کد خبر: ۳۰۵۴۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
 

معاون سلامت دامپزشکی استان خراسان‌جنوبی، گفت: هرچه حجم گوشت درون بسته کمتر و پهن‌تر و نازک‌تر باشد و دمای فریزر پایین‌تر باشد، گوشت زودتر یخ زده و کیفیت بالای آن نیز از دست نمی‌رود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی، «دکتر محمد اصغرزاده» معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان با بیان اینکه گوشت قرمز یکی از مواد غذایی مغذی و مفید و جزء بهترین منابع دریافت پروتئین است، اظهار کرد: گوشت قرمز به دو صورت تازه و منجمد در بازار عرضه می‌شود همچنین گوشت قرمز تازه و گرم را تا 72 ساعت می‌توان درون یخچال با دمای حدود 4 درجه سانتی‌گراد بالای صفر نگهداری و مصرف نمود.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم گوشت قرمز را به مدت بیشتر از 72 ساعت نگهداری کنیم، باید پس از بسته بندی آن، به صورت اصولی "با استفاده از تونل انجماد با برودت حدود 35- درجه" منجمد شود تا کیفیت و ارزش غذایی آن در بالاترین سطح باقی بماند.

معاون سلامت دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه گوشت منجمد را می‌توان درون فریزر با دمای 18- درجه سانتی‌گراد تا یک سال نگهداری و مصرف کرد، گفت: در منازل برای نگهداری طولانی مدت گوشت، آن را به قطعات کوچک تقسیم و به صورت یک لایه نازک، درون نایلون پلاستیکی پهن‌ کرده و داخل فریزر قراردهند.

دکتر اصغرزاده گفت: گوشت چرخ کرده به علت خرد شدن بافت، وجود چربی، آزاد شدن آنزیم‌ها و دخالت داشتن چند پروسه، بهتر است هر چه سریع‌تر استفاده شود.

وی با بیان اینکه باید گوشت را به صورت تازه به تازه چرخ شود و حداکثر تا 3 روز می‌توان آن را داخل یخچال نگهداری نمود، افزود: گوشت چرخ کرده منجمد باید به صورت بسته‌بندی دارای تاریخ تولید و انقضاء خریداری باشد، همچنین مدت مصرف گوشت چرخ کرده منجمد چهار ماه از تاریخ تولید است.

معاون سلامت دامپزشکی استان تصریح کرد: یخ‌زدایی گوشت باید خیلی آهسته و تدریجی بر عکس انجماد که سریع است، صورت گیرد تا قطرات آب درون گوشت به صورت سوزنی از آن خارج شوند و مواد مغذی‌اش به شکل خونابه هدر نرود.

دکتر اصغرزاده با اشاره به یکی از راه‌های دیفراست گوشت، یادآور شد: خارج کردن گوشت از فریزر و انتقال آن به یخچال، حداقل 24 ساعت قبل از پخت، یخ زدایی کردن گوشت در مایکروفر، گرفتن گوشت زیر شیر آب روان با دمایی حدود 20 درجه سانتی‌گراد و یا قرار دادن گوشت یخ زده‌ به طور مستقیم درون قابلمه به شرطی که از قبل تکه تکه و بسته بندی شده باشد از راه‌های دیفراست گوشت است.

وی با بیان اینکه به علت امکان وجود آلودگی میکروبی در آب راکد و خارج شدن خونابه که حاوی مواد مغذی است از ارزش‌های تغذیه‌ای مفید گوشت می­کاهد، افزود: اگر گوشت یخ‌زده را به طور مستقیم داخل قابلمه قرار گیرد، خونابه احتمالی آن وارد غذا شده و به این ترتیب یک غذای مغذی را در سفره خواهیم داشت.

دکتر اصغرزاده با بیان اینکه اگر در بسته بندی منجمد خونابه وجود داشته باشد ممکن بوده از عوارض دیفراست قبلی محصول باشد، تصریح کرد: در این صورت به علت بالا بودن بار میکروبی به هیچ عنوان نباید آن را استفاده کرد.

وی با بیان اینکه تاریخ قرار گرفتن گوشت داخل فریزر با ماژیک مناسب روی بسته بندی درج شود، خاطر نشان کرد: گوشت‌هایی که زودتر داخل فریزر قرار داده شده زودتر استفاده شود تا کیفیت گوشت در سطح بالاتری بوده، همچنین گوشت منجمد آخر زمان مصرف، هیچ گاه کیفیت اوایل مصرف را نخواهد داشت.
 
 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
نادر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
0
0
این مطالب عینا کپی شده از مطالب یک کارشناس دیگر است. با یک جستجوی ساده در اینترنت می توانید اصل مطلب را ببینید.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
0
0
نادر راست میگه، منم عین این مطلب رو چند ماه پیش یجای دیگه خونده بودم
طبری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۶
0
0
آقایون محترم این مطالب درهرجای دنیا همون طوریه اون کارشناس دیگه به قول شماگفته بهتره بدون هرگونه حب وبغض درخواندن مطالب به اصل مطلب که مواردبهداشتی نگهداری گوشته دقت بیشتری بشه تارسالت سازمان دامپزشکی کشوردرتامین سلامت جامعه حفظ بشه.(مازندران- محمودآباد)
علی11
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
0
0
سلام بهتره اگه مطلب درسته و خوبه شما هم کپی کنید و برای مردم استفاده انتشار بدهید. به نظر من کار بسیار خوبی کرده اگه کپی کرده. احسن.
نظر شما
ادامه