کد خبر: ۳۰۳۹

حکیم مهردکتر انصاری‎فرد، دامپزشک و سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی با حضور در استودیوی گفتگوی زنده عصرگاهی دوشنبه 18 مرداد 89 ، شبکه بین‎المللی خبر سیمای جمهوری اسلامی ایران به تشریح اقدامات وزارت جهاد کشاورزی درباره تنظیم بازار در ماه مبارک رمضان پرداخت.

وی با اشاره به خشکسالی و بروز تب برفکی و اعمال برخی محدودیت‎ها گفت : اکنون از نظر تولید علیرغم این مشکلات نگرانی نداریم و این به دلیل پوشش حمایتی وزارت جهاد کشاورزی از دامهای مولد سبک (گوسفند و بز) بوده است.

سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی افزود : دام و طیور بعد از نفت بزرگترین سرمایه ارزشی و ملی ما است و این در حالی است که اکنون بیش از 150 میلیون واحد دامی داریم و در این بخش سه میلیون شغل وجود دارد که باید در حفظ آن بکوشیم.

انصاری‎فرد همچنین با اشاره به اینکه ایران در تولید گوشت قرمز و مرغ به ترتیب جزء 12 و 7 کشور بزرگ دنیا است گفت : در ابتدای انقلاب اسلامی شاید تولید مرغ ما 250 هزار تن هم نبود و واردکننده بزرگی بودیم و حتی مردم در آن زمان به دلیل مصرف گوشت دامهای پیر شعار (یا ایها الناس ، نصفش مشماس! – مشمع-) است سر می‎دادند و این به دلیل چروکیدگی و جمع شدن گوشت دامهای مسن و میش پیر بود که گوشت شبیه پلاستیک چروکیده می‎شد.

وی افزود : اکنون تولید مرغ کشورمان بالغ بر یک میلیون تن است و نصف گوشت قرمز کشورمان هم بصورت صنعتی تولید می‎شود.

سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه گفت : در دنیا یکی از نشانه‎های توسعه یک جامعه را افزایش سرانه منابع پروتئینی می‏دانند که در کشور ما نسبت به اوایل انقلاب این سرانه چندین برابر شده است.

وی درباره تولید شیر هم گفت : اگرچه تولید شیر در کشور از دو میلیون تن به 5/9 میلیون تن رسیده اما این میزان رضایت‎بخش نیست و باید به بیش از 13 میلیون تن برسد.

نماینده وزیر جهاد کشاورزی در شورای مرکزی سازمان نظام دامپزشکی در ادامه اظهار داشت : برای افزایش تولید باید تشکلهای کشاورزی و تولیدی را بیشتر وارد زنجیره توزیع کنیم و تشکلهای واقعی و قوی داشته باشیم.

وی با اشاره به لزوم افزایش سطح سواد تولیدکنندگان افزود : در ماه مبارک رمضان با رایزنی انجام شده قرار است غرفه‎های سازمان میادین میوه و تره‎بار شهرداری در اختیار تولیدکنندگان باشد تا با حذف واسطه‎ها سود تولید مستقیم به جیب تولیدکنندگان واقعی برود.

در بخشی از برنامه ، مجری از صادقی (مدیرکل تنظیم بازار وزارت بازرگانی) درباره علت گرانی گوشت پرسید که در هنگام توضیح وی ، دکتر انصاری‎فرد به آهستگی از مجری خواست تا در این باره توضیح دهد!

سپس دکتر انصاری‎فرد در این خصوص گفت : تب برفکی و اعمال محدودیت واردات و نقل و انتقال دام یکی از عوامل گرانی گوشت بوده است.

وی افزود : از آنجایی که بهار پربارانی داشتیم دامداران که خشکسالی را تجربه کرده بودند برای ترمیم گله بره را نگه داشتند و این هم از دیگر عوامل گرانی بوده است.

سمت راست : دکتر انصاری فرد در جلسه شورای مرکزی سازمان نظام دامپزشکی

 

سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه گفت : صادرات دام زنده در نوار مرزی به دلیل خشکسالی با کاهش مواجه بود و به دلیل سفرهای تابستانی و تغییر الگوی مصرف مواد غذایی مردم و با توجه به عوامل دیگر که اشاره شد ورودی دام کشتارگاه‏ها با کاهش روبرو و بازار ملتهب شد.

دکتر انصاری‎فرد پیش بینی کرد در ماه مبارک رمضان و ماههای پس از آن، قیمت گوشت قرمز با روند کاهشی روبرو شود.

در پایان این برنامه نیز مجری به اشتباه دکتر انصاری‎فرد را (مهندس) خطاب نمود و برنامه را به پایان برد که این موضوع تنها با لبخند همراه با سکوت سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی همراه بود.

 

نظر شما
ادامه