کد خبر: ۳۱۹۳۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
 
 

جایگاه مخدوش دامپزشکان در تفکر «سلامت واحد»

دکتر نفیسه علی‌قاضی

مدیر بهداشت سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران

 

همه ما از همان اول صبح که سر سفره صبحانه می نشینیم با اطمینان به دانش  فنی دامپزشکان است که انواع محصولات لبنی سالم و دیگر مواد پروتئینی را مصرف می‌کنیم، گروهی که در حوزه فعالیت‌های خود بی مشکل نیستند، اما آنچه در چگونگی عملکرد آن‌ها اهمیت دارد، دید جامعه نسبت به نقش این گروه در تأمین بهداشت عمومی از طریق تضمین امنیت غذایی است.

در این میان سازمان نظام دامپزشکی در نقش بخش خصوصی در این حوزه، با اجرای ماده پنج قانون نظام جامع دامپروری کشور در تولید غذای سالم با منشأ دامی و صدور پروانه بهداشتی اماکن دامی ایفای نقش کرده و برای حفظ امنیت غذایی مردم تمام قد ایستاده ‌است. ناگفته نماند، گرچه گام‌های قابل توجهی در ایمنی غذایی جامعه برداشته شده، اما تا رسیدن به وضعیت مطلوب هنوز فاصله داریم، زیرا نباید فراموش کرد تأمین غذای سالم مهم‌ترین عامل پیشگیری از انواع بیماری‌هاست و هزینه پیشگیری از بیماری ها می تواند بسیار باصرفه تر از درمان بیماری‌ها باشد. از این رو برای تحقق این امر دامپزشکان با داشتن طیف وسیعی از فعالیت‌های متعدد همانند واکسیناسیون دام و طیور برای مقابله با بیماری ‌ها، ارتقای بهداشت عمومی با نظارت بر کشتارگاه‌ها و مراکز بسته بندی تولیدات دام و طیور مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، سعی در تأمین سلامت جامعه دارند، مقوله‌ای که بدون تعامل با دیگر دستگاه‌های متولی اثرگذار نخواهد بود.

امروزه به طور دایم مسایلی را در رابطه با جهان واحد و سلامت واحد (سلامت انسان و حیوان) با محوریت اولویت پیشگیری به جای درمان می‌شنویم و زمانی به این مهم می رسیم که تمامی بخش های متولی سلامت با هم همکاری‌های تنگاتنگ داشته باشند، زیرا هنوز هم مفهوم سلامت واحد در جامعه به شایستگی تعریف نشده و تلاش‌های افزون‌تری را می طلبد، از این رو امیدواریم در آینده نزدیک با مطالعات بیشتر در این حوزه، با شفاف سازی نقش هر سازمان و تعامل کافی سازمان‌های مرتبط با سلامت، بسیاری از مشکلات تغذیه‌ای مردم حل شده و هر ایرانی غذای سالم، کافی با الگوی تغذیه‌ای درست را در اختیار داشته باشد.

نکته دیگر اینکه در مقوله ایمنی غذا نیز همانند دیگر ساحت‌های زندگی ما  بسیاری از مشکلات به دلیل ناآگاهی و آموزش کافی است که برای تقویت این محور باید به بازنگری سیاست‌ها و برنامه های نظام سلامت کشور  بپردازیم. به این ترتیب با تأکید بر خدمات دامپزشکی باید از هزینه های اضافی در این عرصه پیشگیری کنیم. همچنین ناگفته نماند که آینده دامپزشکی کشور بر چهار محور سلامت، تحقیق و پژوهش، اقتصاد سلامت محور و حیواناتِ همراه استوار است که برای توانمند شدن در محورهای سلامت و اقتصاد سلامت محور، نیاز به حضور دامپزشکانی زبده، مدیر و اقتصاددان، بیش از پیش احساس می‌شود.

 

منبع: قدس آنلاین

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
0
1
خدا برای کسی نخواهد که به بیماریهای مشترک انسان و دام مبتلا شود چون دامپزشکان با حقوق و دستمزد های خیلی پایین و بدون هیچ ادعاو یادریافت کارانه های چند ده یا صد میلیونی در حال انجام وظیفه هستند .
نظر شما
ادامه