زیستگاه ها و اکوسیستم، فاجعه بار بوده و است.
یه ایرانی
|
Finland
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
0
0
در فرانسه زهر گرفته شده از مارهای پرورشی هر گرم از 500 الی 4000 یورو قیمت داره.
1.به نظر شما موسسه سرم سازی رازی چند ساله که داره فعالیت میکنه؟
2. موسسه سرم سازی رازی در سال چند گرم برداشت میکنه؟؟
3. و درآمد حاصل از این کار چقدره؟؟!!!
چرا در ایران خبری از پرورش مار نیست؟
آیا این قضیه ارتباطی به قیمت 500 الی 4000 یورو
برای هر گرم سم مار، نداره؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
0
0
باسلام من دنبال پرورش مار هستم .ولی نمی دانم چه کارباید به کنم .راهنمای بکنید.سم مارکمک بزرگی دراقتصاد مقاومتی است .
نظر شما
ادامه