کد خبر: ۳۲۶۹

حکیم مهر -  رئیس هیئت تحقیق و تفحص مجلس از واردات دام زنده گفت: اگر مشخص شود، کسی تعمداً موجب واردات بی‌رویه دام زنده به کشور شده، طبق قانون برخورد خواهد شد.

احمدعلی کیخا در باره تحقیق و تفحص از واردات دام زنده در مجلس گفت: در این زمینه با دستگاه‌های مرتبط بویژه وزارت جهاد کشاورزی و گمرک مکاتباتی صورت گرفته تا اطلاعات لازم را در اختیار قرار دهند.
رئیس هیئت تحقیق و تفحص مجلس گفت: فراخوانی در سطح عمومی صورت گرفته و از همه مردم، ارگانها و نهادها خواسته شده تا اگر اطلاعاتی در زمینه واردات بی‌رویه دام زنده دارند به دفتر این هیئت تحویل دهند.
وی همچنین گفت: انتخاب گروههای کارشناسی برای تجزیه و تحلیل و پردازش داده‌ها برای رسیدن به نتیجه مطلوب صورت گرفته است.
کیخا گفت: طبق قانون بعد از طرح تحقیق و تفحص مجلس شش ماه فرصت دارد تا بحث را نهایی کند.
وی افزود: در پایان بحث تحقیق و تفحص باید روشن شود که آیا نیاز به واردات گوشت هست یا نه و اگر هست به چه میزان؟ همچنین راهکارهای لازم برای ورود گوشت یا دام زنده باید مشخص شود.
وی همچنین گفت: در این بحث فرآیند ورود، ملاحظات قرنطینه‌ای، هزینه‌ها و اینکه در صورت نیاز باید از کدام کشورها وارد شود باید پاسخ داده شود.
وی افزود: علل واردات دام زنده به کشور، بررسی اشخاص حقیقی و حقوقی واردکنندگان ، بررسی کشورهای مبدا واردات دام زنده، بررسی عملکرد دستگاه‌های مسئول در زمینه واردات، بهداشت دام و قرنطینه، بررسی علل خسارات وارده به دام سبک و سنگین کشور در اثر شیوع تب برفکی و بررسی شرایط قرنطینه و مرزهای مبادی و ورودی دام، از محورهای این تحقیق و تفحص است.
کیخا گفت: اگر در فرایند این بررسی اشکالاتی مشخص شد در ادامه واردات باید بر طرف شود و برای مقصرین احتمالی هم قطعا قانون ضوابطی را در نظر گرفته است.
کیخا در پاسخ به این سئوال که آیا هنوز هم واردات دام زنده در کشور وجود دارد؟ گفت: براساس دستوری که معاون اول رییس جمهور داده بود باز هم واردات دام زنده به کشور وجود دارد.
نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: بحث تحقیق و تفحص از سه هفته پیش ابلاغ شده و حداکثر تا شش ماه دیگر باید به نتیجه برسد.
رئیس هیئت تحقیق و تفحص مجلس از واردات دام زنده گفت: مبنای اصل تحقیق و تفحص، ارائه راهکارها برای مشکلات است و اگر مشخص شود که کسی تعمدا قصور کرده قانون پیش‌بینی‌های لازم را در این زمینه دارد.

 

خبر مرتبط :

 
نظر شما
ادامه