کد خبر: ۳۱۱۱
تعداد نظرات: ۴ نظر

حکیم مهر -  معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: بازرسان شبکه دامپزشکی که در مبادی ورودی شهر همدان مستقر هستند باید از ورود خمیر مرغ به داخل استان جلوگیری کنند.

علی‌اصغر وحیدی‌نیا ظهر امروز در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان همدان در خصوص خمیر مرغ که در صنایع غذایی از جمله سوسیس و کالباس مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار داشت: خمیر مرغ فرآورده‌ای است که در چند سال اخیر در اروپا تولید شده و تا حدودی نیز استفاده آن در مواد غذایی ایرانی نیز مرسوم شده است.
وی در مورد نحوه تهیه خمیر مرغ بیان داشت: در کارخانجات مرغ‌ها را به منظور جداسازی قسمت‌های نرم از اسکلت در دستگاه استخوان‌گیر به نام باور و یا سپراتور می‌ریزند و از مواد آن در تهیه مواد غذایی استفاده می‌کنند.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: در این کارخانجات از بافت‌هایی مانند پستان، انتهای روده حیوان، سنگدان مرغ، اسکلت بی‌خس شدن مرغ، پوست مرغ، اندام حرام حیوانی و فضولات و چربی‌های سایر حیوانات برای تهیه خمیر مرغ استفاده می‌شود که با بررسی‌های وزارت بهداشت شناسایی شده است.
وی در مورد یافته‌های اخیر محققان تصریح کرد: متأسفانه در یافته‌های اخیر مواردی از ابتلا به بیماری MS در حیوانات آزمایشگاهی که صرفاً با خمیر مرغ تغذیه شده‌اند دیده شده که در ایران در تهیه سوسیس و کالباس به کار گرفته می‌شود که استفاده انسانی دارد.
وحیدی‌نیا در زمینه خطرات اصلی خمیر مرغ گفت: این ماده با رشد سریع باکتری‌ها موجب تولید زیاد سموم خطرناک توسط باکتری‌ها می‌شود که حتی این سموم با پختن در حرارت‌های بسیار بالا هم از بین نمی‌رود.
وی اظهار داشت: در کشور ما در صنعت غذایی خمیر مرغ در تولید سوسیس و کالباس به کار می‌رود که برخی از کارخانجات آن شناسایی شده که خوشبختانه در استان همدان نمونه‌ای از این کارخانجات دیده نشده است ولی این مسئله باید مورد توجه قرار گیرد.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه بعضی از کارخانجات تولید کننده خمیر مرغ علاوه بر نیترات از آنتی بیوتیک هم استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: دستگاه‌های استخوان‌گیر در همه کارخانجات استان پلمب و جمع‌آوری شده و جلسات مختلفی با سازمان‌های مرتبط برگزار شده تا سلامت مردم دچار مخاطره نشود.
وی گفت: کارخانجات استا‌ن‌های قم، اصفهان و شیراز اقدام به تهیه این مواد می‌کنند که باید توسط نیروی انتظامی و همه بازرسان شبکه دامپزشکی مستقر در مبادی ورودی شهر همدان و دیگر دستگاه‌ها از ورود این نوع مواد به استان جلوگیری به عمل آید و خودروهای مشکوک متوقف شوند.
وحیدی‌نیا با بیان اینکه سازمان دامپزشکی نباید مجوزی در خصوص تولید خمیر مرغ برای واحدهای تولیدی صادر کند، افزود: استفاده از خمیر مرغ قیمت تمام شده محصولات سوسیس و کالباس را پایین می‌آورد که این مسئله مشکوک است و باید مورد توجه قرار گیرد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز گفت: از آنجا که محور توسعه پایدار، انسان سالم است بررسی و تبیین تمام مؤلفه‌های اجتماعی تأثیرگذار بر سلامت از وظایف فعالان عرصه سلامت بوده که باید دانشگاه علوم پزشکی طبق برنامه‌ریزی مناسب یک افق را مطابق با سیاست‌های کلان کشور در مورد اولویت‌های سلامت انسان تدوین کند.
محمدمهدی مجذوبی اضافه کرد: اجتماعی شدن انسان‌ها و توسعه شهرنشینی و حاشیه‌نشینی معضلات و مشکلات بهداشتی بسیاری به همراه دارد که باید شورای سلامت استان با همکاری سایر دستگاه‌ها و معرفی افراد متخصص طرحی را در تمام محورها و ابعاد که با سلامت افراد مرتبط است، طراحی کند.
وی بیان داشت: در این جلسات ارتباطات افقی و تعریف شده و کسی امر و نهی نمی‌کند و انجام کار به صورت کارشناسی و گروهی است که از جمله مزایای طرح سلامت است که البته این طرح قبلاً در استان قزوین انجام شده و مورد تأیید وزارت بهداشت قرار گرفته است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان همچنین در مورد طرح ساماندهی سبزه میدان همدان بیان داشت: از مشکلات این ناحیه در مرکز شهر بودن و در معرض دید گردشگران قرار گرفتن است که تاکنون اقداماتی با همکاری شهرداری و فرمانداری انجام شده و متأسفانه برخوردها به صورت موقتی بوده است.
وی با بیان اینکه سازمان‌های مرتبط باید طرحی را به صورت زمانبندی شده تدوین کنند تا در شورای سلامت به تصویب برسد، تصریح کرد: با توجه به میزان فضای موجود در سبزه میدان، تراکم مغازه‌ها بسیار زیاد است که باید با یک ساماندهی مناسب از تعداد آن‌ها کاسته شود و حتی برخی تغییر کاربری دهند.
مجذوبی ادامه داد: فضای مغازه‌ها استاندار نیست و موجب شده که مواد خود را بیرون از مغازه قرار دهند و همچنین مغازه‌ها قابلیت فروش مواد پروتئینی و میوه را ندارند و افرادی که فروش خوبی در آن منطقه دارند در مقابل انتقال مغازه خود ممانعت می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: فروشندگان سبزه میدان به صورت سنتی مغازه‌های خود را اداره می‌کنند که باید اصناف و دامپزشکی با آنها برخورد کنند تا مسائل بهداشتی را رعایت کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در پایان خاطرنشان کرد: اخیراً با توافقاتی که با صندوق توسعه کشاورزی صورت گرفته طرح ساماندهی مرغ تدوین شده و حدود 20 واحد فروش مرغ به عنوان مرکز پروتیئن‌سرا به منطقه شاهد همدان انتقال یافت.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر دامپزشک تجزیه و تحلیلگر خطرات احتمالی
|
-
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۵/۲۶
0
0
من به آقای دکتر در خصوص MDM که به غلط خمیر مرغ ترجمه شده توصیه می کنم دستورالعمل شورایی اتحادیه اروپا به شماره
COUNCIL DIRECTIVE 94/65/EC of 14 December 1994 laying down the requirements for
the production and placing on the market of minced meat and meat preparations
را مطالعه کنند و از اظهار نظر غیر علمی پرهیز کنند و توجه داشته باشند که اروپایی ها سلامت مصرف کننده برایشان از هر موضوعی حیاتی تر می باشد
استاد
|
-
|
۱۸:۲۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۹
0
0
در کشور ما mdmیعنی اسکلت مرغ آشغال مرغ و.....یا هر ....... که بتوان با آن سوسیس وکالباس تولید کرد با توجه به مشاهداتی که بنده داشته ام باید ما دامپزشکانی که از خمیر مرغ حمایت می کنم خجالت بکشیم


ناشناس
|
-
|
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۱
0
0
با سلام
اگر قراره که در مصرف خمیر مرغ خود را همتراز اروپایی ها بدانیم و فقط به صرف اینکه آنان از این محصول استفاده می کنند ما نیز چشم بسته بپذیریم بد نیست به تهیه و تولید آنها در کارخانجات هم نگاهی بیاندازیم
بنده در تمامی بحثهای دفاع از تولید خمیر مرغ شرکت کرده ام، متأسفانه همگی فقط برای منافع اقتصادی خود از این مقوله دفاع میکنند، بله دور انداختن لاشه مرغ ضرر اقتصادی به همراه دارد، استفاده از خمیر مرغ نادرست نیست ولی در صورتیکه واقعا از گوشت بر جای مانده بر مرغ خمیر تهیه کنیم نه از آشغالهای رستورانها و پوست مرغ ها، نه از مرغهای نشسته که با فضولات مانده داخل دستگاه می شوند، نه از مرغهای فاسد ... چه خوب که صنعت غذای اروپاییها همه جوره الگوی ما باشد. بد نیست به هموطنان خود دلسوزانه تر نگاه کنیم و بچه های آنها را مانند بچه های خود دوست داشته باشیم و گاهی به این فکر کنیم که این دنیا فانی است و دنیای دیگری وجود دارد...
dr
|
-
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۱
0
0
مجوز خمیر مرغ توسط دامپزشکی صادر میشود
نظر شما
ادامه